Regelmatig kom ik op dit forum iets tegen over de tren patagonico van San Antonio naar Bariloche.
Kan er mij iemand vertellen hoe lang zo een trein rit duurt? Is dit een aanrader of toch eerder compleet oncomfortabel en is een nachtbus een betere optie? Klopt het dat die trein niet elke dag rijdt? Kan ik die daar de dag ervoor reserveren of doe ik dit best op voorhand vanuit België? En langs welke weg kan ik dat dan?
Alle informatie is hier te vinden.
Zelf ga ik in januari deze reis per trein ook maken.
De trein gaat inderdaad maar 1x per week en de rit duurt volgens mij zo’n 18 uur.
Waarschijnlijk ben je met de bus sneller, maar het moet wel een mooie ervaring zijn.
Om te reserveren is niet zo makkelijk.
Na een eerste invulling van het Reserva Online formulier kreeg ik een mail terug met uitgebreide informatie. De verdere communicatie verliep ook via mail (wel allemaal in het spaans) en uiteindelijk moest ik via Western Union geld transfereren naar Argentinië. Momenteel ben ik nog met ze in contact over hoe en wanneer ik nu de tickets krijg of dat ik me gewoon in Viedma moet melden. Ik hoop maar dat dat allemaal goed komt …
Tickets kunnen ook via ons (info@tipica-reizen.nl) gereserveerd en betaald worden, wel zo makkelijk De kosten zijn momenteel EUR 60 per persoon op basis van een tweepersoons camarote.
Frank, ik heb al meerdere keren mensen aan het loket zien staan met “We hebben geserveerd, hier is een email met de bevestiging” en dat ze toch geen kaartje kregen. Als je mij jullie persoonsgegevens stuurt en de datum dat jullie rijden wil ik wel even controleren of de tickets inderdaad gereserveerd zijn
De trein rijdt tussen Viedma/San Antonio en Bariloche op vrijdag. Tussen Bariloche en Viedma op zondag. Er zijn diverse klasses, maar wij reserveren alleen maar tweepersoons camarotes (slaapcoupes) voor onze klanten, de andere klasses zijn niet comfortabel genoeg. Een camarote heeft een prima stapelbed, waar ik met mijn 1.90m lengte heerlijk in slaap.
Hou er wel rekening mee dat het laatste traject enorm stoffig is momenteel ivm de vulkaanuitbarsting in juni dit jaar. Verschillende mensen hebben me al gezegd dat je ´s ochtends beter je ontbijtje kan ophalen en in je camarote kan nuttigen ipv in het restauratie-rijtuig ivm het stof. Maar ´s avonds kan je wel gewoon dineren in het restauratie-rijtuig, een erg leuke ervaring.
Beslist DOEN!!! En regel het maar via Jack, dan weet je dat het in ieder geval goed komt. Tip: Ik heb begrepen dat de camarottes meestal vrij snel weg zijn, dus reserveer tijdig.
Wij zijn net terug uit Arg. en zijn 11 nov met de trein geweest (perfect geregeld via Tipica Reizen). Het is een ervaring die je niet zo gauw zult vergeten. Tja bij ons was het zicht niet zo geweldig ivm vulkaanstof, maar ook dat heeft wel een extra bijzonder tintje aan de reis gegeven. De schade die is aangericht aan de prachtige natuur, waardoor af en toe een soort maanlandschap is ontstaan. De reis duurt zo lang, omdat de afstand behoorlijk is. (veel mensen vergissen zich in de afstanden in Arg.). En de trein stopt tussendoor op div. stationnetjes. Vaak wordt hier ook gerangeerd en kun je zelf ook een tijdje buiten lopen. Bovendien is het geen TGV. De gemiddelde snelheid ligt absoluut niet hoog. Daardoor kun je wel lekker lang van het uitzicht genieten. De bedden waren zoals Jack zegt prima. Spierwitte lakens en het matras (wat dun lijkt) bleek uitstekend te liggen. Wij hebben ons ontbijt wel in de restaratiewagon genoten. Het stof wordt constant weggehaald en gedweild. Maar alleen al het zijn in de restauratiewagon is een feest op zich. De ambiance geweldig. Je waant je 50 jaar terug in de tijd. Je ziet hier zo’n beetje alle mensen voorbij komen van alle nationaliteiten die hier de nacht hebben doorgebracht in de verschillende prijsklassen die mogelijk zijn. Wij hebben in ieder geval genoten van alles rondom en de treinreis zelf. Het beste ga je op vrijdag, dus van oost naar west, zodat je 's nachts door het eentonige landschap van Pat. reist (dan mis je niet veel). 's Morgens echter zie je (als het niet al te mistig is door de vulkaanas) het prachtige landschap veranderen van vlak naar heuvels en vervolgens zicht op het schitterende Andesgebergte. Binnenkort verschijnen onze foto’s en reisverslag op onze website, maar dat kan nog wel even duren. Ik heb meer dan 2000 foto’s die gesorteerd moeten worden. Het ruwe versie van het reisverslag is klaar en kan ik eventueel wel toesturen met wat foto’s. Stuur dan even je mailadres in een pb naar me toe.
De afgelopen maanden heb ik bijna iedere zaterdagmiddag wel op het treinstation op klanten staan wachten die met de Tren Patagonico zijn gegaan. Vaak is er wel ´wat´ vertraging (lees: een uurtje) maar de meeste mensen vinden de treinrit absoluut de moeite waard.
Gisteren stond ik er weer, omdat er klanten aankwamen. Inmiddels ben ik wat wijzer geworden en bel ik rond 12:00 naar het station om te vragen of de trein ´op tijd´ is. En over het algemeen zeggen ze dan redelijk nauwkeurig hoe laat de trein zal aankomen. Handig, aangezien ik 25km buiten het centrum woon en liever niet uren zit te wachten. Gistermiddag vertelden ze me dat de trein tussen 14:00 en 14:30 zou aankomen.
Sta ik om 14:00 bij het loket om het voor de zekerheid nog even na vragen:
Jack: Hoe laat verwachten jullie de trein?
Medewerkster: De trein komt vandaag niet.
Jack: …
Medewerkster: Verwacht je mensen?
Jack: Ja!
Medewerkster: de trein is gestrand voor Pilcaniyeu, mensen worden per bus verder vervoerd en zullen rond 15:30 aankomen.
Jack: "#$)(!
Goed, de eerste bus kwam om 17:00 aan, maar mijn klanten waren zo vriendelijk om ´vrouwen en kinderen eerst´ de bus in te laten en zaten in de laatste bus die om 18:30 aankwam. Het grappig was wel dat in de eerdere bussen steeds mensen zaten die aan mij (met het naambordje van de klant) vroegen: “Ah, u wacht op die Nederlanders? Nee, die zaten niet in deze bus, ze komen vast in de volgende”. Als je dus met de trein gaat, ben je op slag beroemd in Argentinie lol2
Mij werd overigens verteld dat er ´een probleem met de remmen´ was, waardoor de trein was uitgevallen. Uiteindelijk liet “FrankV” uit dit topic me de foto´s zien van wat er werkelijk was gebeurd. Tja, als je de rails af en toe ziet… Gelukkig gaat de trein niet veel harder dan 30-40km per uur
Dus, als je volgende keer in Nederland weer loopt te klagen over 5 minuten vertraging: het kan altijd erger… Dank voor de foto´s Frank! :chin:
Ben ik blij dat wij op de nachtbus zaten en op schema aangekomen zijn om 10.45! Bariloche is trouwens een zeer mooie stad en de omgeving is schitterend! Wij gaan nu per huurauto starten aan de Ruta de seite Lagos.
Het is en blijft een bijzondere ervaring, deze tren patagonico.
We hadden het niet willen missen, ondanks dat niet alles op rolletjes liep
De mensen in het dorpje waren zeer behulpzaam, we werden opgevangen in de lokale gymzaal toen het begon te stortregenen. Bij de trein hadden we al water gekregen en met deweinige dingen die ze hebben hadden ze ook nog wat te eten gemaakt.
En gelukkig is alles zonder gewonden afgelopen.
Die vijf uur tijsvertraging nemen we op de koop toe. Zo hebben we ok nog watvan de binnenlanden gezien.
Frank en elly.
Oh ja, en wij waren niet de gasten waar Flipsen op stond te wachten, maar hij heeft ons nog wel geholpen bij het vinden van onderdak, waarvoor onze dank.
We kunnen wel aanbevelen om via hem kaartjes te reserveren als je deze rit ook nog ooit wil maken.
Sode… probleem met de remmen? Volgens mij heeft al het zand als rem gediend en stond ie gelijk stil. Gelukkig niet gekanteld, want dat was de schade vele malen erger geweest. Het heeft genoeg moeite gekost om deze trein weer te laten rijden.
Als het ons was overkomen (zonder gewonden) was het ook niet erg geweest. De treinrit is gewoon heel erg bijzonder. Voor ons dus absoluut geen nachtbus op dit traject. Super dat jullie daar allemaal in P. zo goed zijn opgevangen. Geeft maar weer eens opnieuw aan dat de Argentijnen echt aardige mensen zijn.
Onze foto’s, reis-/routeverslag etc. staan inmiddels op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl (dag 17 en 18)
Overigens is het helemaal geen straf als de treinreis vertraging oploopt. Er is onderweg genoeg te zien en te beleven. Hij had van ons ook rustig een hele week mogen duren (we zijn ook van plan ooit nog de Trans-Syberie Express te doen).
Ik heb goed nieuws, en ik heb slecht nieuws Het goede nieuws: de Tren Patagonico rijdt weer :cheer: Maar helaas, het slechte nieuws: in ieder geval tot en met december (lees: voor altijd) zijn er geen camarotes :mad: En ik raad niet aan om in de mindere klasses te reizen als ik heel eerlijk ben…
ik ga 7 november naar Argentinie ga met het vliegtuig naar Ushuaia en vandaar uit met de bus naar El Calafate en Bariloche.
Vanuit Bariloche wil ik richting puerto Madryn met de tren patagonico.
Ik las ergens dat de tren patagonico voorlopig niet rijd door stukken aan de rails?
Weet iemand hier iets over ?
bedankt alvast
Note van Moderator: Met het aangepaste Google zoekvenster bovenin de Wereldwijzer pagina had je dit topic zo gevonden Ik heb je post dus hier naartoe verplaatst en zie daar ook gelijk je antwoord. De trein rijdt wel, maar alleen in “basic” uitvoering, wat geen aanrader is.
Een week geleden ben ik nog bij het loket geweest in Bariloche om te vragen of de trein alweer reed en het antwoord was ja. Vertrek is op maandag rond 12.00 uur, dus 1x per week en ze adviseren om bij San Antonio de Oeste uit te stappen (is dichterbij Puerto Madryn dan Viedma). Aankomst is rond 2.00 - 3.00 uur in de nacht en vanaf daar rijden er ook midden in de nacht bussen naar Puerto Madryn. Nadeel is alleen wel dat ze geen luxe stoelen verkopen, dus dan zit je al die tijd op een normale treinstoel. Wij hebben uiteindelijk toch gekozen voor de bus omdat je anders toch ook een groot deel van de reis in het donker rijdt.
Kosten voor de normale stoel waren rond de 85 pesos, dus wel heel goedkoop! Wie weet rijden ze rond de tijd dat jij er bent wel weer met de luxe wagons.
Eindelijk de langverwachte update: De Tren Patagonico rijdt weer als vanouds. Op vrijdagen vanaf Viedma / San Antonio Oeste naar Bariloche en op zondag omgekeerd. Vanaf morgen is de trein weer volledig operationeel, mét slaaprijtuigen en restauratie-rijtuig. Tickets kunnen eventueel via mij besteld worden, [EMAIL=“info@tipica-reizen.nl”]mail me daarvoor de gewenste data, het traject, hoeveel personen en je/jullie persoonsgegevens (naam, geboortedatum en paspoortnummer). Een tweepersoonscamarote kost EUR 140. Lang vooruit reserveren is wel een must.