Ik ben sinds bijna twee jaar samen met mijn Braziliaanse vriendin. We zijn samen al een aantal maanden in Brazilie geweest, en zij ook bij mij in Nederland. We hebben al sinds een aantal maanden plannen om te trouwen, maar komen er niet helemaal uit.
De situatie is als volgt:
Zij is Braziliaanse, en woont/studeert in Geneve, Zwitserland. Ze studeert daar Frans en doet dit al sinds eind 2009. Echter eindigt haar studie-visum binnenkort en moet ze dus Zwitserland verlaten - dit heeft verder niets te maken met waarom wij willen trouwen
Ik ben 23 jaar oud, woon in Nederland (ben ook Nederlands). Ik studeer (eerste jaars).
Om in Nederland te trouwen of (officieel) samen te wonen, heb ik een vaste baan nodig - in ieder geval is dat wat ik heb begrepen. Ik heb geen vaste baan omdat ik nog studeer. Ik heb wel een eigen onderneming maar genereer niet voldoende inkomen/winst om (op papier dan) zelfstandig te leven. Spaargeld is er wel, maar ook dat telt niet mee aan de voorwaarden die nodig zijn om te trouwen. Dit heb ik al een keer besproken met een advocaat.
Nu is de vraag of wij niet in Brazilie kunnen trouwen en ons huwelijk in Nederland kunnen laten legaliseren. Zijn deze mogelijkheden er met mijn omstandigheden (dus dat ik nog student ben, en geen vaste baan heb). Dit hebben twee van haar zussen ook gedaan, alleen waren hun mannen geen studenten.
Ik hoop dat er iemand is die mij verder op weg kan helpen
Trouwen is niet het probleem, lijkt mij, niet in Nederland en niet in Brazilië. Tenzij een buitenlander niet zou mogen trouwen in Nederland tijdens een vakantiereis, dat weet ik niet. Trouwen leidt evenwel niet automatisch tot een verblijfsvergunning voor Nederland, dan komen eisen als die inkomenseis en inburgeringsexamen om de hoek kijken.
Idd die inkomenseis gaat over het visum, niet over het trouwen. Dus waar je ook trouwt/samenwoont, jij kunt nog geen NLs visum voor haar aanvragen.
Ze zou evt een tweede studie kunnen beginnen in NL of een baan proberen te regelen?
En haar zussen zijn ook met een buitenlander getrouwd?
Ja, de tweede studie in Nederland wordt nog onderzocht. Maar aangezien zij geen Engels (of Nederlands) spreekt wordt ze moeilijk geaccepteerd bij de studies (ben ik bang). Een baan krijgen zou mogelijk zijn, maar dat moet dan wel zeer specifiek zijn. Het is toch ook zo dat het bedrijf waar zij dan zou komen te werken eerst in NL (en Europa) moet kijken naar mogelijke kandidaten alvorens haar (een Braziliaan) aan te nemen?
Haar zussen zijn beiden getrouwd; de een met een Zwitser en de ander met een Spanjaard (waar ze ook respectievelijk wonen).
Verder hoor ik nog veel dingen over de EU-route (Belgie-Duitsland). Is dat iets wat zou kunnen? Ik neem aan dat er hier op het forum nog genoeg informatie over te vinden is, alleen ben ik bang dat ik telkens weer tegen de voorwaarden omtrent de inkomenseis aanloop.
Kijk op bijv buitenlandsepartner.nl geschikter forum voor dit soort vragen.
En kun jij geen studie in BR doen? Een paar jaar daar wonen voordat je terug naar NL gaat?