Belangrijke vraag m.b.t. ticket/visa Kenia en Tanzania

Hallo,
In 2010 ga ik een tijd in Kenia vrijwilligerswerk doen, en ook in Tanzania.
Eerst verblijf ik 2,5 maand in Kenia (vlakbij Nairobi), daarna ga ik naar Tanzania.
Mijn vraag is nu, hoe is dit het handigste te regelen met ticket en visa?
Optie 1: retour Nairobi boeken, en dan op het eind van de reis zorgen dat ik van Tanzania naar Nairobi kom. Dit is opzich goed te doen, het probleem is alleen dat mijn visum Kenia is verlopen, en ik niet weet of en hoe ik dan met de goede papieren weer naar huis kan vliegen vanuit Nairobi.
Optie 2: enkel Amsterdam - Nairobi, en een enkeltje Tanzania - Amsterdam. Ik hoor alleen dat je in veel landen geweigerd wordt als je alleen een enkele vlucht hebt. Mijn vraag is dan ook, mag ik Kenia in als ik geen retour heb, maar wel een enkel vanuit Tanzania terug?
Bedankt,

Groetjes Anne

Je kan wellicht een open jaw ticket boeken. Is waarschijnlijk veel goedkoper dan twee enkeltjes.
Mochten ze moeilijk doen over dat je geen uitreisbewijs hebt (al heb ik dat nog nooit meegemaakt), kun je altijd een buskaartje kopen van bv. Nairobi naar Arusha, met een public bus heel goedkoop, of met een shuttle bus 25 dollar. (Wellicht is een shuttle bus ticket makkelijker van tevoren te regelen, als je je echt zorgen maakt.) Maar ik zou eerst eens in het forum van Lonely Planet vragen om de ervaringen met uitreisbewijs en hoe de douane daarmee omgaat.

Of je kan bij je tweede reis naar Kenia, een transit visum nemen (20 dollar). Visa zijn op de grens of op vliegvelden te krijgen.

meest handige en goedkoopste is vliegen op nairobi, en ff een multiple entry visa checken of anders wat cecilia ook zegt, op de terugweg een transitvisa van 20 $. (wel duidelijk transit zeggen hoor, anders krijg je een gewone van 50$)
visa kenya kan je gewoon op de airport kopen.

gr mariska

Als je alleen reist binnen Kenia - Tanzania - Oeganda, heb je geen multiple entry visum nodig, kun je bij wijze van spreken 5 rondjes door die landen reizen zolang die drie single entry visa (voor elk land 1) geldig zijn.
Maar ik geloof dat dat het probleem is bij annebremer: het visum van Kenia is niet meer geldig na het vrijwilligerswerk (maximale tijd verstreken?).
Dus inderdaad even opnieuw een visum nemen bij tweede aankomst in Kenia, transit visum is goedkoper.

eendouble entry visa van bijvoorbeeld tanzania is niet 3 maanden maar 6 maanden geldig. daar zit hem het verschil. als je korter blijft hoef je idd in oost afrika geen ander visa te halen om heen en weer te hoppen.

Hoi,

Ik heb een ticket geboekt bij klm en wij vliegen van Amsterdam naar Nairobi en van Dar es Salaam ( Tanzania) terug naar Amsterdam. Dit alles koste 685 euro inclusief alles!

Een retour ticket naar Nairobi was bijna even duur ( goedkoop…) rond de 600 euro.

Over visa kan ik je helaas nog niets vertellen want ik heb ze zelf ook nog niet.
Veel plezier met de voorbereidingen!!

Groetjes Caroline

Caroline, visa kun je gewoon ter plaatse kopen. Op het vliegveld van Nairobi kun je je visum voor Kenia gewoon kopen bij aankomst, gewoon US$50 (onbeschadigd briefje) klaar hebben en je krijgt je stempeltje. In mijn geval was de rij 3 mensen lang dus ik was er in een paar minuten door. De rij voor mensen die al thuis hun visum hadden gekocht (maar daar nog moesten laten controleren), was veeeeel langer!

En aan de grens tussen Kenia en Tanzania kun je je visum voor Tanzania krijgen, ook US$50. Maakt niet uit of je een gewone bus of een wat luxere shuttle bus neemt (bijvoorbeeld tussen Nairobi en Arusha), die wachten allemaal bij de grens tot alle passagiers hun visa geregeld hebben.

Dus laat je niet gek maken door consulaten in Nederland die zeggen dat je het echt al in Nederland moet regelen, dat is duurder en kost veel meer tijd en gedoe (aangetekend opsturen dus extra kosten e.d.).

De vraag hierboven van Anne is wat lastiger omdat zij langer blijft dan de maximale duur van een visum.

Safari njema! Mijn reisverslag vind je op mijn site, vol ideeën en inspiratie voor leuke dingen om te doen (cultural tourism!!) en handige routes. Wat ik zelf niet heb gedaan maar wel superleuk schijnt te zijn: Lushoto in Tanzania en die bergen daar.

Cécile

Hoi Cecilia,

Dat is mooi om te weten want ik heb de papieren al uitgeprint voor de visa’s…
Moet je dan ook voor ieder visa 2 pasfoto’s hebben of heb ik alleen maar 50 dollar nodig?
Ik was al een beetje bang dat ik helemaal naar Nederland moest voor mijn visum want ik woon in Oostenrijk en ik kom voor onze reis niet meer in Nederland.

Bedankt voor de tips.

Groetjes Caroline

Oh okee misschien is het wel anders als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, of heb je die wel?
Voor zover ik weet heb je nog steeds geen pasfoto’s nodig, alleen 50 dollar per visum. Maar vraag het dan voor de zekerheid even na in het Lonely Planet forum.

Ik ben wel gewoon Nederlands hoor maar ik woon in Oostenrijk en met sommige dingen is dat lastig bijvoorbeeld met alles rondom een paspoort ( dus visa’s misschien ook)!
Ik zal het eens navragen , heb nog tijd genoeg tot November!

Groetjes caroline

Hoi,

Kan je laten weten dat de prijs voor een visum voor Kenia sinds een paar maanden maar € 20,00 meer bedraagt per persoon. Vroeger was dit inderdaad € 40,00. Gewoon een briefje van € 20,00 in je paspoort steken bij het afgeven.
Wat nationaliteit en woonplaats betreft, kan ik je niet verder helpen.

Mooie reis toegewenst!

Groetjes,
Trudi

Caroline,
Heb je dat ticket bij een reisbureau geboekt?
Of hoe is het het handigst om dat te doen?

Groetjes Anne

Hoi Anne,

Ik heb het ticket vorige maand via internet bij klm geboekt .
Het fijne is dat je bij klm een andere vertrek plaats kan opgeven als je aankomst plaats!
Ik vertrek vanaf munchen naar Amsterdam en dan naar Nairobi en vanaf Dar es Salaam naar Amsterdam terug dat was op mijn reisdatum zelfs goedkoper als vanaf amsterdam …
Het beste is als je flexibel bent en alle dagen van de week vergelijkt want een dag later ofvroeger kan ook nog wel eens iets schelen!

Ik had eerst altijd bij www.ticketcenter.nl gekeken en daar vind je ook goedkope vluchten alleen betaal je daar nog ongeveer 100 euro boekingskosten en bij klm niet.

Succes Groetjes Caroline