We hebben kortgeleden in onze kennissenkring meegemaakt dat een meisje van 20 dood gevonden is na een lange vlucht naar Australië.
Ze had een hartaanval gehad en die was waarschijnlijk veroorzaakt door een bloedpropje die losgeschoten zou zijn door de lange vliegreis.
Wie weet hoe dit zit? Hoe lang moet je in een vliegtuig zitten wil je extra gevaar lopen? En hoe kun je dit voorkomen? Door regelmatig te bewegen in het vliegtuig? Zijn er mensen die weten hoe dit zit?
Ik moet eerlijk bekennen hier geen expert in te zijn, maar heb wel veel gevlogen. Er wordt tegenwoordig veel voorlichting gegeven bij de betere vliegtuigmaatschappijen over dit onderwerp.
Wat je zelf kunt doen zijn simpele lichaamsbewegingen met armen en voeten (schaam je vooral niet), veel water drinken, af en toe een eindje lopen en vooral GEEN alcohol drinken tijdens de vlucht.
In deze link: http://www.trombose.nl/content/veneus/oorzaken/vliegen.asp staat dat het vooral voorkomt bij vluchten vanaf 10 uren en langer, maar ook bij kortere vluchten zoals naar Kenia wordt men meestal dmv een video ingelicht hierover.
Uit voorzorg kun je ook nog air-socks dragen dit zijn elastische kniekousen die door extra druk op je beenaderen de bloedsomloop stimuleren. Dit verkleint de kans op trombose. Ik weet er iets meer van want heb een dochter van 20 die trombose heeft gehad (niet tijdens vliegreis) en die nu tijdens vliegreis ook haar elastische kous moet dragen.
De air-socks zijn te bestellen via internet of te koop bij bijv. Bever Zwerfsport. Ik draag ze zelf tijdens het vliegen en ben er zeer te vreden over want het voorkomt ook opgezwollen voeten.