Treinreizen

Hallo,

Mijn vriend en ik willen in november dit jaar een treinreis maken van Brazilië (in de buurt van Sao Paulo) naar Bolivia. Wij kunnen hier alleen geen informatie over vinden. Weet iemand hier misschien iets meer van?

Groeten,
Rima

Brazilië is niet echt een land waar treinreizen voor passagiers een veelvoudig aanbod kennen zoals in Europa.

Ofschoon reeds sedert 1854 treinen reden (toendertijd een stukje van 14km in de provincie Rio) en het aantal kilometers tijdens de Oude Republiek gradueel uitgebreid werd tot 29.000km, waarvan een groot deel aangelegd werd in de regio van São Paulo, blijft de dag van vandaag het aanbod van passagierstreinen vrij beperkt.

Op heden zijn dit (voor zover ik kon vinden) nog de enige treinlijnen die in gebruik zijn :

[TABLE=“width: 450”]

MATO GROSSO DO SUL

Trem do Pantanal

MINAS GERAIS

Trem das Águas (São Lourenço)

Trem da Serra da Mantiqueira (Passa-Quatro)

Ouro Preto-Mariana

E. F. Oeste de Minas (São João del Rey)

PARANÁ

Serra Verde Express (Curitiba)

PERNAMBUCO

Trem do Forró (Recife)

**RIO GRANDE DO SUL **

Trem do Vinho (Bento Gonçalves)

RIO DE JANEIRO

Trem do Corcovado

Sesc Mineiro (Grussaí)

SANTA CATARINA

Trem de Rio Negrinho (ABPF)

Trem Piratuba-Marcelino Ramos (ABPF)

SÃO PAULO

Viação Férrea Campinas-Jaguariúna (ABPF)

Trem do Museu do Imigrante (ABPF)

Trem dos Ingleses (Panapiacaba-ABPF)

E. F. Campos do Jordão (Pindamonhangaba)

[/TABLE]

Verschillende links zijn niet toegankelijk maar je kan desnoods verder googlen op de namen van de maatschappijen. Op de algemene site www.abottc.com.br kan je meer gegroepeerde info vinden.

In 2012 waren er ongeveer 30.000km spoorlijnen beschikbaar, waarvan het merendeel alleen voor goederenvervoer gebruikt wordt. In het NoordOosten is men bezig met een bijkomende 11.000km aan te leggen, ook alleen voor goederen.

Inderdaad, reizen per trein is in dit werelddeel niet gebruikelijk.

De lijst hierboven is indrukwekkend opzoekwerk, maar het helpt je niet want vrijwel al die genoemde lijnen zijn korte afstand of regionaal. Er zijn er vast ook nog wel een paar meer, zo weet ik dat de enig overgebleven lange afstandslijn tussen Bela Horizonte en Vitoria is. Maar daar heb je dus niets aan.

Als je niet wilt vliegen maar over land wilt reizen is de bus de aangewezen openbaar vervoermogelijkheid,