ik ben sinds een jaar samen met mijn russische vriendin en we zijn nu een oplossing aan het zoeken om samen te wonen.
Ikzelf ben Belg en woon in België en mijn vriendin is van Moskou, Rusland.
We zijn nu een jaar heen en weer aan het reizen maar het begint toch allemaal omslachtig en kostelijk te worden.
We zijn momenteel mogelijkheden aan het zoeken om samen te wonen.
We hebben gezocht om voor haar werk te vinden in België, maar dat bleek veel moeilijker te zijn dan gedacht.
Ze heeft wel een behoorlijk diploma(bachelor economie, marketing).
Heeft er iemand al ervaring met de documenten die je nodig hebt om te trouwen of zijn er nog andere manieren zodat zij bij mij kan blijven?
Ik heb ook gehoord dat het met een samenlevingscontract zou kunnen lukken maar dan zou je elkaar 2jaar moeten kennen. (klopt dit)
De beste oplossing is om te trouwen.
Zij moet hier in Moskou eens gaan informeren bij ZAGS 4, welke documenten jij allemaal nodig hebt om te trouwen.
Zorg dat je die allemaal hebt, en kom dan naar Moskou om te trouwen.
Zij moet dan in Moskou blijven, en op de ambassade een visum type D aanvragen (gezinshereniging).
Bereid je er maar op voor dat dit wel een paar maanden zal duren. Voor haar zal dit ook onaangenaam zijn, want zij moet een heleboel medische testen ondergaan en documenten verzamelen.
Alternatief is dat zij naar Belgie komt om te trouwen. In dat geval zal ze lang moeten wachten vooraleer ze haar visum krijgt om te kunnen komen naar Belgie.
Je gaat wellicht ook moeten kunnen bewijzen dat het niet om een schijnhuwelijk gaat. Hierom kun je best documenteren hoelang jullie elkaar al kennen. Hiervoor zijn volgende zaken handig : fotos waar jullie samen opstaan, kopies van je visa naar Rusland (handig als ze kan aantonen dat je kwam op prive-uitnodiging van haar, en niet via toeristenvisum), bewijs van tickets die je voor haar kocht, van je tenlastenemingen als je die voor haar hebt gemaakt,…
Ik vind het heel vreemd dat niemand uit z’n mouw kan schudden welke documenten je precies nodig hebt om te trouwen. Ik benhieralen tijd mee bezig en heb het zo goed mogelijk uitgezocht. Blijkbaar niet goed genoeg, want ik kreeg nul op het rekest. De betreffende ambtenaar wist overigens ook niet goed wat ik nodg heb. Morgen dus met het hele zooitje naar ZAGS 4 in Moskou.
Ik wens ons sterkte.
Plutarchis.