twijfel tussen sri lanka en de filippijnen

Vraagje wil met 2 pubers naar Azie in Juli en stukje Augustus. Nou twijfel ik over Sri Lanka of de Fillippijnen.
Is F goed te reizen? Is het veilig? Wij houden erg van de natuur, wandelen,snorkelen evenetueel fietsen.
Kan je dat daar ook goed?
Is het betaalbaar? Is het goedkoper dan SL?
Moet je veel reizen om veel te zien, en hoe doe je dat? met auto of openbaar vervoer?
Is het een goede tijd om daar heen te gaan, we zitten toch vast aan de schoolvakantie’s.
Kortom heeft iemand tips of suggesties tussen de 2 landen.
Hartelijke dank alvast!

In juli en augustus is het laagseizoen in Filippijnen, dat heeft voordeel minder druk, en ook zonder vooraf boeken van hotels en vluchten, kan je makkelijker dingen op de bonnefooi doen dan in hoogseizoen.

Filippijnen is redelijk veilig, maar als je eerste keer gaat mijd het eiland Mindanao, waar rebellen aktief zijn. Maar Filippijnen is behoorlijk uitgestrekt, dus wil je veel reizen vermijden, kies dan tevoren 1 of 2 eilanden uit die je wil verkennen. Soms willen mensen 4 of meer eilanden doen, dan ben je dus halve vakantie aan het reizen.

Ik ben nooit in Sri Lanka geweest maar het een veel compacter land, terwijl Filippijnen uitgestrekt is , en bovendien nog duizende eilanden

Zelf autorijden is uitgesloten in Filippijnen. Openbaar vervoer met bussen en minibusjes is spotgoedkoop, ook binnelandse vluchten zijn goedkoop. Met veerboot naar andere eilanden kost te veel tijd.

*n juli en augustus is het alweer volop regen- en taifphoonseizoen op de filipijnen dus als je de zon wil zien zou ik naar sri lanka gaan. Het is alleen redelijk weer op de filippijnen in april en mei en de rest van de jaar is het regen, regen en nog eens regen! Als je ook wilt genieten van de originele aziatische cultuur zou ik ook naar sri lanka gaan de filippijnen zijn vrij westers. ook wat veiligheid betreft zou ik naar sri lanka gaan want de filippijnen zijn NIET veilig, reizen is er geen toeristisch vertier maar echt een avontuur: zo kan een onschuldig busreisje uitmonden in een bomaanslag, zeker in het zuiden maar ook elders. ook binnenlandse vluchten zijn er NIET veilig al was het alleen maar vanwege de staat van de vliegvelden. Verder heb ik in heel azie niet zulke op geld beluste mensen gezien als de filippijnen, in steden wordt je er echt bestorm met mensen die bedelen en straathonden die bedelen, dat is op sri lanka veel gemoedelijker en zachter, zeker als rondreizende vrouw vond ik dit veel prettiger.

Ik ben hier vanaf 15 juli in Filippijnen, en de regen is me heel erg mee gevallen. Maar kan van plaats tot plaats verschillen. Hier in Gensan is de grond nog steeds vrij droog. Een busreis die uitmond in bomanslag ? Ik zeg ook al mijd eiland Mindanao, want daarvind dit plaats.

Bedelaars is echt even wennen dat klopt, ik wist in begin er ook niet mee om te gaan. Ik negeer ze nu totaal. En ik denk niet dat de mensen op geld belust zijn, maar de strijd om een bestaan is op Filippijnen gewoon erg hard, dat is zo.

Oke dat klinkt allemaal niet zo leuk!
Ik ben voor het eerst met de kinderen weg, en om dan spannende dingen mee te gaan maken vind ik niet zo aantrekkelijk!!
Dus ik denk dat ik dan toch maar voor Sri Lanka ga, wil wel een beetje relaxed weg gaan.
Bedankt voor jullie reacties!

@ Sandra 69, laat je vooral niet afschrikken door iemand die wel extreem negatief is over Filippijnen. Dat het ook heel anders kan blijkt uit het relaas van Bart de Pauw , die de eilanden palawan en Boracay deed http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=192050&page=2 En die afgezien van de taxi in Manila, toch vooral positief is

Ik zou ook voor sri lanka gaan! Zeker gezien de resorts en voorzieningen op sri lanka veel meer geschikt zijn voor kinderen. Ga er vanuit dat alles op de filippijnen kapot, vies en niet werkt, ik weet dat dit negatief klinkt en zeker voor mij als backpacker in het verleden gaf miuj dit grote romantiek! snuif het avontuur! maar met een gezin en zeker met kinderen kan ik mij heel goed voorstellen dat jer niet zo op spannende dingen zit te wachten, komt nog bij dat er vanwege de vuiligheid en overbevolking vele ziekten rondwaren die vooral voor kinderen (maar ook volwassenen) gevaarlijk zijn, zoals denque maar ook mazelen meningitus een veel feller verloop hebben hier en vanwege een net andere virusstam net geheel of gedeeltelijk buiten de bescherming van je europese vaccinatie vallen! Op srilanka heb je dit niet want het is er veel minder overbevolkt, schoner en dichter bij Europa. (en daarom wijken de (kinder)ziekten er minder af met hier.)

Ik kom juist terug van 3 weken Filipijnen en ik heb niets gezien wat kapot, vies of vuil was. In tegen deel, het is een prachtig land. Ik kan dit heel gemakkelijk bevestigen met de mooie foto’s die ik er gemaakt hebt. Het is er zeer veilig, vriendelijke mensen en prachtige natuur. Zelf wil ik ook nog naar Sri Lanka gaan, veel cultuur daar. Maar of dat nu juist interessant gaat zijn voor uw kinderen (pubers), dat weet ik zo nog niet. Ben er zeker van dat ze zich geweldig zouden amuseren in Palawan. Ik heb prachtige stranden gezien, verborgen lagunen, heerlijk gesnorkeld (clown fish) en gezwommen met een grote zeeschildpad. Bbq gehad op verlaten strandjes, noem maar op. Kies je voor avontuur, ga dan naar de Filipijnen, kies je voor meer cultuur, ga naar Sri Lanka.

1 like

Hoi, ik ben vorig jaar in Sri lanka geweest ( rond sept/okt) en ik ben net terug van 3 weken Filipijnen. Sri lanka vond ik heel afwisselend qua natuur en stranden. Op de filipijnen ben ik op t eiland Palawan geweest, echt een paradijs. Ontzettend genoten (mn reisverslag is te vinden op het forum). Zoals jij omschrijft wat je wil zou ik denk voor Sri Lanka gaan, Palawan was echt genieten, lekker relaxen, boottochtjes maken, snorkelen etc, minder cultuur ( weet niet hoe dat in de rest van de Filipijnen is)
Mocht je vragen hebben over Sri Lanka laat t me weten, ook weet ik eventueel een goede chauffeur die ons een fantastische tijd herft bezorgd en die ons heel veel van Sri Lanka heeft laten zien.
Groetjes Simone

Hallo Simone,

Dank voor je bericht!
We hebben inmiddels ook besloten naar Sri Lanka te gaan. En alle informatie is meer dan welkom! Ik zit er nog een beetje mee of ik veel van de voren ga boeken of gewoon helemaal niks, behalve dan de eerste nacht(en) Dan weet ik niet wat het handigste is wat betreft auto en chauffeur, hier boeken of daar dat bekijken… We willen graag een tijdje aan de oostkust zitten ik denk dat ik dat ook maar ga boeken omdat het daar ook allemaal snel vol zit…hoorde ik. En voor de rest moet ik nog een route maken en alles uitpluizen. Dus tips zijn heel welkom. Een goede chauffeur ook …(denk ik) en wat betaal je daar zo’n beetje voor. Wil ook graag de treinreis maken…moet je dat ook van de voren boeken of daar ter plekke…zit dat snel vol of niet???
Alvast hartelijke dank.
Groetjes Sandra.