Hallo!
Op 16 oktober vertrek ik voor een 3-tal weken naar Nepal. We plannen een 10- daagse trekking te doen (hoogstwaarschijnlijk Anapurna - teahouse trekking). Ik heb 2 vraagjes:
1/ Is deze trekking te doen op eigen houtje (m.a.w. geen ‘tour’ regelen met gids en dragers, maar gewoon zelf wandelen van Teahouse naar Teahouse met kleine backpack (kheb gehoord dat je moeilijk kan verdwalen)?
Zoniet, hoeveel kost zo een tour ongeveer per persoon?
2/ Dienen we op voorhand reserveringen te maken voor overnachtingen in de Teahouses (khad vernomen dat deze wel eens vol kunnen zitten) of is er altijd nog wel een plaatsje vrij?
Alvast Bedankt! Katrijn
Verdwalen is niet echt aan de orde nee, het wijst zich redelijk vanzelf en zeker in het seizoen zijn er toeristen genoeg.
Soms zitten lodges vol inderdaad, zeker in plaatsjes met weinig lodges. Maar er is altijd een oplossing, ik heb ook wel eens in het restaurant geslapen. Je kunt in de lodge altijd vragen of ze een tip voor een lodge en een telefoonnummer hebben. Vaak kennen ze wel een vriend in de volgende overnachtingsplaats en bellen ze even door dat je er aan komt of zorgen ze op de een of andere manier dat ze weten dat je komt (als er net een bekende die kant op gaat en de afstand twee keer zo snel loopt als jij bv).
Slapen is erg voordelig in lodges, euro of zo. Ze verdienen aan het geld dat je aan eten en drinken uitgeeft (in de ene lodge slapen en bij de buurman eten is not done). Prijzen in alle lodges zijn vastgesteld door ACAP, hieronder een voorbeeldje uit 2005. 100 roepie is ongeveer een euro.
http://www.national.com/rap/images/menuNov05.jpg