(origineel bericht op be-more.nl)
Tweede reisverslag
Vandaag de eerste dag op het project. Om 8 uur begon de homescholing. Ik mocht deze week A. begeleiden met haar schoolwerkzaamheden. Het was vrij pittig om met dit meisje te werken. Op elke vraag die je haar stelt zegt ze: ‘I don’t know’. Ook op de meeste simpele vragen zoals: ‘Hou je van schilderen?’, ‘wat doe je het liefst tijdens homescholing?’ of ‘hoe was je dag vandaag?’. Op deze manier is het heel moeilijk om er achter te komen wat voor meisje het is en wat ze leuk en niet leuk vind. Dit komt ook doordat ze dit zelf niet weet. Ik probeer er wat leuks van te maken maar krijg er nog weinig voor terug. Vrij pittig dus maar ik zie het ook wel weer als een uitdaging. Aan het eind van de ochtend zijn we met Arts en Crafts bezig geweest. Armbandjes en sleutelhangers gemaakt. Kathinka, Sietske en ik hebben ook een armbandje gemaakt. Wat een werk maar erg leuk. Na een uur was mijn armbandje klaar, vrij snel want als je kleinere kraaltjes gebruikt ben je minimaal 2 uren bezig! Het duurt even maar dan heb je ook wat! Één van de kinderen is ijverig aan het vegen als we boven komen. Hij krijgt geld voor zijn klusje zodat hij morgen een Valentijnscadeautje kan kopen. Wat Lief! De volgende dag ben ik mee geweest om de kinderen naar school te brengen. Peter vertrekt iedere ochtend om 6.50 uur vanaf Palm Tree. Tenminste als iedereen een beetje op tijd is. Moeder Ros spreekt ze een voor een nog even toe en zwaait haar kinderen uit. We zwaaien naar Moeder Ros en de kinderen van de daycare en vertrekken richting school. Ik zit voorin naast N. Hij bedient de radio en zingt de hele rit elk liedje van begin tot eind mee, terwijl hij zijn hoofd meebeweegt en met zijn armen en benen alle kanten op zwaait. Wat een gezellige boel! N. is gekleed in zijn Valentijnsoutfit. Een stoere rode blouse. Voor een paar rand mocht hij zijn schooluniform inruilen voor zijn Valentijnsoutfit. Trots laat hij me steeds de Valentijnskaart voor zijn lerares zien. Wat leuk! Ook in de namiddag weer mee geweest om de kinderen op te halen. ´Goodafternoon Peter!´, ´Goodafternoon volunteer/Geke!´ Instappen maar en op naar de volgende school. Radio luid en zingen maar weer! Bij thuiskomst eten en drinken de kinderen wat en beginnen dan met het huiswerk. Ik hielp N. bij het maken van zijn huiswerk. Na één woord op te hebben geschreven, eerst een dansje en een liedje. Er moet natuurlijk wel indruk worden gemaakt op een nieuwe vrijwilliger. Een druk mannetje maar erg leuk om mee te werken. ´S avonds weer boodschappen gedaan in Galleria, wat een super groot winkelcentrum. ‘Alles’ kun je daar krijgen. Ook van alle producten enorm veel soorten! Dus we eten ’ s ochtends gewoon een lekker stukje brood met kaas en een glas melk. Natuurlijk smaakt de kaas wel anders en heeft een andere kleur. Maar goed dat is niet erg. Verder is het eten allemaal wel vergelijkbaar met Nederland alleen dan net een beetje anders. Ook douche je hier niet alleen maar samen met nog andere dieren, spinnen, gekko’s, sprinkhanen en noem het allemaal maar op. Lenzen uit/bril af en je ziet niemand meer haha, dat is dan weer het voordeel van slechte ogen. Achja het heeft ook wel weer wat, we zijn tenslotte in Zuid-Afrika. Vanochtend heb ik geholpen op de daycare samen met A. Erg leuk die kleine kinderen. Tot 12 uur op de daycare geweest, een hapje gegeten en daarna zijn we met de oudere kinderen mee geweest naar de sportschool. De fanatiekelingen hebben een spannende voetbalwedstrijd gespeeld. Leuk om te zien hoe deze kinderen zijn in spel/teamverband. Toen we terug kwamen zijn we naar de daycare gegaan. Een voor een hebben we de baby´s in bad gedaan. Wat leuk! Pyjamaatjes aan, nog even spelen, de fles en daarna lekker naar bed. Al met al een hele leuke eerste week gehad. Iedere avond vroeg naar bed want moe word je wel van al die indrukken! En ook het Engels spreken is eerst zeker even wennen. Gelukkig zijn beide oren weer open, ik hoorde helemaal niks meer bij aankomst. Echt balen! Mijn oren zijn weer open maar heb nu symptomen van voorhoofdsholteontsteking. Ik heb je advies op gevolgd Ida maar ik heb het niet kunnen voorkomen. Maar even aankijken en straks maar even stomen. Bedankt voor de tip Ideke! Nu is het weekend en hebben we tijd voor ons zelf. Schoonmaken, wasjes draaien en verder lekker uitrusten. Dit weekend ook de eerste envelop open gemaakt van onze lieve vriendinnetjes. ‘Bedankt leave skotten’.
Tot de volgende weblog J