Tussenjaar Parijs

Hallo allemaal.
Al sinds ik klein ben houd ik heel erg van Frankrijk, daarom wil ik ook als ik dit jaar mijn examen heb gehaald, een tussen jaar in parijs nemen.
Nu wil ik dit misschien met 2 vriendinnen doen… maar ik heb geen idee of dit een realistisch plan is, want ik heb geen idee hoe het zich met werk en woonruimtes in parijs.

weten jullie misschien wat voor opties er allemaal zijn?
en hebben er mensen ervaringen met een tussenjaar in parijs?

ik heb helaas geen informatie voor je tussenjaar, maar hier worden dit soort vragen wel vaker gesteld. Er wordt ook wel eens een baan aangeboden. Vooral de woonruimte is een veelbesproken probleem, mits je zakken met geld meeneemt :slight_smile:

Succes ermee.

Hay!

Sorry voor het ietwat late antwoord, vergeet telkens dat ik aangemeld sta voor dit forum :wink:
Na mijn eindexamen in 2009 ben ik naar Parijs vertrokken voor een jaar. In eerste instantie wilde ik er studeren, maar toen ik in 2009 in maart voor het eerst in mijn eentje naar Parijs ging en open dagen bezocht etc. ondervond ik dat je daar voor de uni al in februari een papiertje moet inleveren - net te laat dus.
Ik was zo verkikkerd op de stad (ben ook nog 2 keer teruggeweest vóór de verhuizing) en wist niet meer zo goed wat ik wilde studeren, dat ik dan maar een tussenjaar nam in Parijs.
Heb een half jaar gewerkt in een restaurant en woonde toen op mezelf (een kamertje wat ik via het internet had gevonden) en een half jaar ben ik au-pair geweest bij een gezin dat woonde op Place des Vosges (miljonairs in hartje Parijs) en dat was echt wel de leukste tijd. Ik woonde toen bij ze in, dus ook in het centrum op een plaats die ook monument is, prachtig.

Ben je zelf al wel naar Parijs geweest? Voor woonruimte kan ik je aanraden om in de zomervakantie (augustus) al naar Parijs te gaan. Aangezien de kamers erg duur zijn, zijn er Nederlanders (of mensen uit andere landen) die hun kamer gemeubileerd verhuren wanneer zij zelf op vakantie zijn. Vaak is dit net iets goedkoper dan de echte huurprijs ook nog. Zo kun je een maand met zekerheid in Parijs verblijven en in die maand een baantje én ter plekke een eigen woonruimte zoeken voor na augustus. Qua baantjes is het ook makkelijk te doen in Frankrijk. Er zijn restaurants en andere soort eettentjes waar men mensen nodig hebt en als je écht goed zoekt vind je waarschijnlijk ook iets waar je Nederlandse taal bruikbaar is. Zo heb ik een aantal keer de Nederlandse telefoonstem gedaan voor bedrijven (Er zijn nog … wachtenden voor u) en zeer fijne extraatjes gekregen :wink: Ze hebben in Frankrijk een minimumloon voor 18jarigen (‘de Schmick’) en toen ik er was zat dit boven de 8euro, dus dan weet je hoeveel je in ieder geval aan salaris binnen krijgt.

Wat betreft met 2 vriendinnen gaan… je zult niet bij elkaar kunnen wonen en werken. Ook leer je veel sneller mensen kennen wanneer je in je eentje bent. Plus, de taal, leer je het snelst als je compleet los bent van het Nederlands. Via mail en telefoon kan je natuuuurlijk contact houden met je familie en vrienden in Nederland (al zul je zien dat de meesten wanneer ze gaan studeren een ander leven krijgen en jij ook als je in Parijs bent), maar zoek niet héél express Nederlandse praatvrienden op in Parijs. Al is de Nederlandse Borrel (eerste woensdag van de maand in wijnproeverij Lavinia, dicht bij de Madeleine) heel leuk.
Verder moet je kijken hoe je het gaat doen met openbaar vervoer. Ik heb destijds mijn fiets meegezeuld en heb ZO genoten van mijn fiets in Parijs! Er zijn verschillende abbonementen (Carte Navigo etc.), je kunt via het internet (www.ratp.fr) uitzoeken welke je kunt nemen.

In ieder geval wens ik je alvast ontzettend veel plezier. Denk vooral niet dat het onrealistisch is, wat je wilt, kun je doen :slight_smile:
X

Waaauw, kijkdaar heb ik wat aan! heel erg bedankt voor je reactie!:slight_smile:

waaaaauw, zaaaaaalig!

Wel, ik heb hetzelfde doel voor ogen: mijn masters afwerken in Parijs… Maar mijn Frans is daarvoor niet goed genoeg… Je hebt een B2 niveau nodig om binnen te geraken in de uni (DALF examen) => en het examen in België gaat door op 27 maart en aangezien ik tot eind januari examens heb, heb ik niet voldoende de tijd om mij deftig voor te bereiden en werkelijk te slagen…
Bovendien is de deadline voor de inschrijvingen idd eind januari (of februari) en opnieuw, aangezien ik nu blok + examens heb, is dit een slecht moment om mij erin te verdiepen… Wat mijn plan om te studeren in Parijs natuurlijk wel in de gevaar brengt!

Maar ik geef niet op en pak het op een andere manier aan: een ‘gap year’ waarin ik mijn Frans een serieuze boost geef door een job te vinden (horeca) in Parijs en er te verblijven.
Ik ben wel verbaasd over het feit dat je gauw een woonplaats vond in Parijs! Ik hoor vaak dat je moet voorleggen hoeveel je verdient, e.d. (en wanneer je nog op zoek bent naar een job in Parijs, dan lijkt het mij nogal moeilijk te bewijzen dat je daadwerkelijk je huur zal kunnen betalen :-))

Ik ben van plan om alleen te vertrekken, want dat is idd de snelste manier om een taal te leren en om contact te leggen met de parisiens!

Tot slot heb ik nog een vraagje over het Aupair zijn: Via welke organisatie heb je dit aangepakt? Werd je niet al te veel belemmerd in je vrijheid?

Zo… leuk om even gedachten uit te wisselen :slight_smile:
Mijn droom van een jaartje Parijs wordt zo meer en meer realiteit :slight_smile:

Groetjes