Trouwen met braziliaanse in brasil, krijg ik dan braziliaans paspoort ?

Hallo,

Ik wil graag weten of ik als ik met een Braziliaanse in brazile trouw of ik dan ook een braziliaans paspoort krijg of alleen een permanent visum ?

alvast bedankt!

Na een huwelijk met een Braziliaan(se) kun je vrij gemakkelijk een permanent visum aanvragen. Dat kan vanuit Nederland of vanuit Brazilië (via de Policia Federal). Braziliaan(se) word je daarmee niet.

Na een aantal jaren in Brazilië gewoond te hebben (ik meen vier jaar, maar dat kan veranderd zijn), kun je, als je dat wilt, naturalisatie aanvragen. Velen doen dat niet, want het geeft weinig praktische voordelen. Om in overheidsdienst te werken is de Braziliaanse nationaliteit wel noodzakelijk.

Alleen getrouwd zijn is dus inderdaad niet de enige voorwaarde, je moet 3 of 4 jaar (wil ik van af zijn) aaneengesloten in Brazilie hebben gewoond voordat de naturalisatieaanvraag kan worden gedaan. En je moet tonen een (zeer beperkte) kennis van het Portugees te hebben.
Afgezien van overheidsdienst (en wat andere beroepen) heeft het weinig voordelen. Een nadeel is misschien wel dat je (verplicht) aan verkiezingen moet meedoen, bijvoorbeeld. En dat, als je je Nederlandse nationaliteit wilt behouden, binnen elke 10 jaar naar het consulaat in Sao Paulo moet reizen om je paspoort te verlengen, daar is de enige overgebleven mogelijkheid.

Maarten, tenzij het sinds kort veranderd is, was t zo dat je de nederlandse nationaliteit automatisch verliest als je een andere nationaliteit aanneemt?

dat je de nederlandse nationaliteit automatisch verliest als je een andere nationaliteit aanneemt?

Uitzondering daarop is als je de nationaliteit van je huwelijkspartner aanneemt.

OK! Wissiknie.

Hier meer.