In juli-augustus ben ik voor een maand in Argentinië en wil ik van Bariloche naar Viedma (of in de buurt) de Tren Patagónico nemen.
Heeft iemand ervaring met deze rit en wie kan me hier meer over vertellen? Hoeveel uur doet de trein erover, zijn er verschillende klassen etc…
De Tren Patagonico is voor mij persoonlijk een absolute favoriet, ik heb hier al meerdere malen mee gereisd. Het is één van de weinig overgebleven lange afstands treinreizen in Argentinie. De mooiste optie is om vanuit het kale Patagonie bij de kust te reizen naar Bariloche, waar je het landschap steeds meer ziet veranderen in bergachtig. Overigens is het prima te combineren met een bezoek aan de Península Valdéz. Vanuit Puerto Madryn ga je met de bus naar San Antonio Oeste (ongeveer 3 uur) en daar kan je ´s avonds op de trein stappen.
Als (voor zover ik weet) enige reisorganisatie bieden wij tickets aan voor de Tren Patagonico. Een absolute aanrader als je ervan houdt om van de gebaande paden af te wijken. Wij reserveren camarotes, een tweepersoons slaapcoupe. Deze dien je sowieso vooraf te reserveren omdat ze snel vol zitten. De andere klasses raden we af, omdat het dan echt afzien wordt. De website kan je vinden op www.trenpatagonico-sa.com.ar (let erop dat het filmpje versneld wordt afgespeeld!!). Mochten wij je kunnen helpen dan hoor ik het graag.
Wij hadden afgelopen week al een offerte bij jullie opgevraagd. I.v.m. drukte bij jullie nog niet ontvangen. Ik wacht met spanning af.
Als je 's avonds op de trein stapt… zie je dan nog wel wat van de omgeving? Hoe laat wordt het 's avonds donker en hoe laat 's morgens licht? Kortom: hoeveel uren kun je daadwerkelijk nog wat van de omgeving zien?
Oeps… Hij komt eraan hoor! Je stapt in principe ´s avonds op de trein als je in San Antonio opstapt. Afhankelijk van de periode kan het dan al donker zijn, maar het Patagonische landschap heb je ook al kunnen bewonderen tijdens de excursies vanuit Puerto Madryn. Als je ´s ochtends wakker wordt begint langzaam aan het landschap te veranderen van leeg, leger leegts naar een meer heuvelachtig landschap en tenslotte voordat je Bariloche binnenrijdt in een berglandschap. Vandaar mijn voorkeur om de route deze kant op te maken.
Om 18:00 is het nog niet donker in november hoor, je zit erg zuidelijk (zuidelijker dan Kaapstad bijvoorbeeld!). De trein vertrekt uit San Antonio Oeste omstreeks 21:00, dan is het waarschijnlijk aan het schemeren. De trein komt aan in Bariloche omstreeks 13:00, dus de volgende ochtend kan je veeeeeel landschap voorbij zien trekken
Bij de Tren Patagonico heb je vier klasses, waarbij toeristen alleen kaarten kunnen kopen voor de Pullman klasse en de camarotes. De camarotes zijn de slaapcabines en in de Pullman klasse heb je alleen stoelen. Dus voor de backpackers onder ons kan je ook met goedkope Pullman klasse reizen, dit scheelt de helft in prijs dus kan interessant zijn! Wij organiseren ook kaarten voor de Tren Patagonico!