Azie treinreizen

Hoi

Volgend jaar zit ik voor 6 maanden in Hongkong (studie)
Nu wil ik naast wat vliegreizen ook heel graag met de trein wat plaatsen bezoeken.

Wat ik heb begrepen is dat ik vanuit Hongkong eerst naar Guangzhou (China) moet en vanuit daar verder kan.

Hongkong - Hanoi - Saigon
Hongkong - Lhasa (Tibet)
Hongkong - Shanghai

Ook wil ik graag met de trein van Kuala Lumpur naar Singapore.
Wie kan me wat vertellen over de afstanden, prijzen en of het wel te doen is of dat ik beter kan vliegen.

Alvast bedankt!

Ik weet niet of je vanaf Hong Kong zo naar Hanoi kan, de meeste mensen die vanuit China naar Vietnam gaan doen dat via Kunming. Kunming is een grote stad met veel treinverbindingen, waarschijnlijk ook vanuit Guangzhou maar dat weet ik niet zeker.

Wat betreft Lhasa: ook hier is Kunming een goede gok omdat Yunnan grenst aan Tibet, Chengdu kan ook. Let er wel op dat je Tibet niet heel makkelijk binnenkomt, je moet onderdeel uitmaken van een groep. Ga je individueel, is er met wat gescharrel waarschijnlijk wel wat te regelen, maar reken er niet te hard op en heb een back-up plan voor een andere locatie. Mr Chen Tours (heeft zowel in Kunming als Chengdu een vestiging) regelt groepsreizen voor een groep die je niet meer terugziet zodra je in Tibet bent, daar schijn je wel een goede kans te hebben. Zelf heb ik besloten maar een andere kant op te reizen, omdat het toch wat veel gedoe was.

Shanghai heeft een prima verbinding, daar zou je binnen een dag moeten kunnen staan.

De afstanden zijn dus erg groot, verkijk je daar niet op, China kent een oppervlakte waar Europa meerdere malen in past. Opzich vond ik het zelf een hele ervaring om met een trein te reizen (hard sleeper), de meeste Chinezen reizen op die manier en je maakt toch makkelijk contact met ze. Qua tijden moet je wel rekening houden met halve dagen tot hele dagen reizen (en soms nog langer), dus dan is vliegen toch ook erg aantrekkelijk. Qua prijzen is het goedkoper dan vliegen, maar domestic flights zijn in China ook erg goedkoop dus als je een redelijk budget hebt hoef je het daar niet voor te laten. Ik zou zelf echter toch tenminste een keer de trein pakken, gewoon om het gedaan te hebben. :slight_smile:

Hey Kelvin…

Bedankt voor je info.
Wel wat jammer, dat het moeilijk is om alleen Tibet in te komen.
Misschien dat er wat studenten ook die kant op willen, dan gaan we gewoon in een groep.

Waar ben jij allemaal van Azie geweest en voor hoe lang heb je er gezeten.
Zat je zelf ook in Hongkong?

Ik ben twee maanden in China geweest, combinatie vrijwilligerswerk en reizen. Vanwege visumgedoe (was deels gelijk met de Olympische Spelen) ben ik niet in Hong Kong geweest, wel in Guangzhou.

Misschien is deze site nog iets voor je, http://www.seat61.com/

Gr.Frank

Hey Frank,

Bedankt, staat inderdaad wat nuttige info

Ik heb de treinreis van Ho Chi Minh City naar Hong Kong zelf gedaan, en deze is prima te doen. Heb overigens niet enkel gebruik gemaakt van de trein, maar ook van de bus. Vanuit Hanoi nam ik een bus naar Nanning, China. Van daar met de trein verder naar Guanghzou.

Als je met de trein wilt vanaf Nanning, zul je eerst naar het grensdorp moeten, Pinxiang. Daar moet je dan met de taxi naar de grens. Dan kom je aan Vietnamese zijde uit in Dong Dang, en daar moet je dan de trein nemen naar Hanoi.

Als je naar Tibet wilt, zul je inderdaad met een groep moeten reizen. Alleen Tibet is komen is erg lastig, zeker nu. Veel mensen vliegen direct naar Lhasa, en voegen zich daar bij een tourgroep. Het is kennelijk de enige manier om aan een permit te komen.

Van Hong Kong naar Shanghai is vrij eenvoudig, want er is een directe lijn.

Kuala Lumpur naar Singapore is ook relatief eenvoudig, maar ik zou de bus aanraden. Die is minstens zo comfortabel!

Ik zou NIET vliegen, omdat je dan gewoon zoveel mist. Je kunt beter, ook qua kosten, een bus of trein pakken.

Hey Sado!

Bedankt voor je info!
Ik zie dat je ook naar Seoul en Tokio bent geweest
Wil ik ook erg graag bezoeken.
Als iets me nog te binnen schiet hoor je het wel (is pas voor volgend jaar:teeth:)

By the way…Leuke foto´s!

Europa past maar een keer in China.

Om door China te reizen met de trein heb je wel wat tijd nodig want de afstanden zijn best wel groot. Je kan uiteraard wel heel wat uitsparen : door de nachttrein te nemen, spaar je een nacht hotel uit.

Hier heb je een site waar je zowat alle treintrajecten kan boeken voor China : trein China. Een treinticketje kost ongeveer de helft ivgl. met een vliegticket.