Een aantal maanden geleden hebben we een vakantie geboekt voor Bali (de eerste keer), in de volle overtuiging echt te kunnen genieten in alle rust in een stukje paradijs tussen fantastische mensen. De laatste weken informeren we ons nog wat verder en we merken meer en meer de negatieve stemming en de angst rond terroristische aanslagen. Ik heb op het forum hier al een aantal zeer uiteenlopende meningen gelezen. Natuurlijk kan waarschijnlijk niemand perfect voorspellen wat er te gebeuren staat, maar heeft er iemand een idee van de algemene stemming en houding rond de terrotistische opvattingen bij de plaatselijke bevolking en autoriteiten? Ik wil liever niet met de daver op het lijf vertrekken…
Ik ben op dit moment in Bali, en het is echt super hier! Je merkt niks van angst onder de bevolking voor terroristische aanslagen. Er zijn minder toeristen, van wat ik begrepen heb, dan de laatste jaren, maar het is toch nog wel een drukke boel hier. Het is zeker de moeite waard om hier heen te gaan. Prettige vakantie en geniet ervan!!
Ik ben nu in Kuta, waar de bom gevallen is. Er heerst hier zeker geen angstige sfeer, maar een goedgehumeurde en relaxte. Wat niet wil zeggen dat de aanslag ontkend wordt: er is een groot monument op ‘ground zero’, en sommigen dragen t-shirts met de tekst ‘Fuck terrorists’. Rondom de plek waar de bom gevallen is zijn alle restaurants, cafees en discotheken weer gewoon open en druk.
Dat het aantal toeristen na de bom is gedaald valt wel mee: in het begin ging nog altijd 80 %, en nu schijnt het aantal weer op hetzelfde te liggen als voor de bom. Hoewel het aantal anders misschien wel gestegen zou zijn natuurlijk.
Aantallen gingen volgens mij vooral naar beneden in de ‘middenklasse’: dure hotels, zoals ClubMed, en de goedkoopste klasse (simpele accomodatie voor backpackers) hebben geen echte daling doorgemaakt.
Je kunt de eventuele risico’s ook gewoon beperken door uit de super-toeristische driehoek Sanur - Kuta - Nusa Dua weg te blijven. Je ontloopt dan ook de enorme hoeveelheden Australiers (vriendjes van de Amerikanen), de grote resorts (veelal van Amerikaanse bedrijven) en de drukte. Probeer het Bali boven Ubud, aan de noord en noord-oostkust eens te verkennen en te ontdekken.