Trip hoofdsteden Europa

In de lente ga ik eindelijk de langgewenste trip maken langs een stuk of zeven Europese hoofdsteden waar ik nooit ben geweest :smile: In de staart van de reis vlieg ik van Rome naar Wenen waarna ik op de één of andere manier een week later in Ljubljana moet zijn. Vanaf de hoofdstad van Slovenië vlieg ik namelijk terug naar Nederland.

Bratislava ligt op een steenworp afstand van Wenen dus ik denk eraan om de hoofdstad van Slowakije ook even mee te pikken. Graag loop ik door steden: is een verdeling van grofweg drie dagen Wenen, twee dagen Bratislava en twee dagen Ljubljana dan logisch? Behalve wat algemeenheden weet ik weinig van deze steden. Iemand ervaring mee?

Thanks!

Ja ik denk dat die dagenverdeling goed is. Bratislava heb je in 1 dag wel gezien, ljubljana is ook niet super groot. In wenen is echter wel redelijk veel te zien. Daarentegen is wenen wel veel duurder dan de andere 2.

Bedankt voor je reactie Bobbeh! Nu kom kom ik er denk wel uit. Mogelijk beslis ik op het laatste moment, er rijden namelijk genoeg bussen en treinen tussen de genoemde drie steden.

Zit verder nog te brainstormen over de verdeling van dagen tussen Lissabon en Madrid. Na de aankomst in Lissabon moet ik tien dagen later in Madrid zijn om een vlucht naar Rome te pakken. Nu kan ik natuurlijk “eerlijk” vijf om vijf dagen doen… Ik kan bv ook nog een derde stad meepikken zoals Sevilla. Alleen het treintje van Lissabon naar de Algarve schijnt al de moeite waard te zijn. De autist in mij zegt niet doen want Sevilla is geen Europese hoofdstad… :wacko: En vraag me af of vijf dagen Lissabon en vijf dagen Madrid misschien niet teveel van het goede is. Iemand hier ideeën over?

Geen dank axelfoley. Lissabon en Madrid zijn allebei leuke steden, waar je je zeker zal vermaken. Tip is om bij Lissabon zeker een bezoek aan Sintra te brengen, hier ben je een dag mee kwijt. Daarnaast een dag naar Belem, voor de bekende toren en klooster. Ook kun je hier eventueel een dag strand mee pakken.

Madrid is erg groot, leuk is het om eventueel een voetbalwedstrijd mee te pakken. Met de verschillende musea, voetbalstadion en het leuke park kun je je lang vermaken. Mits je echt een dag over hebt, heb ik gehoord dat Toledo een leuke dag uitstap is ( dit heb ik zelf niet gedaan, dus kan ik verder niet beoordelen).

Ik ben een paar jaar geleden in **Bratislava **en **Ljubljana **geweest (na een bezoek aan Wenen). Het ligt er een beetje aan wat je allemaal wilt zien, maar Bratislava is geen grote stad en als je 's ochtends door het centrum loopt en de kerk etc bezoekt en dan een lunch neemt (eten is er goedkoop en lekker) we hebben in de hoofdstraat in een studenten café (naast de mcD) heerlijk authentiek Slovaaks gegeten en dan heb je nog de hele middag voor de rest van de stad. Dus twee dagen is heel ruim. Ook Ljubljana is geen grote stad, maar wel erg gezellig met autovrij centrum heel veel cafeetjes naast de rivier en een mooi kasteel boven op een berg in de stad. Ik denk dat je ook dat makkelijk in een dag kan bekijken. Ik woon nu zelf in Kroatië en ik denk dat **Zagreb **meer te bieden heeft qua musea, uitgaans-leven en oude gebouwen en dat je daar dan ook nog twee dagen kan doorbrengen. Het ligt er natuurlijk aan waar je interesse ligt, maar er is keuze genoeg en ik hoop dat je een hele leuke vakantie gaat hebben!
hier nog een link naar het toeristenbureau van Zagreb http://www.infozagreb.hr/&lang=en
en naar mijn eigen website over Kroatië http://croatia4me.com/nl/yourtheme/cities-towns/zagreb/

Dank allen voor de aanvullingen en suggesties! Heb besloten de tien dagen tijd eerlijk te verdelen onder Lissabon en Madrid. Heb een bed in de slaaptrein geboekt voor een lachwekkende €35. Vraag me af of dat ding net zo crimineel is als (de helaas) opgeheven lijn tussen Amsterdam en Zürich :ninja:

Tussen Wenen/Bratislava en eindstation Ljubljana is het lastig om Zagreb nog even te proppen. Misschien een keer ergens vanaf de zomer aangezien van Schiphol behoorlijk wat nieuwe lijnen worden uitgerold op Sarajevo, Split, Tirana, Zagreb e.d. Ben zeer benieuwd naar de Balkan.

Heb metropolen gezien over bijna de hele wereld: van San Francisco tot aan Rio de Janeiro en van New Delhi tot aan Seoul. Maar nog nooit een Londen ofzo…

Wat grappig, dit draadje was ik al bijna vergeten. Mijn trip van vorig jaar is dermate goed bevallen dat ik aankomend voorjaar inderdaad de (hoofd)steden van de Balkan ga verkennen. Na een paar dagen puzzelen kom ik tot de volgende route:

Tirana – Skopje – Pristina – Podgorica – Kotor – Dubrovnik – Split – Zagreb – Belgrado

Gedurende 20 dagen ben ik van plan met de bus te reizen, misschien voor de verandering ergens een trein en heel misschien een auto huren in Kroatië. 

Alleen Sarajevo sla ik over… Dat is puur uit logistiek gemak. Of is dat juist één van de leukste en interessante Balkansteden?

Heeft iemand verder nog ideeën en adviezen?

Update: heb Skopje eruit getikt (helaas).

Zodoende meer ruimte voor Dubrovnik, Belgrado en eventueel Sarajevo.