Turbulentie? Gewoon doorgaan!

Iets wat mij vaker dwarszit op vluchten.

Je kent het wel: lampje “fasten seatbelts” springt aan, de gezagvoerder roept om dat er wat turbulentie te verwachten valt en de passagiers worden gesommeerd om hun plekken op te zoeken voor hun eigen veiligheid.

9 van de 10 keer gaat de cabin crew overigens vrolijk door met het serveren van maaltijden, drinken of het onder de aandacht brengen van duty-free-artikelen.

Hoe zit dat dan? Soms komt er inderdaad een hobbeltje voorbij, maar niets noemenswaardigs. Ga je ondertussen toch even snel naar het toilet, dan krijg je naderhand dik op je kop van een stewardess. Maar waarom zou het personeel dan wel door moeten gaan? Maakt het dan niet uit als er bij het koffie- en theeschenken ineens een scheut van die hete vloeistof over een passagier gaat? Maakt het dan niet uit dat zo’n heftigzware kar tegen een uitstekende elleboog aanstoot? (Je zal maar net op weg zijn naar een internationaal tennis- of golftoernooi…)

Zelf ben ik de moeilijkste niet en doe mijn gordel weer losjes om. In de tussentijd vermaak ik mij nog wel met een filmpje. Maar opvallend vind ik het wel. Wil je de lastigere passagiers overhalen, dan behoor je toch het goede voorbeeld te geven?

Mensen die hier een uitgesproken mening over hebben?
Er zijn hier ongetwijfeld leden die hier meer van weten, dus brand los!

Hallo Jurjen,
De meeste stewardessen en sterwards worden opgeleid onder het mom ‘als jullie rustig blijven, blijven de passagiers ook rustig.’ Op het moment dat je tijdens je vlucht je riem aan moet doen en je de stewardessen wit ziet wegtrekken, zullen sommige passagiers toch even moeten slikken.

Ook kan ik me zo voorstellen dat het een veiligheidsmaatregel is. De meeste stewardessen en stewards zijn wel gewend aan wat ‘bulten in de weg’, zeker op langere vluchten. Maar voor mensen die niet dagelijks in het vliegveld zitten, kan zo’n bump in the road toch een beetje eng zijn. En op rondvliegende passagiers door de cabine zit ook niemand te wachten (al zou het wel leuke entertainment zijn, hihi).

Overigens ben ik er ook één van: gewoon lekker blijven zitten met een boekje op schoot.

Groetjes!

Tja, zo doen ze tegenwoordig HEEL moeilijk over “op de grond slapen”.
Vroeger deed ik dit regelmatig, waar en wanneer het maar kon.

Maar toen ik het laatst weer probeerde, werd er een stewardess compleet hysterisch.

Een paar weken later was er een man in “mijn” vliegtuig die op de grond had liggen slapen.
De crew ontdekte het pas toen het alweer ochtend was. Ze legden mij toen uit waarom het niet meer mag.
Men had op bepaalde vluchten die heftige turbulente (of erger?) hadden gehad “babies tegen het plafond” gevonden. Daarom mocht slapen op de grond voor volwassenen of kinderen, of los in wiegjes niet meer.

Ze zeiden toen dat het wel goed is als je languit op de lege stoelen ligt te slapen omdat je “dan toch een riem om hebt”. Ik knikte maar van “ja” omdat ik eigenlijk niet wil dat ze er achter komen dat je helemaal geen seatbelt om KUNT hebben als je languit op stoelen ligt te slapen.

Bovendien zie ik altijd veel peuters “los” op de grond liggen en als ze in KLM-wiegjes liggen, liggen ze ook altijd “los” in die wiegjes, dus van het hele verhaal klopt geen jota.

Hebben ze gewoon de pe in als iemand op de grond ligt? En waarom dan wel, als je niet in de weg ligt??