Filipijnen of Sri Lanka en maladiven

Elk voorjaar gaan wij voor een 18 dagen naar ZO Azië voor volgend jaar twijfelen we tussen filipijnen en Sri lanka en Maladiven.
We zoeken, cultuur en natuur en een paar mooie stranden om op te relaxen. Met een droomstrand op het einde van de vakantie voor paar dagen te relaxen van het rondtrekken voor we weer in ons werkleven vliegen.
We hebben Maleisië en Singapore dit jaar gedaan, vorig jaar Indonesie en het jaar daarvoor Vietnam.
We trekken rond, duiken, doen steden en natuur, lekker eten, dieren zien als het gaat.
Dus was is best aan te raden?

Of wat zijn de grote voordelen en nadelen van de Filipijnen?

Filipijnen:

Voordelen: weinig blanke toeristen, mooie onaangetaste natuur, vriendelijke mensen, goedkoop, lokaal vervoer, je kan zo je eigen eilandje hebben voor een dag (zorg voor een local die de plekjes weet en een goedkope boot).

Nadelen: Filipijnse mensen leven bij de dag en proberen er soms een slaatje uit te slaan om een blanke zo veel mogelijk geld af te troggelen. In sommige gebieden komt Malaria voor. Op het eiland Mindanoa kun je het beste niet het binnenland in i.v.m. terrorisme.

Ik ben zelf afgelopen november in de Filipijnen geweest, op Bohol, Cebu en een paar dagen in Manilla. Allemaal enorm aan te raden, vooral Bohol heeft mijn hart gestolen, prachtig!

Ik ben nooit in Sri lanka en Malediven geweest, dus kan moeilijk vergelijken, maar wat ik het grote pluspunt vind in Filippijnen dat er zo veel engels word gesproken. Bijna nooit geen taalbarriere dus.
Nadeel van Filippijnen is dat reizen in het land vrij veel tijd kost, door dat het land uit allemaal eilanden bestaat. Wat duiken en snorkelen betreft zit je goe d in Filippijnen, legio mogelijkheden. natuur : rijstterrassen in het noorden van Luzon, Vulkanen , Pinatubo met een schitterend kratermeer, de taalvulkaan met de mogelijkheid per paard tot aan de kraterrand te komen. en de mayonvulkaan voor de echte doorzetters, Undergroundriver en jungle trekkings in Palawan.

Dieren : zwemmen met de whalesharks in Donsol of Oslob. En de Tarsiers in Bohol niet te vergeten, (swerelds kleinste primaten)

Cultuur : de stad Vigan, de best bewaarde stad uit het spaanse koloniale tijdperk, en de oude binnenstad van Manila, Intramuros, met fort santiago.

Op een quad de mayon trail doen bijvoorbeeld

Of de rijstterrassen in het noorden van Luzon Redirecting...

Filipijnen staat bij mij op één van alle landen die ik bezocht heb en dit zijn er inmiddels ruim 30 buiten Europa.
De mensen zijn ontzettend vriendelijk, voor duiken en snorkelen zijn er toplocaties, mooie stranden waar geen andere toerist te vinden is, mooie natuur, zoals de rijssterrassen van Batad (beter dan Banaue naar mijn mening), authentieke ervaringen met bijvoorbeeld overvolle jeepneyes waar je lekker op het dak kunt liggen al rijdens door de jungle. Voor dieren is het zwemmen een onvergetelijke ervaring! Wij hebben in 2011 in drie ruim 25 keer het water in geweest om met walvishaaien te snorkelen en ook met veel verschillende walvishaaien. Helemaal super!! Al heb ik gehoord dat het aantal walvis encounters wel terug loopt de laatste twee jaar. Maar dit heb ik gehoord niet daadwerkelijk gezien. Palawan is zeker een aanrader, voor zowel duiken als natuur en de bevolking! Het reizen kan wel veel tijd kosten maar dit is ook deel van de Filipijnen ervaring, en doordat de locals goed Engels kunnen is dit een ideale manier om in contact te komen met de locals.

Ik ben het totaal niet eens met het nadeel dat Mariska86 beschrijft “Filipijnse mensen leven bij de dag en proberen er soms een slaatje uit te slaan om een blanke zo veel mogelijk geld af te troggelen.” Ik vond de Filipijnen juist een ontzettend vriendelijk en behulpzaam volk. Natuurlijk proberen sommige een slatje te slaan uit toeristen maar dit is sporadisch en als je aangeeft dat de prijs absurd is zakken ze meteen naar een normaal tarief. Althans zo is mijn ervaring. De mega toeristische plekken zoals Boracay is een ander verhaal, maar dit is zeldzaam in de Filipijnen.

Dus voor mij zeker de Filipijnen!!