ik ga trouwen in december met mijn keniaanse verloofde, maar zit met een delicaat probleem.
er wordt een bruidsschat verwacht, maar ze willen niet echt zeggen hoeveel ik moet geven, maar ze zeggen wel dat ik ze niet hoef te kopen ofzo en dat ik al veel heb gedaan voor de familie…maar zeggen niet wat ze verwachten. ik heb hier dus echt geen idee over…heeft iemand hier ervaring mee?
Het is een moderne familie van nairobi en uiteraard gelovig maar niet super traditioneel ofzo.
hoeveel zou dit bedrag moeten zijn? misschien best private inboxen? ik vind dit lastig
Bruidschat is een waardering voor de ouders en soms andere familie voor het juist opvoeden van een vrouw.
Bruidschat kan niet niet alleen door jouw en haar familie besproken worden. Normaal moeten jouw familie en haar familie de bruischat bespreken tijdens verschillende bijeenkomsten, dit versterkt de onderlinge familiebanden.
Bij de meeste stammen, vertrekt de vrouw na haar huwelijk uit haar ouderlijk huis om bij de man te gaan wonen, ze wordt niet meer als volwaardig familielid gezien tijdens besprekingen en dient zich meer met de familie van haar man te bemoeien.
Doe je vriendin een plezier en bespreek de bruidschat zo weinig mogelijk met haar.
Zij hoort geen deel te zijn aan de besprekingen en hat kan zijn dat je haar enorm in verlegenheid brengt!
Om meer info in te winnen over de mogelijke hoogte van de bruidschat, het process en de rol die men van jouw verwacht, benader haar oudste broer of anders een oom.
Laat je vooral ook niet haasten … zelfs na huwelijk kan de bruidschat soms nog besproken worden … bruidschat hoeft (en mag soms zelfs niet) ineens betaald worden en normaal gesproken duurt het besprekingsprocess maanden!
bedankt voor deze nuttige informatie, nu weet ik toch al iets meer.
probleem voor mij is dat mijn beide ouders al overleden zijn, dus is er niet echt veel contact tussen de families. Het is een gezin van uitsluitend meisjes dus oudere broers heeft ze niet, en haar oom woont in Oeganda en daar heb ik geen contact mee…
Maar is inderdaad moeilijk om er een bedrag op te kleven en zal hier met haar moeder over moeten praten…had gewoon graag een idee gehad hoeveel dit zou mogen zijn…
Als je verloofde Kikuyu is (Nairobi), dan zal moeder waarschijnlijk de onderhandelingen voeren, eventueel bijgestaan door oudere (verre) familieleden en/of vrienden die je verloofde al lange tijd kennen… over de prijs valt weinig te zeggen, die prijs hangt puur af van hoe de familie daarover denkt en welke argumenten je tijdens de onderhandelingen aan voert …
De prijs van een bruidsschat hoeft voor de familie van je verloofde niet eens het belangrijkste te zijn, het gaat ook om de procedure waarbij de familie veel over je persoon en verleden te weten komen, over je prioriteiten en toekomstplannen … bovendien kom je er zo zelf, onder andere, achter of de familie integer is of achter (veel) geld aan zit …
Hi,
Your question is quite interesting as I was in the same position like yourself. I went to Kenya to wed my long time girlfriend, a kikuyu and they wanted dowry. While dowry is not something fixed, it is rather a token to show appreciation. I learnt that normally in the traditional way they wanted goats and cows. In the modern times, money is widely accepted which represents goats-cows.
The number of goats or the amount of money to give is entirely your own descrition as there is no rooftop on that. In my case, I gave my inlaws a 10 heads of cattle, 20 goats in money form, considering that a cow was valued at 20,000 kes, a goat 4000 and chicken 300, I paid a total of Kes 280,000 thats about Euro 2500.00 which they appreciated. On top of that I had arranged a wedding a private at the Mount Kenya Safari Club and a four days safari plus 7 days at the coast thereafter for our honeymoon. All this was arranged through a local tour operator in Nairobi.
Do not be scared and only offer what you can afford. There is no minimum and maximum, that’s the rule. But remember this is simply a form of appreciation and not buying the girl, she might be well worth that money, however much it is.
Ik woon ik Kenya en ben getrouwd met een Kenyaanse wanneer je hulp nodig heb voor de onderhandelingen kan je misschien beter even informeren bij de Kenyanen die in Nederland wonen. Ze zijn altijd bereid om je te vertellen hoe of wat.
Of het moet zijn dat je vrouw geen contact heeft met de Kenyanen in NL wat ik mij niet voor kan stellen gezien mijn ervaringen.
Voor meer info kan ik je wel wat Kenyanen in NL geven die je zeker willen helpen. contact me [EMAIL=“Keeska.ltd@hotmail.com”]Keeska.ltd@hotmail.com.
Mijn vrouw (Mama ----- ) doe dit wel meer voor haar dochters in Nederland