Van China terug naar Europa met het OV

hoi
ik hoop dat iemand mij kan helpen,
ik vlieg namelijk in april naar bangkok, en ga zo met de bus naar het noorden naar hanoi in vietnam en dan wil ik door naar china. Weet iemand of ik dat gewoon dan ter plaatse kan regelen? trein of bus naar een stad in china. Ik wil namelijk over land helemaal terug naar europa, zonder vliegtickets, dus met bus/trein/lokaal vervoer doro china en rusland… iemand tips? of zeg je van: nee… te gevaarllijk, onmogelijk. (maar liever niet, want ik ga het toch doen, dus tips is meer welkom)
nou bedankt alvast

geen probleem, ik ben ook op die manier terug naar Nederland gereisd. China is het probleem niet, Rusland wel. om in aanmerking te komen voor een Russisch visum, zul je je (trein)reis vantevoren vast moeten leggen. ik ga er dus ff vanuit dat je via Rusland naar huis wilt reizen, met een touristenvisum.

wat de grens tussen China en Vietnam betreft: ikzelf heb ik Hanoi mijn visum voor China geregeld. ik ben bij Lao Cai de grens over gegaan, geboekt in Sapa. Eerst met een minibus naar de grens, te voet de grens over, en aan de overkant met een Chinese bus naar Kunming. Geen probleem. Je kan ook meer in oostelijke richting de grens over, bv als je naar Hongkong wilt.

treinen in China zijn een comfortabele manier van reizen, wanneer je een sleeper hebt althans. deze zijn vaak een paar dagen vantevoren te boeken, zorg dat je er op tijd bij bent. zo niet, dan heb je kans dat je een nacht op een houten bankje door brengt.

voor meer info: http://www.outofasia.nl (onder reisverslagen)

kan makkelijk-gevaarlijk is zo ongeveer het laatste woord dat van toepassing is-makkelijk is het niet echt- en het gaat je kosten-veel meer als vliegen. dit ook vanwege de diverse visa die je nodig hebt.
De route is ook al geheel voor je voorgekauwd in diverse reisgidsen-maar dat schijnt de huidge www-jeugd niet meer te begrijpen.
de bepalingen verschillen WEL per land-dus voorbereiding is nodig-het tiepies NL idee ‘‘het ging zo in A dus B zal wel net zo gaan’’ is nogal naief dom.
het grootste struikelblok-geloof het of niet-is wat iedr de Transsib noemt-en wat ie niet is (want die rijdt Moskou-Vladivostok). The TransManchurie of Transmongol rijden 1/week Beijing-Moskou in zon 7 dagen-en DIE tickets zijn niet gewoon aan het station te koop. je kan het wel op de ''bonnefooi=ter plekke regelen doen door in kortere etappes via Ulan Batar/Mongol-Irkutsk-doorheen Rossye te reizen. Het visum voor Rossye zal ook een flinke klus worden- omdat je het niet al te lang voor je daar aankomt kan regelen-en dat kan NIET in China.
tip: in het engelse forum van lonelyplanet.com.thorntree-en dan de juiste delen zoeken-staat heel veel info-bvb bij Oost-Europa-lees eerst alles over visa etc.-sticky bij begin-van Mw. Everbrite.
oh en nog iets uit dit vandaag erg koude BKK; op 14/4 is het THAIS nw Jr-het fameuze watersmijtfestival-dan is alles hier chaos en alle vervoer uitgeboekt-arriveer niet rond dan-want dan zijn daaromdie bliegtix zo goedkoop

Bedankt voor de tips,
het is wel duidelijk dat het dus onmogelijk is om op de bonnevoi terug te gaan naar nederland… wat wel mijn bedoeling is aangezien ik geen idee heb hoelang ik in thailand/china zal verblijven. is het ook niet mogelijk een russisch visum te regelen in thailand en vanuit daar de trein reis te boeken, aangezien ik dan waarschijnlijk pas weet wanneer ik in rusland aankom. en als reactie op jenny, hoeveel was jij ongeveer kwijt voor de hele “grap”?

Ik weet niet meer wat ik precies kwijt ben, daarbij zijn die gegevens toch verouderd.

In 2006 was er maar een maatschappij die een reis aan kon bieden van Beijing naar Moskou, en dat was Tiara Tours. Zij verzorgden uitnodigingen voor de visa (essentieel!), de nodige verklaringen, treintickets, en de hotels in Rusland. Elke stop die je maakt kost gewoon een hoop extra geld, denk daarbij een 200-300 euro voor een paar dagen. Zit je wel in een of ander luxe hotel… Is die dure accomodatie nodig? Voor mij niet. Maar voor het visum was het wel weer makkelijker, omdat (toen) alleen 3* hotels en hoger mochten stempelen op de kaart in het paspoort voor touristen. Bij goedkopere accomodatie moet je ter plekke dingen regelen met de touristenpolitie, schijnt veel tijd te kosten. Bovendien zagen we bij andere reizigers dat de Russische ambassade in Beijing moeilijk deed met de erkenning van visa voor mensen die niet in de duurdere hotels zaten. Wij moesten alleen lang in de rij staan voor een visum, en een aantal keer terug komen, maar dankzij de papieren van Tiara verliep de eigenlijke aanvraag vlekkenloos.

Nee, goedkoop is het niet, maar wel elke cent waard!