Tweeweekse backpackreis over Zuidereiland

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie tips willen horen over mijn aankomende tweeweekse backpackreis vanaf Queenstown over het Zuidereiland aankomende januari. Helaas heb ik niet meer tijd omdat in februari mijn stage in Taupo zal beginnen. Ik ben van plan om in hostels te slapen en zoveel mogelijk te liften of gebruik te maken van een bus. Over Punakaiki ben ik niet zeker, is er een mooiere (en tegelijkertijd ook betaalbare en bereikbare) plek aan de westkust? Dit is mijn globale planning:

14 jan: Aankomst Queenstown
15 jan: Queenstown
16 jan: Milford Sound
17 jan: Reis naar Mt Cook
18 jan: Mt Cook
19 jan: Mt Cook
20 jan: Reis naar Wanaka
21 jan: Wanaka
22 jan: Reis naar Fox/Franz Josef
23 jan: Fox/Franz Josef
24 jan: Reis naar Punakaiki
25 jan: Punakaiki
26 jan: Reis naar Abel Tasman
27 jan: Abel Tasman
28 jan: Abel Tasman
29 jan: Reis naar Picton & Ferry naar Wellington
30 jan: Reis naar Taupo

Is dit haalbaar wat betreft vervoer en niet te haastend? Hebben jullie ervaringen met liften of het gebruik van bussen in Nieuw-Zeeland?

Jelmer

Hi Jelmoo

Geen ervaringen met bussen en liften ( CORZIJLSTRA vragen). Maar Punakaiki is niks anders dan een mooie rotspartij en een restaurant. Ik zelf vind de westkust mooi om te rijden, maar het heeft ook een rede dat daar niet veel mensen wonen. Ik zal proberen zover mogelijk te komen door Greymouth of westport te bereiken ( niet echt bijzonder . Je zal wel even stoppen in Punakaiki. Milford - mt COOK 500 km. Maak een overbruggings dag i.v.m. slecht weer. Verblijf in Fox goedkoper en daar ga je de gletsjer op. Franz J gletsjer ligt een grote rots voor.

Liften en de bus heb ik op het Zuidereiland niet gedaan, wel op het Noordereiland, maar het beviel me (zelfs als vrouw) prima. Verbazend heb ik bij de uitvalsweg vanuit Auckland het langst met mijn duim omhoog gestaan: in de kleinere dorpjes lijken de mensen eerder geneigd te zijn je mee te nemen.

Ik zou, net als Wollie, vast nu even checken wanneer je in Punakaiki wilt blijven: je kunt op internet vast zien wanneer het vloed is, dan is het het meest spectaculair. Er is een hostel redelijk dichtbij de rotsformatie (naast dat restaurant) en verder is er inderdaad niets: blijf er niet langer, tenzij je wilt relaxen, maar dat lijkt me zonde van je twee weken.

Bedankt voor jullie tips wolllie en Cyriellie! Zeer bruikbaar :slight_smile: