Ik wil mijn wereldreis beginnen vanuit Beijing en dan door China reizen naar Viëtnam en uiteindelijk naar het zuiden van indonesië zonder te vliegen. Ik ben nu aan het uitzoeken wat een interresante route zou kunnen zijn maar China is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ben al in Hong kong geweest, daar hoef ik niet meer langs. Hoe lang raden jullie aan om voor het stuk Beijing - grens Viëtnam uit te trekken? Is het de moeite om dit stuk over land te reizen of kan ik beter het vliegtuig nemen tussen bijvoorbeeld Shanghai en Hanoi? Ik vind het alleen veel leuker om zo weinig mogelijk te vliegen en zoveel mogelijk over land te reizen. Zijn er tips voor een route tussen deze punten? En zijn er mensen die ervaring hebben met de oversteek naar Viëtnam, is dit makkelijk te doen?
Ik kom eind augustus begin september aan in Beijing.
Kan iemand een indicatie geven van wat het treinen in China kost? Ik heb gehoord dat het vrij prijzig is, klopt dat? Is het treinnetwerk een beetje goed en is er ook busvervoer tussen steden en dorpen? Mijn vraag eigenlijk, is China makkelijk te bereizen met openbaar vervoer zonder dat je alleen maar op de toeristische trekpleisters komt en is het een beetje betaalbaar voor een lowbudget reiziger?
Hopelijk zijn er hier reizigers die mij kunnen helpen!
1.als je HKG in+uit zou gaan heb je double-enbtry of nieuw visum China nodig. steeds meer mensen schijnen dat niet meer te weten.
2.algemene treininfo=zo ongeveer het enige lange afstand via earth trasnport in China (vandaag is het Chn. Nw Jr-MIJN jaar van de tiger!) via seat61.com of elke reisgids.
3.er gaat 2/3/week een doorgaande trein Beijing-Hanoi, via nanning. er gaat een dagelijkse trein (nachts) of dagbus Nannning-Vnam/Hanoi. Visum VNam kan je in beide plaatsen regelen en het moet vooraf-NNg gaat vlotter.
4.ik heb zelf de laatste 5 jr 3 x lange reizen kris-kras door China gemaakt-met wat er ook maar was. Het is me altijd gelukt-en het gaat steeds beter. maar echt leuk? nou nee. En dit: je papagaait maar wat door naar niet-toer. plaatsen te zoeken-doe dat juist vooral NIET-grauwe rokende industriesteden waar je wordt aangegaapt als marsman en niks leesbaar of toegankelijk is. Iedereen die gevraagd wordt naar populaire en LEUKE plaatsen in China noemt altijd de toeristen-high-lights als Yangshuo en Dali.
5.via seat61.com, of the site travelchinaguide kun je treintijden+prijzen nazoeken. die kunenn ENORM verschillen-afh van trein, klasse, route etc. Maar ook de duurste is nog een heel stuk cheaper als in NL bij NS voor dezelfde afstand. gemdld kost een nachtreis van zo’n 7/800 km in hard sleep rond de 200/250 yuan=20/25 Euries. nou niet overdreven duur, nah?
de nieuwe hoge snelheidstreinen die er steeds meer komen zijn wel vrij prijzig. dan kan dezelfde afst-maar dan in 3-4 uur, wel 100 eurie kosten, en kan vliegen zelfs goedkoper uitkomen.
PS-als je later nog eens zoveel allemaal vragen stelt-maak het dan goedwillende, maar nietveeltijd hebbende antwoorders makkelijk door ze duidelijk te nummeren en niet zo prietpraatachtig te stellen.
PS2-de verdere route-dit is enkel China-dus gebruik de andere landen of wereldreis=alle landen samen daarvoor.