Ervaringen en tips Backpacken (Nieuw-Zeeland)

Hey,

Ik ben van plan om rond maart enkele weken (6-7) te backpacken door Nieuw-Zeeland. Het is de eerste keer dat ik ga backpacken (behalve 1x tien dagen in Europa) en ik vroeg
me af of jullie soms enkele tips hebben hiervoor? Of iemand die zijn ervaringen zou willen delen? Hier nog enkele vraagjes:

1. Als je met de bus reist of al liftend, moet je dan constant je backpack overal mee naartoe sleuren? Als je bijvoorbeeld een trektocht wilt maken, sleur je dan heel je backpack mee de ganse dag?
  2. Hoe werkt de busticket van Stray? Of andere bussen?
  3. Is het qua temperatuur nog te doen om in maart/april te kamperen?
  4. Wat zou het budget zijn voor zo’n kleine 2 maand Nieuw-Zeeland? Als je kampeert, af en toe eens hostel,…

Als jullie goeie ervaringen hebben met bepaalde campings, huurauto’s, bussen, plaatsen, mag je dit zeker ook meegeven! Hoe meer hoe beter :slight_smile:
Of andere tips om bijvoorbeeld low-budget te reizen of leuke dingen te doen/zien?

Alvast bedankt! Groetjes,

Eva

Beste Eva,

1. ik heb geen ervaring met bussen want ik heb telkens een auto gehuurd. Tijdens onze langste trip hadden wij een campervan gehuurd. Ik denk echter wel dat je je spullen in je hostel/camping kan achterlaten als je bvb. een trektocht wil maken. Ook als je bvb. een kayaktrip in Abel Tasman NP wil maken kan je bij de touroperator spullen laten. Nieuw-Zeelanders zijn daar zeer soepel in: “No Worries!”

2. Geen idee

3. Tja, ik ben eens in april gegaan en was soms toch blij dat ik in hostels kon slapen ipv. in een tent…zie punt 4.

4. Een nacht in een dorm (hostel) kost dikwijls maar enkele dollars meer dan een tent site. Voor prijsindicaties kan je eens kijken op de sites van bvb. BBH (voor hostels) en Kiwi of Top 10 Holiday Parks (voor grote campings). Echt low budget kan je kamperen op sites van DOC (nationale parken) maar daar heb je wel minder comfort. Zowel hostels als grotere campings zijn doorgaans uitgerust met zeer degelijke keukens, sanitair, lounges,…
    Ik ga nu in februari/maart 3 weken naar het zuidereiland en reken voor overnachtingen in hostels $ 25,- per nacht. Kosten voor eten en dergelijke zijn iets goedkoper als hier wegens de gunstige dollarkoers.

Verder zou ik toch eigen vervoer aanraden. Kost natuurlijk een klets meer (ik betaal nu € 25 per dag voor een kleine auto) maar het geeft je alle vrijheid.

Overige tips, plaatsen, activiteiten: teveel om op te noemen. Kijk anders eens op onze blog uit 2009-2010 op https://anneliesfreek.wordpress.be
Ga zeker langs de highlights: Auckland, Bay of Islands, Coromandel, Rotorua, Tongariro, Wellington, Marlborough Sounds, Abel Tasman NP, West Coast, Queenstown, Fiordland, Mt. Cook, Christchurch, Kaikoura.
Met 6-7 weken heb je dan nog ruim de tijd voor minder bekende pareltjes, enkele kandidaten: East Cape, Te Urewera NP, Napier, Wharariki Beach & Farewell Spit, Mount Aspiring NP, Arthur’s Pass, Southern Scenic Route & Catlins, Stewart Island, Dunedin & Otago Peninsula, Akaroa.

Wanneer ga je juist? Misschien komen we elkaar nog tegen.