Turkije gaat sigaret uitbannen

De Turkse overheid gaat de uitdaging aan. In het land met 28 miljoen rokers ligt, waar bijna alle volwassenen verslaafd zijn aan de nicotine in het bloed, moet het roken aan banden worden gelegd.
Turkije is een grote schoorsteen. Van de zeventig miljoen inwoners in het land zijn 22 miljoen volwassenen verslaafd aan roken. Het aantal rokers onder de achttien jaar is maar liefst zes miljoen. De wet van de parlementaire commissie die het roken moet verbannen uit koffiehuizen, restaurants, parken, schoolpleinen, taxi’s, moskeepleinen, nachtclubs, enzovoorts heeft dus betrekking op 28 miljoen rokers.
Voorzitter Ubeyd Korbey van de Vereniging van strijders tegen roken is erg tevreden over de nieuwe wet, die binnenkort in het Turkse parlement wordt besproken.

bron .Trouw

@ antonie, we hebben altijd de regel hier, dat als je een nieuwsbericht publiceert dat je ff aan bronvermelding doet, of doorverwijsd naar de site waar je het artikel hebt gevonden…

maar succes voor de turkse overheid
heb echt het idee dat elke turk rookt, dus die zullen toch wat minder blij zijn met deze initiatieven…

@Bloem,

bron staat er nu bij.
Ik dacht dat er geen reclame gemaakt mocht worden daarom had ik de naam weggelaten.

@ antonie, daarom is een link naar het originele artikel zo handig…
maar zonder bronvermelding krijg je weer het ‘rip’ idee…

@Bloem,

ik zal volgende keer beter opletten :smiley:

Vindt trouwens dat 28 miljoen nog laag.
Ik kan me geen man daar voorstellen zonder sigaret en de dames kunnen,
alhoewel minder openbaar, ook wat van.

:dag: sigaretten!! Mijn askim is gelukkig al “gestopt”… volgens mij alleen als ik daar ben… Dus vind het wel een mooie actie!!! :smiley:

Forse prijsverhoging van een pakje naar europese maatstaven zou het aantal rokers trouwens fors terugdringen;omdat het zo goedkoop is,rookt er ook haast iedereen.

Overheids/gemeentelijke instellingen,banken mag al niet gerookt worden,tja,en de koffiehuizen staan’‘blauw’'van de rook,je krijgt er pijn van aan je ogen als je er een paar uur zit…

Er zijn daar verschillende prijscategorieen.

De bij ons bekende merken zitten rond de 2euro.

De b-merken van die bekende merken rond de 1

Dan heb je nog de turkse topmerken die ook rond de 1 liggen.

En als laatste de mindere merken waar je zelfs al pakjes van 20 voor 20 ct hebt.

Zal nog flink lastig worden om daar iets goeds op te vinden om mensen te laten stoppen.

Hier in nederland willen ze ook weer 36 cent accijns verhogen op een pakje sigaretten, nu weer om de kansspelbelasting die op 29% zit niet te mogen verhogen naar 40%…dus de rokers moeten de gokkers spekken…ja duidelijk (NOT).
In turkije rookt bijna iedereen, tja het is heus niet gezond om te roken, maar dat is drinken ook niet…ik ben het er dan ook niet mee eens, maar ja ik rook…en drink niet…hihihihi

*Goed plan! :thumbsup::thumbsup::thumbsup: *

Ik weet ook dat heel veel turkse peopletjes roken… (trouwens; gelukkig hoort mijn turkse vriend daar niet bij!) Ik als fervent niet-rookster juich dit goede voornemen dus alleen maar toe!

Groetjes Lydia :turkey:

Eigenlijk vind ik wel dat iedereen zelf moet weten of hij/zij wil roken… Alleen in bijvoorbeeld een restaurant zijn er mensen die het echt heel smerig vinden dat iemand naast hun rookt… Ik heb er verder geen problemen mee… alleen vind ik het niks als mijn vriend naar een asbak smaakt…

dat en dan zit je van je kebabje te genieten en dan adem je die vieze sigaretten lucht in
of je moet elke keer wachten omdat ze die dingen niet aankrijgen met die wind in bodrum enzo… nee nee… doe maar niet…

maar vrees dat een niet rokende aardige, leuke, charmante turkse jongen die engels spreekt amper te vinden is :smiley:
tich een beetje mn eisen bijstellen :smiley:

haha ja misschien een turk die iets slechter engels spreekt en niet rookt???

Ik rook zelf ook maar vindt het wel smerig dat er in plaatsen waar gegeten wordt gerookt wordt.

Valt me in turkije op dat men daar makkelijker een sigaretje opsteekt als anderen nog aan het eten zijn aan dezelfde tafel.
Hier in nederland vragen de meeste tenminste nog om toestemming

ja met de meeting werdt ik zowat uitgerookt daar aan het eind :wink:

@Cynthia,

was in een turks restaurant , dan mag het :stuck_out_tongue:

idd
vraag het dan! vroeger zei ik altijd: maakt mij niet uit, maar nu vraag ik echt of ze ff wachten tot ik uitgegeten ben

voordeel in turkije is dat veel bars en restaurants een openluchtgedeelte hebben, dan heb je er al sneller minder last van, maar toch…

Ik vroeg vroeger al of mensen het heel erg vonden dat ik eerst nog even at, voor zij gingen roken…Maar ja ondertussen zelf gerookt, maar NOOIT als iemand nog at

Nu gestopt. Ben blij met de maatregels…pff wat een luchten… En het egoïsme van de roker word alleen maar groter. Binnen nergens meer roken, dus nu lopen de niet-rokers door een muur van rook het gebouw uit. En als er gerookt mag worden halen ze het voor de hele dag in!!!

Nou goed, zorg voor plekken waar wel en plekken waar niet gerookt kan worden…niet roken groter dan roken, want steeds meer mensen stoppen!

http://shibaforum.nl/forum/images/smiles/smoking.gif