UEFA cup voetbal in Carraroe

Ik woon in Groningen en kom dikwijls bij thuiswedstrijden van de voetbalclub FC Groningen. Zo ook in 1986. FC Groningen had dat jaar zich geplaatst voor het UEFA cup toernooi, thans Europa League geheten. FC Groningen lootte in de eerste ronde het Ierse Galway United. De heenwedstrijd was gepland in Groningen zo rond half september, de terugwedstrijd in Ierland begin oktober.
Toevallig was ik van plan datzelfde jaar met vakantie naar Ierland te gaan, niet vanwege FC Groningen overigens. Dat zou in juli plaatsvinden. Maar ik kreeg blaasontsteking. Dus die vakantie moest uitgesteld worden. Achteraf gelukkig, want het was toen steeds slecht weer. Het werd uiteindelijk begin september toen ik naar Ierland vertrok. Met het openbaar vervoer. In die paar weken, toen ik daar was, was het steeds prachtig zonnig weer met slechts 1 regendag. Dat laatste was op Dingle Peninsula. Ik keek die dag op de tv naar de hurlingfinale Galway - Cork in Dublin, waar het die dag wel prachtig weer was. Een paar dagen eerder was ik in Glengariff. In Garnish Island ontmoette ik een Iers - Nederlands echtpaar, die mij een autoritje aanboden. Na het ritje keek ik in een café naar de 2e helft van de voetbalwedstrijd België - Ierland in het kader van de voorronde van de EK 1988. Het stond 2 - 1 voor België en vlak voor tijd blunderde de Belgische doelman Jean Marie Pfaff, zodat de eindstand 2 - 2 werd.
Op zekere dag was ik in Galway, niet om het stadion van Galway United te bezoeken, maar ik wilde de binnenstad even bezoeken. Leuke stad. Ik ging ook even kijken naar mogelijkheden om met de bus ergens te komen. Relatief frekwent waren bussen die naar Carraroe gingen, waarvan sommige doorreden naar Lettermullen, enige tientallen kilometers en westen van Galway. Op een gegeven moment veranderde het landschap. Allemaal stenen wallen, enz. Het leek wel een maanlandschap. In Carraroe stapte ik uit de bus en ging het dorp verkennen. Ook stapte ik een café binnen. Ik drink overigens geen alcoholhoudende dranken. Later ging ik door naar Lettermullen en ging overnachten in een bed & breakfast.
Daarna trok ik door via o.m. Clifden en Sligo naar de Giants Causewaykust, o.m. Portrush en Ballycastle. Via Wexford en Rosslare verliet ik Ierland weer.
Ik had een gecombineerd trein - bus abonnement voor Eire en Ulster. In Wexford kon ik dat niet kopen. Daarvoor moest ik naar Waterford of Dublin. Dat laatste werd het.
De heenwedstrijd van FC Groningen - Galway United te Groningen was gespeeld toen ik in Ierland zat. Het werd 5 - 0 voor FC Groningen. Ten tijde van de terugwedstrijd in Ierland was ik weer terug in Groningen. Groot was mijn verbazing toen ik hoorde of las, dat de wedstrijd niet in Galway zou worden gehouden, maar … in Carraroe. De wedstrijd eindigde in 1 - 3. Bekende voetballers als Peter Houtman, John de Wolf en René Eijkelkamp speelden bij die stenen wallen. Trainer was Rob Jacobs, voorzitter was Renze de Vries en delegatieleider was Jaques d’Ancona. Jaren later ben ik uit nieuwsgierigheid nog eens in Carraroe geweest. Het stadion lag c.q. ligt aan een doodlopende weg naar zee. Het leek meer op een amateurvoetbalterrein met een beperkt aantal zitplaatsen. En dat aan de rand van het dorp of net buiten het dorp temidden van die steenwoestenij.
Weet iemand toevallig waarom die wedstrijd moest worden verplaatst van Galway naar Carraroe? Ik neem toch aan, dat het stadion in Galway een veel betere accomodatie had. Waarom dan toch naar Carraroe?