Trein Hong Kong Ho Chi Minh City

Ik heb een ticket geboekt naar Hong Kong en wil vanuit daar naar Ho Chi Minh City.

Maar heeft iemand hier ervaring met het reizen per trein van die route?

Is er uberhaupt wel een treinroute? Ik kan we veel vliegtickets vinden, maar niets over mogelijkheden per trein terwijl me dat juist zo mooi lijkt.

De route werkt als volgt (zelf gedaan, maar andersom, van HCMC naar HKG):

• Steek de grens over naar Shenzhen
  • Neem de trein van Shenzhen naar Guangzhou (1 uur)
  • Neem de trein van Guangzhou naar Nanning (13 uur)
  • Neem een bus van Nanning naar Hanoi (10 uur)
    ; Alternatief: Neem een trein naar Pinxiang, neem de taxi naar de grens, en pak dan de trein van Dong Dang naar Hanoi
  • Neem de trein naar Hanoi naar HCMC (trip van zeker 2 dagen, zorg ervoor dat je onderweg ook meteen plaatsen als Hue, Hoi An en Nha Trang aandoet!)

Voor de slaaptreinen in Vietnam zijn heel goed, deze raad ik sterk aan! Zorg, zolang je nog aan de Chinese kant bent, voor een phrasebook, want je zult je in het Chinees moeten kunnen redden. Een kaartje voor de bus bemachtigen wat vanuit Hanoi heel makkelijk, ik weet niet of het net zo makkelijk is hetzelfde kaartje te krijgen in Nanning.

Thx Sado,

als ik het goed begrepen heb van alles wat ik tot nu toe gelezen heb dan heeft Hong Kong een status apart heeft mbt de rest van China.

Als ik de grens oversteek van Hong Kong naar China, heb ik dan geen visum nodig?

Hong Kong is een SAR (speciale administratieve regio), en zodoende gelden hier andere visumeisen. Bij binnenkomst van Hong Kong krijg je als Nederlander een stempeltje van 90 dagen.

Als je dan vanuit Hong Kong naar het vasteland van China wilt, heb je een Chinees visum nodig. Je kunt deze in Hong Kong aanschaffen, maar houd wel rekening met een verwerkingstijd van ten minste 4 dagen. Je kunt het natuurlijk ook alvast in Nederland doen, maar houd er rekening mee dat de Chinese ambassade in Den Haag zit en enkel doordeweeks van 10 tot 12 open is voor visumverzoeken.

Voor Vietnam heb je ook een visum nodig, overigens.