Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik gaan in oktober een jaar door Afrika heen reizen. We willen beginnen in Ghana, van daaruit vliegen naar Kenia en dan steeds meer zakken naar het zuiden van Afrika en we willen terugvliegen vanuit Zuid-Afrika.
We willen dit allemaal per openbaar vervoer doen/ binnenlandse vluchten.
Alleen nu lopen we tegen het feit van de visum aan. Bij veel landen moet je een retour datum/vlucht hebben, anders krijg je geen visum. Iemand tips hoe we dit aan kunnen pakken? Sowieso zijn tips over het aanvragen van visums welkom, want we kunnen natuurlijk niet alle visums al in Nederland aanvragen. Heb je zelf ervaring met het lang rondreizen door Afrika, dan zijn tips welkom!
Groeten Natasja en Stefan
Hallo Natasha en Stefan,
Mooie plannen hebben jullie! Ik snap dat je je met vluchten niet direct al wilt vastleggen. Zelf woon ik in Kenia aan de zuidkust van Mombasa. Toen ik hierheen emigreerde heb ik ook goed uitgezocht hoe het zat, maar ik vloog natuurlijk wel vanuit Nederland. Kenia is een land waar je (per vliegtuig) niet inkomt zonder uitreisdocument. Dit betekent dat je of een retourvlucht moet kunnen aantonen of een ander ticket naar een andere bestemming. Wanneer je dit niet hebt, moet je dit of ter plaatse aanschaffen (vaak duur) of je zit weer op het vliegtuig terug. Er zijn een paar mogelijkheden.
- Je boekt een ticket dat je kosteloos kan annuleren.
- Je boekt een ticket naar je eerstvolgende bestemming waarvan je de datum kosteloos kunt wijzigen indien gewenst.
Vanaf hier vliegen ook veel mensen naar Zanzibar (het “bounty“ eiland voor de kust van Tanzania). Misschien is dat een idee? Van de overige landen heb ik helaas geen verstand, maar dit is dus in ieder geval voor Kenia de info die ik vond.
Mocht je nog andere vragen hebben over Kenia, ben je altijd van harte welkom me een persoonlijk berichtje te sturen! Behalve aan de kust weet ik ook nog veel andere mooie plekjes in Kenia, en heb ook contacten voor safari‘s en excursies bij een lokaal kantoortje.
Heel veel plezier met jullie voorbereidingen!
Groetjes uit Ukunda, Kenia!
www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu
De Afrikaanse landen hebben hun visa regels onlangs gewijzigd. Voor Mozambique moet je bijvoorbeeld nu van te voren al een visa aanvragen bij de ambassade in Nederland. Ook hebben Afrikaanse landen afgesproken om boarderhoppen (de grens overgaan om zo een nieuw stempel en dus een nieuw toeristenvisa te krijgen om vervolgens weer terug te reizen naar het Afrikaanse land waar je uit moest vanwege een aflopend visa) tegen te gaan door geen stempel en dus geen toestemming te geven terug te reizen. Het is allemaal heel ingewikkeld met een flexibel ticket, want inderdaad willen bijna alle landen dat je een ticket laat zien met een vertrekdatum. Het zou goed zijn als iedereen zijn ervaringen hier opschrijft. Alhoewel je natuurlijk op moet letten dat de ene beambte in een land de ander niet is en zij zelf ook soms niet weten hoe het zit. Ook heb ik slechte ervaringen bij informatie opwinnen bij ambassades. Ze geven soms verkeerde informatie. Dus dubbel checken.