Turkse traditie bij een huwelijksfeest in Turkije?

Hallo ,
Binnenkort gaan we onze vriendin in Turkije bezoeken, we vieren met z’n allen haar trouwfeest. Nu vroeg ik me af welke traditie ze hebben, wat kan en wat kan niet als geschenk gegeven worden?

Mijn vriendin is Française maar haar toekomstige echtgenoot en Fam. Turks.

Alle tips en inlichtingen zijn welkom,

Alvast bedankt :slight_smile:

Katrien

In het deel van Turkije waar wij regelmatig komen is het gebruikelijk dat naaste familie en erg goede vrienden geld geven of, bij voorkeur, iets van goud. Als het geld is (b.v. 50 LIra, dan wordt dat op de kleding gespeld). Kennissen, collega’s en mede-dorpelingen geven ook geld, maar wel veel minder. Bij het feliciteren sta je in een lange rij en het geld wordt in een schaal gelegd. Wees niet verrast als er iemand met een microfoon bij staat die jouw naam omroept met het bedrag dat je in de schaal hebt achtergelaten. Wij hebben meegemaakt dat er (in een vrij arm dorp) bedragen van 1 Lira werden omgeroepen. Als er 20 Lira werd gegeven dan kwam er applaus. Als de omroeper naar je naam vraagt zeg dan “Hollanda”. Dat verstaat iedereen en je Nederlandse naam kunnen ze waarschijnlijk toch niet uitspreken.

Veel plezier met de trouwerij en pak de kans om wat meer van Turkije te ontdekken.
Dick