als je jeuitschrijft verlies je recht op AOW, namelijk 2% per jaar dat je niet in Nederland woont.
Ook hoef je geen zorg (AWBZ) Je kunt je hiervoor bijverzekeren maar dat is toch weer een aardig bedragje geloof ik. verzekering meer, wat voor- en nadelen heeft.
Het is waar dat men 2% verlies op uw aow per jaar.
U moet sowieso uitschrijven want u gaat langer dan 8 maanden in het buitenland wonen ( art 68 wet GBA). De meeste ( ik denk nu wel alle) gemeente huizen willen hebben dat men persoonlijk zich uitschrijft niet digitaal of schriftelijk. De Nederlandse wet zegt ook dat men in 2 landen mag ingeschreven staan maximaal 8 maanden. Maar Ghana heeft een andere wet dus ik zal het niet proberen om dit te doen.
Wat ik al eerder schreef u mag wel een post adres hebben in NL voor uw belasting papieren in te vullen, een normale afgifte of een M formulier ( ligt er maar net aan wanneer u naar het buitenland gaat) M formulier is voor Nederlanders die in het buitenland wonen of werken. en voor uw Nederlandse bankrekening moet u sowieso een post NL adres hebben.
Ik weet niet hoe het zit met een koophuis te verhuren, onder andere hypotheek teruggave, verzekeringen, U moet even infomeren bij uw hypotheek adviseur. want ik heb mijn koophuis verkocht toen ik naar Ghana vertrok. Als u het niets doorgeeft aan de belasting dienst ( overheid instanties ) dan moet u later alles weer terug betalen wanneer u in NL terug komt. bvb uitkering, zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag, huur toeslag/ hypotheek teruggave. ( ik heb problemen gehad met de zorgtoeslagen want ik had het wel bij de gemeente gemeld maar niet persoonlijk bij de belastingdienst… gemeentes geven alles automatisch door aan alle instanties dus niet, je moet het ook zelf doorgeven. Mijn moeder is er achteraan gegaan officieel moet men persoonlijk doen niet iemand anders ( ook al zit je aan de andere kant van de wereld ). zo moest ik van 5 keer toeslagen terug betalen. niet veel maar toch en mijn moeder is 3 keer bij de belastingdienst geweest voor dat alles in orde was.
Als iemand zich niet uitschrijft maar wel 1 jaar of langer in het buitenland verblijft en ook alle toeslagen, uitkering, etc blijft ontvangen en niet meld dat hij/zij in het buitenland verblijft noemt men een spookburger of fraude als de overheid erachter komt dat iemand in het buitenland woont maar wel staat in geschreven en dat hij/zij alle toeslagen ontvangt. dan kan hij/zij zijn buik wel nat maken voor een hoge boete en alles terug moet betalen/geven.
zorg verzekering / expat verzekering heb ik ook al eerder wat geschreven.
Een aanvulling:
Je kunt je voor de AOW vrijwillig bij laten verzekeren als je niet in Nederland woont. Dat kan voor een maximale periode van 10 jaar als ik het goed heb. Dus dan wordt niet gekort op je aow.