Tussenstop Moskou

Ik ga begin juli naar Hanoi via Moskou, ik ga het vliegveld niet af en heb een korte tussenstop in Moskou, ik heb echter begrepen dat ik hier geen visum voor nodig heb, maar ga nu twijfelen of dit wel klopt?
En ik vlieg terug vanaf Bangkok, ook via Moskou. Nu neem ik uit Azie graag wat fruit mee of iets dergelijks, heb ik eerdere jaren ook gedaan maar nooit via Moskou gevlogen. Weet iemand of je hier problemen mee kunt krijgen?
Het zou heel fijn zijn als ik hier antwoord op kan krijgen!

Als je niet van het vliegveld gaat heb je inderdaad geen visum nodig. Volgens mij kun je maximaal 24 uur in de transitzone verblijven, anders heb je wel een visum nodig. Maar aangezien je aangeeft dat het een korte tussenstop is, is dit niet aan de orde.

Wat het fruit betreft: Ik heb er geen ervaring mee.

Bedankt voor de snelle reactie. De visumdienst zegt echter dat we wel een visum nodig hebben. Weet u dit misschien uit ervaring? Want ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk. Wij wisselen wel van terminal, maar blijven dan volgens de site van het vliegveld binnen de “security zone”. De langste stop is 2,5 uur.

En wanneer blijf je precies binnen de transit zone?

De transit zone is gewoon het vliegveld. Ga je vanaf Sheremetyevo? Je hebt Sheremetyevo I en Sheremetyevo II. Lees dit bericht anders even: Международный аэропорт Шереметьево
Sinds 2010 is het mogelijk om van terminal D naar E te lopen. Ik geloof dat als je er niet langer dan 24 uur bent, je ook geen transitvisum nodig hebt. Je verlaat namelijk het vliegveld zelf niet.

Ik spreek hierbij niet uit ervaring. Hier een topic over hetzelfde onderwerp: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Welke visumdienst geeft aan dat er een visum nodig is, als ik vragen mag? Je zou ook even contact op kunnen nemen met de maatschappij waar je mee reist.

Wij vlogen 12 mei j.l. van Shanghai naar Amsterdam met een overstap in Moskou Sheremetyevo. We hebben drie uren moeten wachten op onze vlucht naar Amsterdam. Geen visum nodig gehad. Je gaat het vliegveld niet af. Volg de borden ‘overstappen/transit’ of woorden van gelijke strekking. Geen probleem.

Bedankt voor de reactie, daar heb ik wat aan!

Het CIBT wist het zeker, en had het zelfs over een toeristenvisum ipv een transit visum (moet je een uitnodigingsbrief voor hebben en die kunnen hun wel maken…). Maar na een hoop rondbellen weet ik nu ook vrijwel zeker dat ik geen visum nodig heb, iemand van een andere visumdienst heeft met het vliegveld gebeld, om te vragen of de 3 verschillende terminals welke onze vluchten betreffen binnen dezelfde transit zone liggen en dat is zo, dus geen visum nodig.

Ik kan alleen niets vinden over wat Sheremetyevo I en Sheremetyevo II is… Weet alleen dat ik van terminal F naar D moet en op de terugweg van F naar E. Maar volgens mij is dit dus goed. Aeroflot ook gebeld, daar zeiden ze dat ik geen visum nodig heb, maar konden niet vertellen of de terminals binnen dezelfde transit zone liggen.

Maar ik ga er dus maar op vertrouwen dat het zonder visum goed gaat komen. (na mijn reis zal ik hier nog even posten, wie weet heeft er later iemand nog wat aan).

Het komt wel goed hoor, als Aeroflot zelf aangeeft dat het niet nodig is, zal het ook niet nodig zijn. Ik wens je alvast een fijne reis in ieder geval! :slight_smile:

Bedankt, dat gaat zeker helemaal goedkomen!

Overigens, terminal D geldt als Sheremetyevo III en terminal F als Sheremetyevo II. Je hebt hier geen last van, want je kan van F gewoon naar D en van F gewoon naar E.

Sheremetyevo III (terminal D) is van Aeroflot, de terminals F en E zijn zijn de terminals waar de internationale vluchten komen.

Oke, bedankt voor alle info!

Je hebt alle info al, maar ik ben vorig jaar ook met Aeroflot via Moskou naar Hongkong gevlogen en inderdaad, geen Visum nodig.

Het visumbureau deed bij mij ook ‘vaag’. Had het gevoel achteraf dat ze extra geld wilden verdienen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het niet weten!

Inderdaad, dat gevoel heb ik dus ook! En toen zeiden ze ook nog dat ik geen transit visum, maar een toeristenvisum nodig heb… Heb je wel een uitnodigingsbrief nodig en die kunnen zij wel opstellen, voor 50 euro p.p… Toen ben ik echt verder gaan zoeken.

Maar inderdaad, voor zover ik nu weet geen visum nodig, dus hopelijk zal alles goed gaan!