Komende zomer wil ik naar Argentinie en Bolivia. Ik wil zoveel mogelijk met het openbaar vervoer rondreizen. Voor de echt grote afstanden zal ik een vlucht overwegen. Wie kan jij meer vertellen over het treinnetwerk in Argentinie? Ik heb een site gevonden, maar aangezien deze in het Spaans is, kom ik er niet echt uit.
Mijn vragen zijn:
Is goed te doen om rond te reizen met de trein/bus in Argentinie? Heeft iemand hier toevallig een treintabel van?
Is het mogelijk de grens tussen Bolivia en Argentinie over te komen middels bus of trein?
Hola Ceciel, helaas is er in Argentinië nauwelijks acceptabel spoor meer en er zijn (op een enkele uitzondering na) dan ook geen treintrajecten af te leggen. Je zult voor het openbaar vervoer de bussen moeten nemen, zie ook dit onderwerp voor een tabel met tijden en afstanden.
Bedankt voor de snelle reactie. De tabel had ik indd al gevonden! Handig, maar al wel een paar jaar oud. Vandaar dat ik het nogmaals vroeg. Er zijn weinig treinen dus, jammer. Weet je toevallig ook of het mogelijk is met de bus de grens bij Bolivia over te steken?
Ceciel, aan die tabel verandert niet zoveel omdat het vooral afstanden en rittijden betreft, dat ligt gewoon vast. Wat aan de bustabel kan wijzigen is het aantal aanbieders op een lijn, maar ook dat zijn over het algemeen behoorlijk vaste waarden. Check ook de site Plataforma10.
Je schijnt overigens wel van bijvoorbeeld Buenos Aires naar San Miguel de Tucumán te kunnen per trein, heb echter nog nooit iemand gesproken die dat heeft gedaan. Ook kun je naar Córdoba vanaf Buenos Aires, ik ken wel mensen die dit stuk doen, duurt erg lang en is nogal onregelmatig. Voordeel: goedkoop.
Hoi Ceciel,
ik ben een paar maanden terug met de trein vanuit buenos aires op een neer geweest naar Tucuman. Dat was een fijne en aangename ervaring. het duurt even, maar de voorzieningen zijn goed. er is een restaurantcoupe, met goede en goedkope maaltijden. in de luxere klassen kun je b.v. ook je laptop inpluggen. Het grote probleem is een kaartje bemachtigen. dat moet je persoonlijk doen, en een paar maanden van te voren. Maar misschien heb je geluk. Check het gewoon op retiro trein station, bij het loket van ferrobaires.
diezelfde trein gaat frequenter naar cordoba, maar ook daarvoor lastig een kaartje te regelen.
Over grens met bolivia: je kunt niet met de trein oversteken. Dat kun je gewoon te voet doen, over de brug die La Quiaca (argentina) scheidt van Villazon (bolivia). vergeet niet je even om te keren en het bord “ushuaisi 5112 km” te fotograferen.
In villazon gaat de trein naar Uyuni (en mogelijk verder) een paar keer per week. anders ook daar maar een bus pakken.
overige treinen: er gaan ook treinen vanuit buenos aires naar Bahia Blanca. en er is nog een, die naar bariloche gaat. Maar het tussenstuk moet met de bus, er is geen goede aansluiting.