Tweede keer Kaapstad en omgeving: welke tips kunnen jullie mij geven?

In december 2014 ga ik naar Kaapstad en de (wijde) omgeving. Ik heb effectief niet meer dan 7 dagen!
Vorig jaar ben ik er ook geweest.
Toen heb ik gezien:

• Kaapstad, ook V&A Waterfront maar geen Robbeneiland
  • Kaap de Goede Hoop
  • Bouldersbay en Simons Town
  • Houtbaai (o.a. met de boot naar een eiland met zeeleeuwen)
  • Stellenbosch, Paarl, Robertson, Franschhoek, De Doorns

Wat raden jullie mij aan als ik 7 dagen heb in december aanstaande?
Ik wil in ieder geval Kaapstad zelf herhalen, en liefst nu ook Robbeneiland (en Tafelberg uiteraard).
Is de omgeving ten noorden van Kaapstad interessant?
Is Hermanus interessant vanwege de walvissen, of zijn die in december al weg?
Is het de moeite waard om helemaal naar Tsitsikamma te rijden?
Mosselbaai? Ladismith? Oudtshoorn?
Vanwege vrijwilligerswerk, ben ik naast deze 7 dagen nog 3 dagen in Montagu, dus daar kom ik sowieso…

Ik vind het super, om ideeën te ontvangen!

Hallo Janette,

[ul]
[li]De Tafelberg is uiteraard een MUST; ga er onmiddellijk naartoe zodra er geen wolken boven hangen![/li][li]Robbeneiland hebben wij na de zoveelste reis naar ZA nog steeds niet bezocht en zien het niet als gemis - eenieder heeft natuurlijk andere voorliefdes. In december kunnen er al eens lange wachtrijen ontstaan voor Robbeneiland en men is er toch wel gemakkelijk een halve dag voor kwijt.[/li][li]De Westkust op zich is ook erg mooi (Paternoster, Langebaan, Lamberts Bay…) maar ik vind dat elke streek hier haar eigen charmes heeft (niet voor niets wordt ZA “a world in one country” genoemd).[/li][li]Ook Tsitsikamma is heel mooi maar enkel om die omgeving te verkennen zou je al bijna drie dagen moeten blijven en daarvoor heb je te weinig tijd. Het is ook niet “bij de deur”.[/li][li]Walvissen ga je in december niet meer zien![/li][li]Concentreer je dus vooral op Kaapstad en nabije omgeving (daar is zoooo veel te zien) en[/li][li]geniet van het gezellige stadje Montagu (bekend voor gedroogd fruit) en spring vooral eens binnen bij “Rambling Rose”: een leuke, gezellige plek om iets te eten of te drinken - ben echter niet zeker of ze 's avonds ook geopend zijn.[/li][/ul]

Groetjes,
Toetske