Is er misshien iemand die mij kan helpen om het 1 en andere kan uit te leggen over hoe ik met mijn russische vriendin kan trouwen in Nederland?
Je hebt een ongehuwdheidsverklaring nodig vanuit Rusland, evenals haar geboorteakte. Dit dient vertaald te zijn en voorzien van een apostillestempel. Je hebt een Eigen verklaring van partijen nodig. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, in mijn geval was het namelijk nog de M46 procedure. In ieder geval zal het ongetwijfeld overeen komen, het betekent dus dat er met de procedure wordt gekeken of jullie in het huwelijk mogen treden en of er geen sprake is van een schijnhuwelijk. Jullie leggen die verklaring af op het moment dat het voorgenomen huwelijk kenbaar wordt gemaakt bij de gemeente. Wanneer alles wordt goedgekeurd, treden jullie gewoon in het huwelijk, zoals een Nederlands koppel dat zou doen.
Hallo,
Na 3 jaar op en neer reizen vinden mijn russische vriendin en ik, nederlander, het nodig tijd om te trouwen☆.
Maar hoe doe je dat?
Ik kan allerlei info vinden maar net niet dat wat ik zoek.
Vandaar dat ik het hier probeer. Wie kan (en wil) mij duidelijkheid geven?
Dit is onze situatie:
We willen graag trouwen in Rusland. Welke papieren e.d. moet ik regelen in Nederland?
Hoogstwaarschijnlijk kan ik volgend jaar als adviseur (projecten) gaan werken in Rusland. Welke papieren heb ik nodig, ook rekening houdend met dat we getrouwd zijn.
We willen voorlopig in Rusland blijven wonen maar willen graag mijn huis in Nederland als optie openhouden. Kan ik een dubbel paspoort verkrijgen, kan mijn verloofde dat?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast dank,
CHD
Je kan geen dubbel paspoort krijgen, je verloofde wel. De Russische wet erkent geen tweede paspoort, jij dient je Nederlandse nationaliteit op te geven indien je de Russische nationaliteit aan wil nemen. Je verloofde kan wél de Nederlandse nationaliteit aannemen, omdat zij getrouwd is met een Nederlandse man. Nederland erkent een dubbel paspoort voor gehuwden. In Rusland is je verloofde gewoon Russisch, haar Nederlandse paspoort zegt daar niets, daarom mag zij wél gewoon een tweede nationaliteit hebben.
Wat betreft het trouwen in Rusland, neem eens een kijkje op het forum van Stichting Buitenlandse Partner. Bijvoorbeeld hier: Trouwen in Rusland welke stappen te volgen.
Prima info. Op de buitenlandsepartner site staat het ongetwijfeld in meer detail c.q. zijn er mensen die het naadje van de kous weten, maar volgens ons netwerk en ervaring kan je aanstaande alleen NL nationaliteit krijgen (en dus zo te zien de Russische behouden) als ze minstens 5 jaar in Nederland gewoond heeft, met jou dus. En dat is blijkbaar vooralsnog niet in beeld voor jullie omdat je initieel aldaar wilt wonen. Dit even om een kompleet beeld te geven…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
ik wil graag weten wat het mij kost als ik mijn papieren daar laat vertalen. ik bedoel alle papieren die je nodig hebt om te trouwen.
ik wou het hier laten vertalen maar mijn vriendin zegt dat het daar goedkoper is.
ik hoor ook wel eens anders.
heeft iemand hier ervaring mee.
groet feike
Bedankt, dit was inderdaad de kanttekening die ik even vergeten was te vermelden. ![]()
Heel veel dank voor snel antwoordt, veel is mij nu duidelijk.
Nog een vraag,
Het lijkt er inderdaad op dat ik voorlopig daar blijf en werk. Dat is helemaal prima te doen als expat, waar ik nu mee bezig ben.
Maar stel nu dat wij over een jaar of 5 terug willen naar Nl, is het dan zo dat mijn vrouw pas na vijf jaar een dubbel paspoort kan verkrijgen? Kan zij gedurende het proces werken in Nl?
Sent from my SM-T520 using Wereldwijzer mobile app
Na drie jaar kan zij de Nederlandse nationaliteit krijgen, maar dan moeten jullie wel onafgebroken samengewoond hebben. Om überhaupt een Nederlands paspoort te krijgen, moet je uiteraard wel eerst een geldige verblijfstitel hebben. Ze heeft dus een verblijfsvergunning nodig, anders kan de naturalisatie ook niet worden aangevraagd. Wanneer ze in het bezit is van een verblijfsvergunning, kan ze werken.
Klopt, sorry het is nu 3 jaar geen 5 jaar meer. Maar opletten: zij mag überhaupt alleen maar naar NL komen wonen (die verblijfsvergunning) als jij aldaar werk gevonden hebt waarmee je haar zelfstandig kunt onderhouden. Dat zijn die politiek zeer omstreden ‘minimum inkomensnormen’, het moet beduidend boven minimumloon liggen. Exacte bedragen moeten op www.ind.nl te vinden zijn. Dus eerst op de pof samen naar NL komen voor-vast kan niet, jij zou eerst alleen moeten gaan om werk te zoeken of vanuit Rusland al de NL baan gevonden moeten hebben. Met toeristenvisum voor haar kan vermoedelijk wel maar dan zou het echt na 3 maanden terugkeren zijn, je kunt het toeristenvisum niet in NL laten overgaan naar de verblijfsvergunning want die laatste moet echt vanuit Moskou aangevraagd zijn en daarbij hoort ook een inburgeringsexamen waarbij ze o.a. getoetst wordt op basiskennis Nederlands en meerkeuzenvragen over onze cultuur.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Ok, nogmaals dank.
Dus als ik het goed begrepen heb geld voor ons de volgende procedure:
Als wij besluiten om over 5 jaar terug te keren naar NL en hier permanent willen verblijven, dan kan zij alleen een verblijfsvergunning krijgen als ik haar kan onderhouden en ik hier werk heb met een vereist inkomen.
De vereiste inburgeringsexamen voor het verkrijgen van de verblijfsvergunning kan alleen behaald worden in Moskou? Of wordt dit bedoeld; de aanvraag gaat vanuit Moskou en de inburgeringsexamens kan op verschillende plaatsen. In mijn geval zal dat st. Petersburg zijn.
Als zij de verblijfsvergunning heeft:
Na 3 jaar onafgebroken samen te zijn geweest in NL kan zij de nationaliteit verkrijgen (dus het dubbele paspoort).
Iemand heeft ons wijsgemaakt dat als je getrouwd ben het allemaal veel sneller gaat, maar dat is dus een fabel.
Dank voor antwoordt alvast.
Sent from my SM-T520 using Wereldwijzer mobile app
Hoi maar weer,
Ja hoor, helemaal goed. En het zal inderdaad zo zijn dat inburgeringsexamen in meerdere grote steden kan, Sandya komt uit een vele malen kleiner land waar het alleen in de hoofdstad kan.
Nee trouwen helpt voor NL niet. De politieke redenen achter het hele gebeuren, of je het er nu mee eens bent of niet, waren en zijn
[ul]
[li]Geen mensen binnenhalen met ‘kans op’ hogere overheidsuitgaven (bijvoorbeeld meer bijstand moeten betalen)[/li][li]Geen mensen binnenhalen met onvoldoende zekerheid dat ze gaan integreren (taal, waardenpatroon)[/li][/ul]
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Helaas kan het inburgeringsexamen buitenland alleen in Moskou op de ambassade afgelegd worden. Dat was tot 3 jaar geleden wel anders.
Mijn vriendin heeft hem 2 jaar geleden ook in Moskou moeten afleggen (woont ook in Sint Petersburg)
Als je in Sint Petersburg trouwens nog een lerares Nederlands zoekt kan ik er wel 1 aanbevelen. Mijn gids is namelijk ook docent Nederlands aan de universiteit in Sint Petersburg en geeft mijn vriendin ook wekelijks privé les.
Er is ook nog een alternatief als je getrouwd bent en in Rusland gewoond hebt. Je kan namelijk in elk EU land (met uitzondering van Nederland) gaan wonen met je vrouw. Dit wordt ook wel de EU route genoemd. Na minimaal 4 maanden in een ander EU land te hebben gewoond kan je door naar Nederland zonder inburgeringsverplichtingen. Voor aanvraag van Nederlandse Nationaliteit moet echter wel voldaan worden aan de inburgeringseis.
Met info hierover kan je ook vinden op www.buitenlandsepartner.nl