Ik ben al weer even terug, maar zat van 16 november tot 16 januari in dat prachtige land. Topvakantie! Vooral het zelfstandig rondtoeren per (huur)auto heeft me aangenaam verrast. Het ticket voor de zomer is reeds geboekt. Vanaf 22 juni mag ik weer aan de khao pad, gegrilde* pamuk *en de papaya salades. Heheh.
…Al hoop ik dat de baht weer tegen een betere koers te krijgen is…snif
Nog ruim drie maanden geduld dus. Dat moet te doen zijn. Wat je verzuchting betreffende de almaar zakkende waarde van de euro betreft - met als consequentie, dat je er steeds minder bahtjes voor krijgt - ik hoop met jou, dat het tij spoedig zal keren.
Maar echt vertrouwen heb ik er niet in. Vooralsnog vrees ik, dat het wel eens zo zou kunnen zijn, dat we blij moeten zijn wanneer tegen die tijd nog 30 baht voor een euro betaald wordt. Momenteel krijg je al minder dan 25 baht voor een euro en de afgelopen tijd zakt de waarde van de euro echt dagelijks in vergelijking met (onder andere) de baht.
Maar hoe een en ander zich ook gaat ontwikkelen in de nabije toekomst, ruim drie maanden vliegen voorbij en laat een en ander de voorpret - maar vooral de vakantiereis zelf - niet bederven.
De euro is weer aan stijgen en het lijkt erop dat we snel weer 40 baht krijgen voor 1 euro. Dat maakt het weer een stuk gunstiger om Thailand onveilig te maken.
40 Baht voor een Euro, het zou mooi zijn voor de toeristen die hier naar toe komen, maar ik zie het ook niet zo snel gebeuren. De Euro is idd weer iets gestegen, maar ik zie de koers binnenkort wel weer dalen. Voor mij persoonlijk zou het gunstig zijn als de koers komende weken weer daalt, want ik ga naar NL op vakantie
Voorheen boekte ik mijn auto altijd ter plekke, bij lokale verhuurders. Voor mijn vakantie die volgende week begint heb ik alvast tweemaal gereserveerd: eerst zes dagen in Hat Yai en vervolgens zes dagen vanaf Don Mueang Airport. Beide bij Sixt, maar in Hat Yai via rentalcars.com, een vergelijkingssite voor huurauto’s.
Auto’s zijn er vanaf ong. 700 baht per dag. Misschien minder als je een maand of langer huurt. Reken voor een knappe auto (bv. Toyota Vios, Honda City) maar op 1000 baht, waar soms een SCDW (zero excess: geen eigen kosten bij schade) bij inbegrepen is maar meestal niet.