Kan er iemand mededelen hoeveel een gemiddeld ritje kost in Vientiane ? of Luan Prabang ? Moet men discusieren per uur ? Vindt men in beide steden gemakkelijk taxis ? Bedankt op voorhand.
alweer vragen die in die overbekende reisgids vrij precies staan opgelost.
1.tuktuk (wordt vrijwel overal andrs genoemd- Skaay lab bvb)-je betaalt per rit. Gemiddelde ritten bestaan niet. Uitgebreid onderhandelen is eigenlijk nooit echt nodig-als je de prijs te hoog vindt is het veel effectiever een andere te zoeken (gezichtsverlies is een groot ding in Asia). In Thais geld: 30/40 bt voor een rit van 3-5 km, heel, heel globaal.
Op busstaties of airports staan vaak gewoon borden. Als eenling kan je (als er toch een volle bus of plane aankomt) heel vaak delen/samendoen.
2.taxi’s-sinds de ASEAN games in dec 08 heeft VTE een splinternieuw vloot (gele meen ik) taxi’s met meter gekregen. Maar je moet ze vinden-ze rijden meest niet rond (zoals bvb hier in BKK-1000 per minuut). Voor vb een heel vroege rit HTL-airpt oid beter vooruit bestellen-via je HTL. En er zijn nog wat van die oude, non-AC taxi’s, die je moet onderhandelen.
Situatie recent van LPrbg ken ik niet. Omdat berichten nog steeds zeggen dat zelfs op de airport per tukx2 wordt gereisd-neem ik aan dat ze, als ze er zijn, heel zelden zijn. Maar ja-Laos is ook niet voor luxediertjes die daar niet zonder menen te kunnen.
Bedankt maar hier naast mij de lonely planet + guide de routard en heb daar niet de gevraagde gegevens in gevonden. Bovendien heb ik vorige week de temperaturen gecheckt en die lopen op tot 40 graden. Dus voor lange wandelingen heb ik geen zin en leek het mij handig gebruik te maken van tuk-tuk bovendien verdienen die mensen er ook nog iets aan.Allezins tof voor je spoedig antwoord
Een stukje uit de meer toeristische gebieden lopen kan ook schelen in de prijs van de tuk-tuks. Sommige tuk-tuks hebben een prijslijst gemaakt maar dit is niet officieel en ook onderhandelbaar (maar blijf netjes en houdt er inderdaad rekening mee dat gezichtsverlies vervelend is).
Taxi’s zul je in Vientiane en Luang Prabang niet snel vinden. Op het vliegveld van Vientiane zijn er wel taxi’s en is er zelfs een balie waar je ze kunt ‘boeken’. Dat is een stuk duurder dan gewoon even naar buiten lopen, de parkeerplaats op. In de rest van de stad zie je ze nauwelijks. Tuk-tuks zijn voornamelijk de ‘taxi’s’ en het huren van een fiets (ongeveer een euro per dag) of een brommer (tussen de 5 en 12 euro per dag) is ook een optie.
Veel plezier in het prachtige Laos!!!