twijfel tussen Myanmar en Sri Lanka als volgende bestemming

Wie reisde door beide landen en welk land heeft jouw voorkeur als je moest kiezen en waarom? We reizen met 3 kinderen: 8, 10 en 12 jaar.
Voorheen reisden we al door Noord India (incl Ladakh), Nepal, Vietnam zonder kids en afgelopen jaar door Laos & Cambodja.

Wij zijn in zowel Sri Lanka (2007) en Myanmar (2012) geweest. Persoonlijk vonden wij Myanmar leuker, afwisselender, mooier en vriendelijker. Voorkeur voor ons is Myanmar.

Ook ik ben in beide landen geweest. Sri lanka 2015 en Myanmar 2012. Beide landen zijn erg verschillend. Maar als ik kijk naar een gezinsvakantie zou ik kiezen voor Sri lanka.
Waarom? Sri lanka is kleiner, waardoor je in kortere tijd minder kunt zien en je minder grote afstanden in 1 dag hoeft af te leggen. Wij hadden voor alleen het zuiden en een stukje van het midden gekozen, zodat onze reistijden ook kort waren, en ik vond dit perfect.
Een ander groot punt vind ik dat je veel meer dieren kunt spotten, wat me dan weer leuk lijkt voor de kinderen! Er zijn verschillende wildparken waar je met een jeepsafari door heen kunt rijden. Dieren die je veel ziet zijn olifanten, herten, buffels en talloze vogels. Bijvoorbeeld in Yala nationaal park kun je zelfs de zeldzame luipaard zien of de beren.
Er is een olifantenweeshuis, Pinawela, daar kun je heel veel olifanten bij elkaar zien!
In het zuiden (en op vele andere plekken) heb je veel mooie stranden, waar je kunt snorkelen. Maar ook de theeplantages zijn echt een bezoek waard.
Mochten jullie van hiken houden, ook hier kun je je hart ophalen. Er zijn veel verschillende routes.
Verder lijkt het qua mensen een beetje op India, ook mooi gekleurde kleding en vriendelijk. Het eten is heerlijk! Maar ik vond uiteindelijk Sri lanka schoner dan India en een stuk rustiger zonder al die toeterende auto’s.

Natuurlijk is Myanmar ook een erg mooi land! Toen ik er was moest je op voorhand alle accomodaties vastleggen, het was toen net beginnend toeristisch geworden. Dit vond ik persoonlijk onhandig. Ik weet niet hoe dit inmiddels is veranderd.
Verder is het leuk om te fietsen in de omgeving van BAgan. En ook bij Inle lake is het erg leuk om een privé boot te huren en je dan naar mooie plaatsen te laten varen. De mensen zijn beleefd en vriendelijk. Een klein nadeel vond ik dat er wel heel veel stranden zijn, maar een echte strandvakantie lukt hier niet goed. Ik zou het dan ook proberen te combineren met Thailand. Zodat je op het einde van de reis nog alles even kunt laten bezinken op een mooi strand.