(origineel bericht op be-more.nl)
Deel 2 van week 3 en het weekend
Hallo allemaal,
We hebben leuke dagen gehad met ons alleen. Het is ook een leuke groep vrijwilligers zo met ons zessen. Erg gezellig dus!
Donderdag.
'S Ochtends les gegeven aan P en T. Ze vonden rekenen nog wel wat lastig
bijv. … -15+20=100 . Hoop dat ze het na mijn uitleg snappen. P vind het leuk om de hele tijd grapjes te maken en ik begin hem nu door te krijgen wanneer het een grapje is of niet haha! Na de les bezig gegaan met arts en craft. Heb binnen twee uur een armband gemaakt, dat is snel voor mij want met de vorige was ik twee dagen bezig! Het was vandaag erg zonnig dus we hebben ballonnen gepakt en er een klein beetje water in gedaan en verder op geblazen. Samen met een paar kids wezen overgooien met de ballonnen maar dit liep natuurlijk uit op een water gevecht! Ik had een ballon gevuld met water maar niet dicht gedaan ( hiermee maakte ik de kids nat). Maar devies vlogen de keuken in en kwamen met bekers en zelfs emmers! Toen ben ik ook maar de keuken in gedoken, was inmiddels al helemaal doorweekt, en de kids terug gepakt. We hebben dus veel lol gehad!
De kids hebben hier al gauw plezier, om de kleinste dingen. leuk om te zien hoe makkelijk het eigenlijk is een kind blij te maken!
We gaan van het weekend schaatsen met de kids. Dit doen ze niet vaak, dus ze waren helemaal blij!
'S avonds naar galleria (winkelcentrum) geweest ff boodschappen doen en uit eten geweest.
Vrijdag.
Vandaag is de dag dat er 1 baby weg gaat. Jammer maar je weet dat het goed is.
A. Is vandaag jarig en een paar vrijwilligers hebben een paar ballonnen aan haar gegeven. Ik heb in de ochtend les gegeven aan P en T. Een soort drama. Dit keer ging het over vechten en verdedigen. Helemaal goed, want ze vonden het erg leuk. Na de les was er nog wat tijd over en ze vroegen of ik uno wou spelen met hun. Nou dat heb ik geweten, hoe langer ik het spel speelde hoe meer regels er bij kwamen, haha! Die heb ik hun ook verteld en als antwoord kreeg ik er op dat andere vrijwilligers dit ook al hadden gezegd. Geniaal gewoon!
Omdat A jarig is, nemen wij haar mee naar galleria. Dit is een groot winkelcentrum. Ze krijgt van Ros (moeder van dit project) 100 rand. Dit is ongeveer €8,00. Ze mag er iets van uitzoeken. Wil ze iets hebben wat duurder is moet ze naar Ros toe om geld op te nemen van het bankboek. Hier kan ze haar zakgeld opzetten die ze verdient bij arts en craft. We hebben even gekeken in verschillende winkels, maar ze wist nog niet echt wat ze wou. En als we toenadering zochten, nam ze afstand. Dus eerst maar ff eten. Willen we net wat bestellen, valt de stroom uit in het hele winkelcentrum. De mensen lopen gewoon door, net of er niks aan de hand is. Dit gebeurt namelijk vaker. We konden nog wel wat eten en toen maar weer terug gegaan naar palm tree.
'S middags ben ik bezig gegaan met een muur tekening ( foto volgt nog) bij de slaapruimte van de daycare. Daar ben ik eingelijk de hele middag mee bezig geweest.
N kwam nog even naar mij toe en vroeg of ik kon schaatsen. Ik : ja. Hij: oké gaan we een wedstrijd doen! Leuk dat hij daar nu al mee bezig is.
Omdat we met ons allen het weekend vrij zijn hebben we vanavond gezellig wat mee tijd. Dus tijd voor een spelletje!
Zaterdag.
We gaan met ons allen (vrijwilligers) naar Victoria street market te gaan. Dit is een markt waar je allerlei toeristische spullen kunt kopen. Er zit weinig variatie tussen de winkeltjes. Veel maskers, dierenhuiden, met kralen versierde spullen, sieraden, beeldjes etcetera. Je kan het wel een beetje vergelijken met de zwarte markt in Nederland. Na een poos daar hebben rond gelopen wouden we graag naar Ushaka marine world. Toen we daar aan kwamen zijn we eerst maar ff wat gaan eten. Een typisch Durban broodje. Nou die vergeet ik nooit meer want die was goed scherp gekruid. En ik ben helemaal niks gewend, dus dat was flink koelen met drinken, haha! Even bij de winkels gekeken en toen wouden Sandra en ik graag naar een dolfijnen show. Was erg mooi en naar afloop ook nog even naar het aquarium gegaan. Je kon rondlopen in een groot oud schip. Rond het schip was water en door de raampjes van het schip kon je de vissen zien. Ook waren sommige wanden van glas. Ik heb nog een beest op mijn hand laten lopen. Ben de naam van het dier vergeten dus hier volgt ( hopelijk een goeie) uitleg: een schelp met een soort krap erin. De schelp is als een soort slakkenhuis en die verlaat het dier naar verloop van tijd. De taxi weer gebeld en terug gegaan naar palm tree. 'S avonds weinig gedaan dus lekker gaan slapen.
Zondag.
We zouden met alle kids naar de kerk gaan, maar dit ging niet door. Wel even afscheid genomen van de baby die vandaag weg gaat…
We zijn 's middags zijn we naar de kunst schaatsbaan gegaan. Wat hebben ze het leuk gehad! T was goed aan het oefenen en toen kwam er spontaan een andere jongen naar hem toen en heef zijn schaatsen goed dicht gedaan en hem geholpen om het schaatsen onder de knie te krijgen. Na een poos bezig te zijn geweest kon T zelf stukjes schaatsen!! Ook hebben wij met ons allen de kids geholpen met leren schaatsen. Ook wou ik A helpen, eerst wou ze het niet maar na een poosje pakte ze zelf mijn hand. Ik stond even met mijn ogen te knipperen en heb wel een paar keer gekeken of ze mijn hand echt vast hielt. A is namelijk een meisje van 14 jaar die helemaal niet van lichamelijk contact houd. Ze gaat het eerder uit de weg, dan dat ze het opzoekt. Na het schaatsen hebben we wat gegeten bij de Mac. Ik vroeg of ik nog naast A mocht zitten en mocht. Ze schoof wel twee meter op. Als grapje had ik er van gemaakt dat ik niet zo veel ruimte nodig had. Ze moest hier om lachen en schoof weer een stukje naar mij toe.
Ook vandaag is het leuk om te zien hoe gauw de kinderen blij zijn en plezier hebben. Wat dat betreft kunnen de kinderen uit Nederland hier nog wel wat van leren! Terug bij Palm Tree bedankte ze ons voor uit uitje ( ze kunnen dit niet vaak doen omdat er geen geld voor is). De regen kwam met bakken uit de lucht dus gauw naar binnen.
Maandag.
Van morgen mijn grote vriend N weer les gegeven. Hij heeft wat moeilijker sommen moeten doen en dit vond hij erg lastig. Ros en ik hebben echt een beetje op hem in moeten praten om weer verder te gaan met de sommen of een ander vak. Na een korte pauze en na een poosje tafeltennis ging hij er weer helemaal voor. Mooi om te zien hoe trots hij dan op zich zelf is!
Van middag ff op de daycare geweest. En samen met P begonnen om een nieuwe olifant te maken. Mijn vorige is al verkocht! Aan de nieuwe ouders van de eerste baby.
Tot nu toe lukt het plaatsen van foto niet echt dus ga vanavond weer een poging doen.
Groetjes margreet