Ik ben sinds bijna twee jaar samen met mijn Braziliaanse vriendin. We zijn samen al een aantal maanden in Brazilie geweest, en zij ook bij mij in Nederland. We hebben al sinds een aantal maanden plannen om te trouwen, maar komen er niet helemaal uit.
De situatie is als volgt:
Zij is Braziliaanse, en woont/studeert in Geneve, Zwitserland. Ze studeert daar Frans en doet dit al sinds eind 2009. Echter eindigt haar studie-visum binnenkort en moet ze dus Zwitserland verlaten - dit heeft verder niets te maken met waarom wij willen trouwen
Ik ben 23 jaar oud, woon in Nederland (ben ook Nederlands). Ik studeer (eerste jaars).
Om in Nederland te trouwen of (officieel) samen te wonen, heb ik een vaste baan nodig - in ieder geval is dat wat ik heb begrepen. Ik heb geen vaste baan omdat ik nog studeer. Ik heb wel een eigen onderneming maar genereer niet voldoende inkomen/winst om (op papier dan) zelfstandig te leven. Spaargeld is er wel, maar ook dat telt niet mee aan de voorwaarden die nodig zijn om te trouwen. Dit heb ik al een keer besproken met een advocaat.
Nu is de vraag of wij niet in Brazilie kunnen trouwen en ons huwelijk in Nederland kunnen laten legaliseren. Zijn deze mogelijkheden er met mijn omstandigheden (dus dat ik nog student ben, en geen vaste baan heb). Dit hebben twee van haar zussen ook gedaan, alleen waren hun mannen geen studenten.
Ik hoop dat er iemand is die mij verder op weg kan helpen
Trouwen is niet het probleem, lijkt mij, niet in Nederland en niet in Brazilië. Tenzij een buitenlander niet zou mogen trouwen in Nederland tijdens een vakantiereis, dat weet ik niet. Trouwen leidt evenwel niet automatisch tot een verblijfsvergunning voor Nederland, dan komen eisen als die inkomenseis en inburgeringsexamen om de hoek kijken.
Idd die inkomenseis gaat over het visum, niet over het trouwen. Dus waar je ook trouwt/samenwoont, jij kunt nog geen NLs visum voor haar aanvragen.
Ze zou evt een tweede studie kunnen beginnen in NL of een baan proberen te regelen?