Trekken door Afrika, visumprobleem?

Beste allemaal,

In november vertrek ik naar uganda om daar voor 3 maanden vrijwilligerswerk te doen, hierna wil ik gaan reizen dooR een aantal landen van afrika.( zanzibar, mozambique) Dit wil ik graag open laten in afwachting te gaan reizen met mensen die ik ontmoet.

Alleen heb ik een visum probleem. Als ik bijvoorbeeld van oeganda naar tanzania reis, moet ik bij de grens van tanzania een nieuw visum en ook weer aantonen dat ik tanzania verlaat… (of bij welk ander afrikaans land dan ook) kortom het zal er op neer komen dat ik dus alsnog mijn reis vooraf moet plannen, omdat ik zo met tickets moet aantonen daT ik het land weer zal verlaten.

Is er ergens een andere oplossing? Ik wil namelijk graag vrij zijn! En niet nu al hoeven besluiten waar ik naar toe wil. Er zullen toch vast vaker rondtrekkers geweest zijn in afrika?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groet elske

Je zou een buskaartje het land uit kunnen kopen. Of je het nu werkelijk gebruikt of niet.

1 like

Ik heb met eigen vervoer in die streek rondgereisd en nergens vroegen ze me om een bewijs dat ik het land weer zou verlaten. Alleen bij Soedan was dit van toepassing.

Dankvoor jullie antwoorden! Cecilia, is het verstandig dit ter plaatse te doen? Het is igg goedkoper dan een ticket vooraf boeken!
Marttijn, heb jij gebruik gemaakt van een visum? Lijkt me toch dat je dan ook contact hebt met de douane, of niet?

Hi,

Ook ik ben nergens gecontroleerd of ik het land weer verlaat, in Malawi vroegen ze me bij het verlengen van mijn visum elke keer wel wat ik deed, en waar ik heenging maar dat was meer vanuit hun interesse dan dat het daadwerkelijk ging om wat ik nou precies deed (vrijwilligerswerk met een toeristenvisum oa.).

Ook toen ik Tanzania inging, vroeg de man bij immigration wat ik kwam doen (Zanzibar en vrienden in Dar bezoeken). Geen enkele vraag over wanneer ik weer weg zou gaan. Ik zou me er eerlijk gezegd niet al te druk over maken.

Misschien kan je iets meenemen dat je bewijs hebt dat je het vermogen hebt om het land weer te verlaten, zodat wanneer ze er toch naar vragen, je kan aantonen dat je instaat bent om het land te verlaten.

En als reactie op je vraag aan Martijn, je hebt voor elk land een visum nodig, of je moet illegaal in en uit gaan, niet al te moeilijk aangezien de meeste grenzen zijn afgesloten met een open hek. In Tanzania heb je wel steeds vaker controles of mensen zich daadwerkelijk aan de regels van hun visum houden. Bijv. controle of mensen die vrijwilligerswerk doen, ook daadwerkelijk een werkvisum hebben. Op een toeristenvisum mag dat namelijk niet.

Ik wens je in ieder geval een fijne reis!

Groetjes Jilke

Natuurlijk heb je visa nodig voor bijna alle landen, maar de controle of je het land ook weer zal verlaten die is er gewoon niet. Je hoeft je nergens druk om te maken dus.