Indonesië Of Sri Lanka

jaar geleden hebben we een georganiseerde reis gemaakt met Best tours naar Thailand, dit is ons toen zeer goede bevallen.
Volgend jaar zouden we dit willen overdoen maar dan Indonesië of Sri Lanka.
'k Kan wel niet goed een keuze maken.
Wie kan mij daarbij helpen ? Welk land heeft de mooiste natuur ? Bezienswaardigheden ?
Alle info is welkom.
:slight_smile: :slight_smile:

ik ben alleen in indonesie geweest, maar ben helemaal verliefd op dit land. de mensen zijn aardig, natuur en cultuur zijn overweldigend en het land wordt niet overspoeld door toeristen… stranden, regenwoud, vulkanen, tempels, gezellige markten, afwisseling genoeg dus!

jenny
www.ikreis.net

Ik ben ook alleen in indonesie geweest, maar mijn vader (die ook mee ging) was al eerder in Sri Lanka geweest. Hij zag echter veel overeenkomsten tussen de twee landen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat Indonesie meer dan de moeite waard is en voor mij voor herhaling vatbaar!

1 ervaring van mijn vader in Sri Lanka was dat hij in een winkelstraat liep, toen opeens de grond begon te trillen. Ze werden in een winkel gesleurd door een verkoper en zagen vervolgens een stoet op holgeslagen olifanten de straat door scheuren. Lijkt mij opzich best avontuurlijk!

Maar ik denk dat je zelf moet ervaren wat er leuker is. Iedereen kan per mening verschillen. Zelf wil ik ook nog naar Sri Lanka, pas daarna kan ik oordelen! Succes!

Pablo

Ik ben zelf in allebei de landen geweest, alleen ben ik in Indonesie niet verder gekomen dan Jakarta… En geweldige stad, met vriendelijke mensen… Maar mijn beste vakantie ooit was toch wel naar Sri Lanka!
De mensen zijn ook hier zo verschrikkelijk aardig! Hier zijn we op een strandvakantie geweest, en het was schitterend! Het is nog niet helemaal ontdekt door de mensen, dus je wordt niet onder de voet gelopen door allerlei toeristen!

Mijn moeder, die zo’n beetje de hele wereld heeft afgereisd, zei ook dat Sri Lanka echt d’r hart had gestolen!

Succes met de keus (ERG MOEILIJK!!)! En laat je 't ons even weten?? :slight_smile:

Indonesie: mooi land, divers, groots, cultureel facinerend! Ben zelf woonachtig in Papua, het voormalig Ned Nieuw Guinea, en deze provincie van Indonesie is op zich al de moeite waardt om te bezoeken, omdat het in verre lijkt op Indonesie. De bevolking alleen al is eerder verwant aan de Melanesier (Melanesie Archipel groep in de South Pacific: Papua New Guinea, Salomons Eilanden, Vanuatu, Nauru, en Fiji) Aboriginal dan de Zuid Oost Aziaat. De flora fauna verschilt, en tussen atollen, stranden en bergtoppen van over de 5000 meter heb je een zeer uitgestrekt tropisch regenwoud met velerlei vogelsoorten waaronder de paradijsvogel.
Maar laat je niet door mij weerhouden om buiten Papua niet Indonesie te bezoeken. Ik kijk het vanuit mijn perspectief als reisbegeleider in Papua, heb overigens ook elders in Indonesie reizen begeleidt maar ik houdt het bij Papua. Dat is het andere Indonesie, eigenlijk geen Indonesie meer

Ik zou ook voor Indonesie gaan, ben dan wel alleen in Bali(net een weekje terug!) geweest (wat toch anders is dan Indonesie) maar ik vond de mensen daar veel leuker!
Sri Lanka, tjah het was een mooie vakantie, dat zeker, maar ik zou er nooit meer terug gaan. Het is er wel mooi etc. al moet ik zeggen dat je vooral in het zuiden nog veel ziet van de Tsunami. En dat is nou juist het mooiste gedeelte. Het oosten is ook mooi, maar ja, daar kun je ook beter niet heen gaan momenteel. Noorden kun je ook niet naar toe. Dus dan zit je in het westen, wat ik zelf nogal vond tegenvallen. ALS je gaat moet je naar het Zuiden, maar zoals ik al zei, in Hikadua zie je echt nog de Tsunami schade. Al is het daar echt HEEL mooi.

Ik zou echt voor Indonesie gaan, Sri Lanka is momenteel minder veilig door de conflicten die zich daar nu afspelen, ik weet uit ervaring dat t wel meevalt, maar als je net pech hebt…een paar weken geleden was er nog een luchtaanval!
Indonesie is naar mijn mening veel minder een risico gebied.

Het eten in Sri Lanka vond ik ook niet echt geweldig…terwijl ik echt een makkelijke eter ben. En ja, Indonesie is het eten gewoon heerlijk!
Ok, nou ben ik een beetje bevooroordeeld omdat mijn familie zelf uit Indonesie komt…dus misschien is het niet helemaal een objectieve mening.
Maar ik zou niet twijfelen: Indonesie!

Ben in beide landen geweest, in Indonesië op Bali en Java, was toen voor ons de eerste grote reis. (Singapore, Hong Kong, Maqua, China, Australiën en Thailand)
Ben ondertussen alweer 13 keer in Sri Lanka geweest en ga nooit ergens anders meer naar toe.
Sri Lanka heeft alles wat een land hebben moet, mooie natuur, veel stranden, hartstikke leuke mensen en wat voor ons toeristen zeer belangrijk is weinig of geen hartnekkige bedelaars.
De mensen zijn buitengewoon aardig en doen alles om het je naar de zin te maken.
Bekijk maar mijn foto’s of ga anders naar de website www.ayubowan-yaluva.nl , hier vind je verschillende links met allemaal betrekking op Sri Lanka “de Parel in de Indische Oceaan”

@ Jan Kerkhofs

Geen hardnekkige bedelaars?!?!?!
Ik weet niet waar jij gezeten hebt hoor, maar zoveel bedelaars als in Sri Lanka heb ik nog nooit gezien! ( en ik heb echt wel wat van de wereld gezien!)
Sorry hoor, maar ik zat in een restaurant, komt er gewoon iemand naast mn tafel zitten om geld vragen…terwijl ik eet!
NOu snap ik het heel goed hoor, en ik vind het ook niet erg ( dat je je wonden laat zien terwijl in mn Prawn curry eet) maar je gaat mij niet vertellen dat er in Sri Lanka geen bedelaars zijn!
Ik weet niet wanneer de beste Jan voor t laatst geweest is, maar ik voelde me echt mn hele vakantie opgelaten door dit soort dingen ( niet dat je t in Indonesie niet hebt, maar Sri Lanka is erger).
Geloog me, Sri Lanka is niet de moeite waard, ik heb echt veeeel mooiere plekken op aarde gezien, waaronder Bali!

Hallo Nientje,

Zo bedoelde ik het niet, hardnekkig is je bijna de kleren van het lijf trekken om maar aan wat geld te komen en dat tref je zeer zeker niet aan in Sri Lanka en wat ik dus wel heb mee gemaakt op Bali, ook de strand mensen zitten naast je tot dat je iets hebt gekocht.
In Sri Lanka zijn zeker bedelaars, die tref je overal aan op deze wereld en ik heb ook al wat gezien.
Op jou vraag wanneer ik voor het laatst in Sri Lanka was kan ik antwoorden afgelopen carnaval nog 3 weken en ga wanneer het effe kan weer terug in september.
En dat van mooiere plekken is voor iedereen anders, voor mij is er nog maar een land en dat is SRI LANKA.

Ja, dat is waar, het is voor iedereen anders. Ik vond Sri Lanka zelf een van de minst leuke landen (op India na dan).
Ik heb in Bali persoonlijk niet 1 bedelaar gezien, wat idd wel heel irritant is is dat ze je de hele tijd vanalles willen verkopen en je bijna de winkeltjes insleuren(in Sri Lanka was dat ook wel zo, maar alleen als je nieuw was, na een paar keer gaven ze het wel op, in Bali niet).
Maar ja, die mensen hebben het ook zwaar, het toerisme is zo terug gelopen na die bomaanslagen. En ik heb altijd nog liever dat ze me iets verkopen dan dat ze bedelen.
Want in Sri Lanka waren stond er op elke hoek wel iemand om geld te bedelen, ik neem het ze niet kwamlijk, maar na 3 weken werd ik er wel gek van, zelf als je aan t eten was in een restaurant kwamen ze gewoon op de grond naast je tafel zitten!
Het is ook gewoon een andere cultuur, je kan niet zeggen dat ze asociaal zijn, want ze denken gewoon anders over wat onbeleefd is en wat niet.
Bijvoorbeeld, toen wij weggingen lieten wij shampoo en zeep enzo achter(wat over was) voor een familie naast ons hotel. Wat denk je dat ze zeggen? “Is dit alles?heb je niet meer”. Hahaha, ok ik hoef geen dankjewel, maar zo inhalig hoef je ook niet te zijn.
Onze buurvrouw (in het hotel) had zelf een kamermeisje die kwam opruimen en opeens haar kleren uit de kast haalde of ze dat misschien mocht hebben!
En toen we daar net aankwamen en nog niet echt wisten hoeveel t geld waard was, wilde we de man die onze koffers droeg tippen, weet je wat hij zei:“Uh, dit is te weinig” Ok we gaven misschien maar 50 cent omgerekend ofzo, maar dat zeg je toch niet? Je snapt toch ook wel dat wij nog niet weten hoeveel t geld waard is?
IK vind dat de mensen er een beetje verpest zijn, want zo was t vroeg niet.
In Bali kennen ze teminste nog een vorm van beleefdheid en proberen ze je het echt naar de zin te maken.
Ik liet bijvoorbeeld om de zoveel dagen 5 dollar in de kamer voor de schoonmaker, de eerste keer kwam hij me gewoon OPZOEKEN aan het zwembad om te vragen of dat geld wel voor hem bedoelt was!
En toen we onze chauffeur wilde tippen zei deze dat we hem teveel geld gaven!(omgerekend, in Bali was ik 30 euro kwijt voor een trip over het hele eiland…ik Sri Lanka bijna 100 euro om van het westen naar het zuiden te reizen)
Zie je het verschil in de mentaliteit van de mensen?
Nou heb ik ook hele leuke en aardige Sri Lankanen meegemaakt hoor, daar niet van, maar de mentaliteit in Sri Lanka is gewoon anders.
Op Bali heb je inderdaad heel veel last van mensen die je dingen willen verkopen, en ze kunnen best opdringerig zijn, maar ook als je niets koopt zeggen ze je nog vriendelijk gedag en verontschuldigen ze zich voor het feit dat ze je hebben lastig gevallen.

Heb ook nooit last gehad van bedelende mensen in Indonesia…

En wat Indonesische verkopers betreft:

‘Saya tidak mau’ (Ik wil (het) niet)
‘Wah, sudah’ (Ik heb (het) al)
‘Wah, itu jelek’ (Wat lelijk, maar dit is niet zo heel beleefd om te zeggen, alleen gebruiken als uiterste redmiddel!)

En natuurlijk:
‘Uang habis’ (Mijn geld is op.)

Probeer maar uit, dan heb je nergens last meer van!!!

Groet,

Jenny

Hallo Jenny, bedankt voor die paar regeltjes, ik heb ze nog even in mijn woordenboekje gezet, ik kende alleen de eerste.

Wij hebben ook nooit last (zelfs niet in Kuta) van de verkopers omdat het er gewoon bij hoort en we ons er daarom niet aan storen. Een vriendelijk maar overtuigend nee, dankjewel is al genoeg en als een enkeling toch doorgaat gewoon negeren.

Ik ben nooit in Sri Lanka geweest maar wel in andere Aziatische landen, maar Indonesië en vooral Bali kan echte heimwee gevoelens bij me oproepen.

Marina

Ik ben op Sri Lanka en op Lombok geweest. Op Sri Lanka heb ik weinig bedelaars gezien. Op Lombok geen. Op Lombok en Sri Lanka willen de mensen je inderdaad van alles verkopen. Maar als je je een beetje inleeft in hun toestand, dan erger je je een stuk minder. Zij hebben vaak geen brood op de plank! Wat mij op Lombok opviel: Ze werken tenminste voor hun geld. Als ze een shirt willen verkopen, dan zullen ze alles in het werk stellen om de goede maat/kleur etc voor je te regelen. Het kan een uur of meer duren, maar voor die lullige paar centen doen ze in ieder geval hun uiterste best. Verder hangt het er ook vanaf of je tijdens je vakantie in een toeristengebied loopt. Eén ding hebben ze gemeen: er wonen ontzettend vriendelijk en gastvrije mensen. We kunnen nog heel wat van deze mensen leren.
Ik zou zeggen:
Ga naar div. eilanden van Indonesie en ga naar Sri Lanka. Niet alles tegelijk natuurlijk, maar één voor één per vakantie. Als je dan div. ervaringen hebt opgedaan kun je zeggen wat jou het meeste aanspreekt. Maar uit ervaring weet ik dat elk land zo zijn eigen bekoringen, eigenaardigheden, mooie gebieden, wetenswaardigheden, maar ook zijn beperkingen etc heeft. Overal vind je wat en overal laat je wat. Elk eiland heeft zijn charme. Het is vaak ook maar net wat je wilt zien. Op onze site www.bjusterbaarlik.nl staan zowel onze ervaringen en foto’s van Lombok en Sri Lanka vermeld. Succes met al je plannen.

Nou Nienke, ik kan alleen maar positieve dingen over Sri lanka vertellen en dat is ook een van de velen redenen waarom ik er zo graag telkens weer naar toe ga.
Verder laat ik het hierbij want smaken en meningen verschillen.

Succes verder:

Bekijk de foto’s maar op onderstaande pagina
http://home.tiscali.nl/t385963/
of breng een bezoek aan de website
www.ayubowan-yaluva.nl

Groeten Jan

Ik moest net wel even lachen hoor, want ik kom er net achter dat Christelleke (die deze topic heeft geopend) deze vraag “Indonesië of Sri Lanka” stelde op 26-10-**2004 **ivm met haar te plannen reis in 2005! We zijn inmiddels in 2007! En helaas heeft Christelleke nooit laten weten wat het uiteindelijk is geworden: Indonesie of Sri Lanka.

Indonesie en sri lanka zijn 2 mooie ‘’)))ei)landen
maar Indonesie heeft veel meer diversiteit dan sri lanka