Hallo Madagascar-lovers,
we voorzien een reis naar Madagaskar in juli 2014. Ik heb iets opgevangen over een meerdaagse wandeltocht in de buurt van Brickaville, georganiseerd door Ramartours (of nog andere?) Kan iemand mij daar meer over vertellen (hoeveel dagen, waar is de startplaats, wat doe je, wat zie je, wat beleef je, kostprijs,…)? Wendy, jij zal mij daarover uiteraard wel kunnen inlichten, maar zijn er ook deelnemers die daar iets over willen vertellen aub? Eventueel ook over andere meerdaagse trekkings in dat wondermooie land?
Misoatra,
Leo
Heej wat leuk, jullie zijn ook aan het plannen. Wij gaan ook in 2014. Kan alleen niet helemaal beslissen welke maand we willen. Waarom kiezen jullie voor Juli? Gebonden aan schoolvakanties of bewuste keuze?
Wij denken er aan om Anja Community Reserve te doen ipv Andringitra… Liefst allemaal maar het is misschien een arm land maar ik krijg het maar niet echt binnen ons budget
Je bent toch al gauw +/-90 per dag kwijt. Auto +/- 40 Hotel +/- 40 Eten/drinken/parken… En dan een dag of 25… En dan de vlucht. Ben benieuwd naar jullie planning!
Hoi Leo,
De trekking wordt georganiseerd vanaf Tamatave (havenstad aan de oostkust) of je start vanaf Brickaville. Het wordt georganiseerd door Lambahoany die hun homebase in Tamatave hebben.
Dit is hun website. Het zijn twee Nederlanders en zij kunnen je vat emailadressen geven van mensen die de trekking gedaan hebben. www.lambahoany.org
Ramartour organiseert zelf een 1-3 daagse trekking vanuit de hoofdstad. Vertrek vanaf het Guesthouse, wandelen langs de lokale markt, dan een stukje met het openbaar vervoer en overnachten bij een familie op het hoogland in een klein boerendorp. de volgende dag maak je in de ochtend een stevige wandeling de berg op. Weer terug voor lunch in het dorp en in de loop van middag ben je weer in Tana. Als je wil breiden we dit uit met bijvoorbeeld een dag mountain biken. Sommige mensen slapen liever in het comfort van een hotel, en dan maken we er 1 dag van.
Dan zijn er nog meerdaagse trekkingen in nationale parken, zoals Andrigitra, Isalo, Morojejy, Masoala.
groetjes, Wendy
Bedankt, Wendy.
Ik heb zojuist de brochure van Lambahoany gedownload en het ziet er zeer interessant uit. Ik heb het al doorgestuurd naar onze vrienden. Het is heerlijk om in Madagaskar buiten de platgetreden paden te mogen rondlopen. Wordt Marojejy nog steeds bezocht? Ik had gehoord dat het park zo goed als helemaal verwoest was door illegale massale houtkap. Zou jij me ook tips kunnen geven over trekkings of ééndagswandelingen in het Massif d’Itremo?
Groetjes,
Leo
Hoi Madamaki,
'n heel goed idee om naar Madagaskar te reizen. Veel mensen die ik ken beschouwen het als één van hun beste reizen ooit. Maar goedkoop is het inderdaad niet. Vooral door het vervoer. De afstanden zijn groot en voor de betere excursies heb je meestal een 4x4 nodig. Als jullie de RN7 volgen, wat bij een eerste reis vaak gedaan wordt, dan hebben jullie niet de hele tijd een 4x4 nodig en kunnen jullie die soms lokaal huren voor één of een paar dagen, en de rest van de trip met de taxibrousse doen (maar dat kost jullie dan weer veel tijd). Anja reserve is gemakkelijk te bereiken, Andringitra ligt al een eind van de asfaltweg af. Kies daar voor Trano Gasy: goedkoper, 100% malagassisch, sfeervol en uitstekende wandelingen. De moeite waard. Isalo vind ik te duur.
Wij gaan in juli omwille van de vakantiesluiting van onze werkplaats. Voor de RN7 en het hoogland is dat OK, 's nachts een beetje fris, misschien. September en oktober zijn de beste maanden. Wij gaan ons beperken tot het oosten: de RN2 en misschien de RN5.
Veel plezier!
Beste Lebra,
Dank je wel voor je tips! Trano Gasy is een goede optie. Leuk hoor het oosten! De RN5 lijkt me gaaf. Liefst slaan we de RN7 over maar het gebied rondom Anja/Andringitra lijkt ons een must om te zien als je naar Madagascar gaat. Die mooie rotsen met de ringstaartmaki’s, echt tof!
Wat betreft je vraag over Morojejy, ik raad je aan om te mailen met Éric Mathieu, hij was een soort pionier in dit gebied als gids en is uitgegroeid tot het informatiepunt in de regio. Tot hij er mee is gestopt. Ik begreep niet zo goed waarom. Maar hij kan nog steeds veel informatie over het gebied geven. http://travel.marojejy.com/ info@marojejy.com
Succes
Alma
Ik kan je helaas niet helpen met informatie over Massif d’Itremo. Ik moest zelf op internet opzoeken waar het is! Natuurlijk worden er trekkings gedaan in Marojejy en natuurlijk wordt er ook geplunderd, maar dat is niet kaal in een seizoen of zelfs een paar jaar. En het zal nooit massaal gebeuren, maar eerder stiekum. Het is tenslotte een beschermd gebied. Waarschijnlijk is het niet eens zichtbaar voor een leek. Het plunderen gebeurt in vele nationale parken, maar niet op plekken waar de toeristen veel komen, maar ver weg. De beschermde gebieden zijn zo groot dat ze haast niet te beschermen zijn. Er is zowiezo veel ontbossing. daar naast zijn er ook veel goede herbebossings projecten, maar de vraag blijft of die opwegen tegen de kaalslag.
Succes en plezier met je weg uitstippelen,
Wendy
Dag Wendy,
je herinnert je het wellicht niet meer : in 2011 vroeg je me waarom ik de Manombo reserve (bij Farafangana) wilde bezoeken. We hebben het geprobeerd: de reserve bestond uit 2 delen, het ene deel was in dat jaar geruïneerd door bulldozers, het andere deel was opzettelijk platgebrand door lokale mensen (omdat ze er niet meer hun zin mochten doen sinds de beschermde status). We zijn nog tot aan de ingang gereden, maar de parkwachter zei zelf ook al dat er eigenlijk geen reserve meer was. Het is dus jammer genoeg wel mogelijk.
Hoi Lebra,
Nee, dat kan ik me inderdaad niet meer herinneren. Hoe groot was het Farafangana reservaat?
Dus aan alle toeristen: kom snel, voordat Madagascar’s bossen en natuur gebieden verdwenen zijn?
Wendy