Ik zal me even voorstellen, Ik ben Ina, 15 jaar en ik zit nu in 4 Vwo. Het lijkt me heel leuk om volgend jaar een jaar naar het buitenland te gaan, tussen 4 en 5 Vwo. Eerst wou ik graag naar Amerika, maar nu gaat mijn voorkeur toch uit naar Ierland. Dit kan natuurlijk met verschillende organisaties, maar het is ook mogelijk om alles zelf te regelen.
Als ik in Ierland ben, wil ik het liefste naar een school waar in het Iers ( gaelic ) lesgegeven wordt, omdat ik graag ook Iers wil leren spreken. Het liefste zou ik dan wel naar een gastgezin gaan waar ze gewoon Engels spreken, zodat ik beide talen kan verbeteren. Het hangt ervan af of dit mogelijk is met een organisatie ( zoals Travel Active ), organisaties die ook programma’s naar Ierland organiseren focussen namelijk meestal op het verbeteren van je Engels, terwijl ik dus ook nog Iers wil leren ( Ik spreek nu trouwens nog geen woord Iers, dus van tevoren wil ik al wel een taalcursus Iers doen zodat ik in ieder geval een beetje kennis heb van het Iers en de lessen kan volgen ). Als het niet mogelijk is om met een organisatie op een Gaelische school terecht te komen, wil ik dus alles zelf regelen ( met de hulp van o.a. mijn ouders natuurlijk ), en ik was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het zelf regelen van een jaar secundary school/ high school in het buitenland, en misschien tips hebben met waar ik op moet letten, mocht ik het allemaal zelf willen regelen.
Uiteraard heb ik al veel informatie opgezocht, mijn ouders staan achter de plannen ( al willen zij wel liever dat ik met een organisatie ga ) en ik heb al met mijn decaan gesproken.
Dingen die ik sowieso moet regelen zijn natuurlijk de school, een gastgezin en verzekeringen etc. Vooral het gastgezin wordt misschien moeilijk, sowieso moet ik natuurlijk een gezin vinden in de buurt van een school waar ze in het Iers lesgeven, maar mocht er iets niet goed gaan ( geen klik met het gastgezin bijvoorbeeld ) heb ik geen organisatie om op terug te vallen, die dan een ander gezin zouden kunnen zoeken. Dat moet ik dan natuurlijk allemaal zelf regelen en als ik zelf in Ierland zit is dat natuurlijk niet handig.
Nou ja, In ieder geval was ik vooral benieuwd of er mensen ervaring en tips hebben met het zelf regelen van een tussenjaar in het buitenland, maar ook ervaringen van mensen die een jaar secundary school in Ierland hebben gedaan zijn natuurlijk leuk om te horen
Wat ontzettend leuk plan heb je Alvast " sláinte" Zie je eerste Ierse (Gaelic) woordje. Het betekent “proost”
Anyway, ik heb zelf geen ervaring in wat je wilt plannen, maar ik snap je ouders wel. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om zelf zoiets te regelen, zeker met gastgezinnen. Als je het zelf wilt regelen, denk ik dat je het beste contact kunt opnemen met de school die je in Ierland op het ook hebt. Ik denk dat zij je zeker wel kunnen helpen.
Als je in een Ierse plaats wilt zitten zul je moeten kijken naar de zogenoemde “Gaeltacht” Zo noemen ze alle plaatsen samen. Het zijn de volgende plaatsen in de de volgende Counties:
County Donegal:
Annagry
Arranmore
Burtonport
Carrigart
Crolly
Cruit Island
Derrybeg
Doochary
Downings/Downies
Dungloe/Dunglow
Falcarragh
Fintown
Glencolmcille
Gola
Gortahork
Gweedore
Kilcar
Kincasslagh
Lettermacaward
Loughanure
Magheraroarty
Rannafast/Rinnafarset
Tory Island
Teelin
County Mayo:
Achill Sound
Aughleam
Belderrig
Belmullet
Bunacurry
Carrowteige
Cashel
Dooega
Dooniver
Glengad
Rossport/Rosdoagh
Salia
Tonragee
Toormakeady/Tourmakaedy
County Galway:
Ballynahown
Barna
Bealadangan
Camus
Carna
Carraroe
Claregalway
Clonbur
Cornamona
Costelloe
Inisheer
Inishmaan
Inishmore
Inverin
Kilkieran
Kilronan
Lettermore
Lettermullen
Moycullen
Rossaveal
Rosmuc
Spiddal
County Kerry:
Ballinskellig
Ballyferriter
Ballynagall/Ballydavid
Brandon
Caherdaniel
Cloghane
Dingle
Dunquin
Feohanagh
Lispole
Ventry
*County Cork:
Ballingeary
Ballymakeera
Ballyvourney
Cape Clear Island
Coolea
Kilnamartyra/Kilnamartra
County Waterford:
Ring
*County Meath:
Gibbstown
Rathcarne
In al deze plaatsen word dus nog het echte Iers, dus Gaelic, gesproken. Misschien kun je eens op zoek gaan naar scholen die in die plaatsen zitten, kijken of iets je bevalt en of je er iets vind wat je leukt lijkt om te studeren. En dan kun je met hen contact opnemen en vertellen wat je plan is. Zij kunnen je dan misschien helpen met o.a. het gastgezin. Ik durf alleen niet te zeggen wat het allemaal zou kosten, vooral de school en het gastgezin niet. Schoolgeld ligt sowieso aan de school zelf. Maar ga je “op de bonnefooi”? Je kunt namelijk ook naar het buitenland met Erasmus. Ik heb het zelf niet gedaan, dus durf niet te zeggen hoe of wat, maar misschien eens waard om het uit te zoeken.
Zorg ook dat je goed checked of je je studiefinanciering mee kunt nemen. Aangezien je gewoon NL blijft en blijft studeren moet je het gewoon blijven houden, maar ik weet niet precies voor welke landen en opleidingen het geld.
Het voordeel van een organisatie, is dat alles voor je geregeld word en zij altijd voor je klaar (moeten) staan om je te helpen met vragen en problemen, alles word je dus uit handen genomen en kun je gewoon wat anders doen terwijl zij het werk voor je doen. Nadelen zijn, dat ze niet goedkoop zijn en dat je 99% zeker in een grote stad als Dublin terecht komt. De meeste organisaties zullen (denk ik toch niet) maar de Gaeltacht communities gaan.
Maar zoals ik al zei, ik zou het eerst via scholen daar proberen
Hopelijk heb je hier wat aan en als jij of je ouders nog vragen hebben, dan sta ik voor jullie klaar.
En hou me zeker op de hoogte