weet iemand toevallig of de treinverbinding tussen de twee steden reeds hersteld is ?? In 2002 is de verbinding door een aardverschuiving deels deels kapot en zou in 2005/2006 weer hertseld worden. Nu moet je met de trein vanaf Hanoi naar Lai Caoi. Daar ga je de grens over naar Hekou om vervolgens de trein naar Kunming te nemen.
trein (of bus, als de trein vol is) van Hanoi naar Lao Cai (ik raad ‘hard sleeper’ aan).
xe om (motorbike taxi) van het station van Lao Cai naar de Chinese grens (‘Trung Cuoc’ = China in het Vietnamees).
de grens over lopen (eerst de Vietnamese check out, daarna de brug over lopen naar de Chinese check-in; voor deze laatste stonden lange rijen toen ik er was en de hele overgang heeft wel een paar uur geduurd); aan de Vietnamese kant bevindt zich een ‘wisselkantoor’; hier zul je ZEKER op attent gemaakt worden door wat Vietnamezen (hun laatste kans om geld aan je te verdienen, wat ze zo graag doen), waar ze wonder boven wonder faire wisselkoersen aanboden toen ik er was; je kunt daar je Vietnamese dongs verkopen voor dollars of yuans, of yuans kopen voor dollars. Dit is handiger dan in China pas geld opnemen, want dan moet je een omweg maken langs de bank (die is er wel, maar ik weet niet waar): bij de grens is geen geldautomaat of bank.
vanuit het Chineze grensgebouw rechtdoor lopen en na een paar honderd meter op een kruispunt linksaf; het busstation bevindt zich dan na weer een paar honderd meter aan de linkerkant (als je bij een vijver aangekomen bent, ben je te ver doorgelopen en ligt het busstation links achter je). Het is dus niet nodig om hier een taxi te nemen (die worden soms wel aangeboden en ze zeggen soms dat het busstation te ver zou zijn om te lopen). Zorg ervoor dat je de Chineze karakters voor ‘busstation’ (chi (falling)-che (high)-dzjan (falling)) kunt laten zien (uit een phrase book of reisgids) voor het geval je het niet kunt vinden; toen ik er was, leek niemand Engels te spreken; let op: op de route tussen de grens en het busstation hangt vaak een net geklede gast met een batch rond, die toeristen heel aardig in het Engels aanspreekt en wil ‘helpen’, maar die heeft niets goeds in de zin: hij biedt je zogenaamd een maaltijd aan, waarna je opeens een hoge rekening krijgt, en ik heb ook over handtastelijkheden gehoord; deze koste wat het kost negeren (vooral als je een vrouw bent); zie het Lonely Planet reisforum voor informatie over deze scams; wees hier gewoon streetwise en praat alleen met mensen als je zelf het initiatief tot een gesprek hebt genomen; negeer iedereen die op je af komt en vraag random mensen op straat om hulp als je het busstation niet kunt vinden.
bus naar Kunming: de laatste DAGbus gaat om 12.30 (Chinese tijd, dat is 11.30 Vietnamese tijd); als je die mist, of hij is vol, kun je 's avonds de nachtbus nemen. De bus van 12.30 deed er geloof ik een uurtje of zeven over. Maar ik heb later mensen gehoord die op andere tijdstippen veel langzamere bussen hadden, die niet over de snelweg reden.
In Kunming kun je vanaf het busstation zonder gedoe een gemeterde taxi nemen naar je slaapplaats.
Als je toch in Lao Cai de trein uit moet raad ik je aan, als je tijd hebt, om naar Sapa (Vietnam) te gaan en daar een paar dagen te blijven (dit is 1 uur met de bus vanaf het station van Lao Cai); echt een prachtige omgeving. Vooral per gehuurde motorbike kun je de prachtige omgeving goed verkennen en anders kun je ook georganiseerde (meerdaagse) wandeltochten boeken bij de reisbureautjes daar (of op straat), of (nogal dure) jeeptochten.
Ik begreep dat inmiddels te treinreis hersteld is. Kan iemand nú vertellen hoe je deze treinreis (Hanoi-Kunming) boekt? Kan dat gewoon ter plekke of moet er vooraf gereserveerd worden?
Hier nog even een bericht (aan mijn vorige) toegevoegd. Het rare is namelijk: ik heb vorige week ‘China. Yannan Province’ gekocht van Stephan Mansfield, in de Bradt serie (had een keer geen zin in lonely planet). Deze editie is van februari 2007. Op pagina 21 staat het volgende: ‘A must for train buffes, this old Frensch line extends all the way from Kunming tot the Vietnames capitol of Hanoi. (…). Although this journey has nog been possible for some years, it has recently been re-started, and currently runs on friday and saturday, costing 298 yuan jfor sleeper class’
Nou is de hamvraag natuurlijk: wat is ‘recently’ en is dit waar?
Inmiddels heb ik via via een e-mailadres van een Nederlander die in Dali woont (!) met zijn Chinese vrouw en kinderen en vanuit daar een reisorganisatie runt. Als ik via hem meer te weten kom, plaats ik dat op dit forum.
Ik zou er niet op rekenen dat deze service binnenkort nog hersteld.
Eind vorig jaar ben ik zelf van Hanoi naar Nanning gegaan. Tussen deze twee steden rijdt een bus, via de grens bij Dong Dang. Ik weet vrijwel zeker dat je per bus ook naar Kunming kunt, via Lao Cai. De reistijd hoeft niet veel langer te zijn dan per trein. Informeer in Hanoi ter plekke over de busdienst.