Treinen In Zuid-Amerika

hallo,
volgend jaar gai k met een vriend naar zuid-amerika (vanaf) januari en we vroegen ons af of treinen in z-a gebruikelijk zijn. weet iemand hier iets van?

is het duur?
snel?
sloom?
welke sites?
welke landen goed/slecht?
etc?

groet,
Bart

Hoi… treinfanaat? Of gewoon het beste vervoer aan het zoeken?

Treinen zijn in de meeste landen niet zo gebruikelijk, lange-afstandsbussen zijn meestal goedkoper en bijna altijd sneller.

Argentinië heeft een redelijk treinen-netwerk, Bolivia heeft een paar belangrijke stukken (niet dat het erg snel of goed is, maar het is het enige goede alternatief tussen bijvoorbeeld Brazilie en Santa CRuz of tussen Uyuni en Oruro). In Brazilie rijden vrijwel alleen vrachttreinen.

In Ecuador en Peru heb je een paar toeristische trajecten die erg de moeite waard zijn: de Duivelsneus in Ecuador en de trein naar Macchu Picchu in Peru bijvoorbeeld.

Dus eh… snel, soms. Sloom, vaak. Sites: vrijwel overal wel iets,

Groetjes

Marco
www.sinfronteras.buildtolearn.net

hallo,
niet echt een treinfanaat maar toch bedankt. waarom heb je die website van die school in argentinie onder je naam staan? ben jij bekent met argentinie? zo ja. is het moeilijk om in het zuiden te reizen per ov?

bvd,
bart

Hoi

Ik woon in Argentinië, en in die school heb je een grote kans om me tegen te komen :wink:

Overal in Argentinië, ook in het zuiden, rijden lange-afstandsbussen. In Argentinië, Brazilië, Chili en ook de grote trajecten in Bolivia en Peru, het zijn meestal redelijk luxueze touringcars met WC aan boord en (tenminste in Argentinië) meestal maaltijdservice. Vrijwel altijd de snelste optie na het vliegtuig, en een stuk goedkoper.

Een typische “toeristenweg” is de Ruta 40, die van Calafate naar het noorden gaat tot aan Bariloche. De weg is grotendeels onverhard en nogal stoffig, maar veel toeristen nemen hem voor een snelle en goedkope reis.

Meer vragen, ga je gang ;)!

Marco

ja um.

is het makkelijk om naar het zuiden van argentinie te reizen en dan via een andere route richting bariloche en dan naar bv chili.
het leek ons wel leuk om naar het uiterste zuiden te gaan maar om dan de zelfde route terug te nemen een beetje jammerlijk dus vandaar mijn vraag.

gr. Bart

Niet nodig hoor, dezelfde web terug nemen. Een paar mogelijkheden (vanuit Buenos Aires)

Met de Bus naar Bahía Blanca en meteen door naar Viedma. Vandaar op weg naar Península Valdéz (walvissen, orcas en pinguinnen kijken), door naar het zuiden (is een nogal lange en saaie weg), totaan Tierra del Fuego. Vandaar trekking in Torres del Paine (Chili) of Calafate/Chaltén (Argentinië), dan via de route 40 omhoog tot Bariloche. In Bariloche kun je bij Villa La Angostura de grens over naar Chili (kom je uit in Osorno ongeveer). Ook in het zuiden kun je de grens makkelijk over.

Iets ten zuiden van Bariloche liggen nog El Bolson (een hippie-dorp), Cholila (waar Butch Cassidy een boerderijtje had), Esquel met het mooie natuurpark Alerces. De hele Andes-kant is erg de moeite waard, in Chile vaart daarentegen de Navimag, een nogal dure boot, lijkt nog het meeste op de boten die naar Noorwegen gaan, ook kwa drankgebruik…

Dus mogelijkheden zat. Tijd om beslissingen te nemen :wink:

he tof. bedankt voor alle moeite. ik ben nu nog op het internet me suf aan het zoeken naar goede kaarten van zowel argentinie als de rest van z-amerika. waar wegen treinroutes etc op zijn aangegeven. iets gedetaileerden dan http://www.lib.utexas.edu/maps/americas/ar…ntina_pol96.jpg

weet jij iets?

btw,
kga pas in jan/febr weg dus gelukkig hoefen we nog niet niet te beslissen>
gr bart

Op internet ben ik nog niet een kaart tegengekomen die de moeite waard is. Als je nu toch in die kampeerwinkel bent (voor je rugzak :slight_smile: kijk dan ook even in de kaartenbak :wink:

Voor je rugzak zou ik naar een goede kampeerwinkel gaan (Bever, Carl Denig of zoiets) en dan vragen naar de NIET A-merken (Dus niet: Lowe, Patagonia, enzovoorts). Bever heeft een huismerk dat erg goed is, ik weet niet of NOMAD nog bestaat maar dat was ook altijd goede prijs/kwaliteit. Hier in Zuid-Amerika zie je veel “Doite”, ik weet niet waar het vandaan komt maar het wordt in China aan mekaar genaaid, niet zo duurzaam maar wel goedkoop.

beste (vind ik…)wegenkaart van Argentina is die van Firestone. Is een A4 formaat boekwerkje incl veel stadsplattegronden en andere info zoals camping en hotels. Erg gedetailleerd tot op het kleinste weggetje. Te koop oa. bij de vele straatkiosken(boekstalletjes) in BsAs. (Kosten: 19 pesos)

he bedankt!
ja ik woon in zwolle dus kga een keer naar bever zwerfsport in Apeldoorn.
kaarten kan je denk ik idd beter daar kopen. bedankt voor de tips !

groet bart