Treinreis door Europa (iemand tips?)

Hallo allemaal,

Ik, Marnix, ga deze zomer op stedenreis in Europa. Dit wil ik samen gaan doen met een goede vriend van me. Het idee is om met de trein de volgende steden te bezoeken in chronologische volgorde: allereerst Kopenhagen, vervolgens Berlijn, daarna** Praag**, Wenen, Venetië, Milaan en tot slot Nice.

Het plan is om in elke stad ongeveer 2 nachten te blijven.

Ik ben bijna 18 en mijn reisgenoot is 20.

Verder ben ik geïnteresseerd in kunst, muziek, kleding en hou ik van lekker eten en lekker drinken (wie niet?)

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie mij wat tips kunnen geven.
Tips wat betreft bezienswaardigheden, reisbenodigdheden, leuke barretjes/disco’s interessante musea of misschien zelfs alternatieven qua steden.

Ik hoop veel tips te ontvangen.

Groeten,

Marnix

praag tegenover de Astronomische klok zitten heel veel leuke terrasjes die echt niks kosten! zeker een aanrader. en heel indrukwekkend ‘vindt ik’ is de joodse begraaf plaats in praag, ze lopen daar echt nog rond als eeuwen geleden bizzar!

:chin:luxemburg stad heeft ook wel wat om eens gezien te hebben:dag:

Hoi Marnix,

Ziet er uit als een briljant plan, toch mis ik Toscane. Dat mag je bijna niet overslaan op zo’n reis. Je komt er markant langs als je richting Frankrijk reist. Lekker eten, drinken en kunst vind je op elke hoek v/d straat in Florence(geweldig zo veel te doen) Sienna(gezellig) en Pisa(aangename verrassing voor mij ), vanuit Pisa kan je ook makkelijk een dagje naar Lucca.
In Frankrijk kan je nog Avignon overwegen, heb je ergens in de zomer ook een erg leuk cultureel festival met allerlei straatmuzikanten en kunstenaars. Zie dit bericht maar als een beetje dagdromen, met fantaseren over bestemmingen begint de reis.

Oh ja, Munchen is ook een hele leuke, bruisende stad, met mooie musea en architectuur und naturlich grosse masen bier.

RTL travel, Europa, volg het spoor.
Stedentrips.
Genoeg om weken te kijken.

Mooie reis hoor! Natuurlijk zullen er altijd steden zijn die ju nu net mist, maar dat is altijd het geval. Lekker eten en drinken moet onderweg zeker lukken, al moet je er bij Kopenhagen wel rekening mee houden dat 't er niet goedkoop is. Zelf ben ik vooral bekend met de biergelegenheden in een aantal van deze steden, dus die zal ik even opsommen.

Goed, Kopenhagen dus. Toen ik zelf in Kopenhagen was heb ik lekker gegeten bij Det lille apotek (Store Kannikestræde 15), waar je degelijke Deense gerechten kunt proeven en er ook een passend biertje bij kunt krijgen. Bierdrinken is, als je ervan houdt, sowieso een must in Kopenhagen. Denemarken heeft een interessante biercultuur die volop in ontwikkeling is en daarin wel wat lijkt op de Nederlandse biercultuur: veel experimentele brouwers, veel sterke smaken, veel verschillende soorten. Nederlandse brouwers als Emelisse en De Molen vind je in Kopenhagen dan ook vrij vaak op de tap, maar het is natuurlijk veel leuker om Deens bier te proeven, bijvoorbeeld bij Mikkeller (Viktoriagade 8), waar behalve bieren van de beroemde brouwerij Mikkeller ook andere Deense bieren verkocht worden. Verder kun je een bezoek brengen aan het brouwcafé van Nørrebro (Ryesgade 3), waar je vers bier kunt drinken.

In Berlijn vind je dan weer vooral traditionele bieren. De lokale stijl is Berliner Weiße, een zuur witbier dat meestal met siroop (Schuss) gedronken wordt, maar zonder ook heel bijzonder is. Je kunt het proeven in de beroemde Weißbierstuben (Rathausstraße 21, Nikolaikwartier). Een interessant brouwerijtje is Marcus-Bräu (Münzstraße), dat nog wel 'ns wat nieuws probeert. Ze hebben meestal maar één of twee eigen bieren op vat, maar die zijn wel de moeite waard. Aufsturz (Oranienburger Straße 67) en Mommseneck (bij Potsdamer Platz) zijn prima plekken om bieren uit andere delen van Duitsland te leren kennen. Verder is het aanbevelenswaard een paar van de vele cafés van Prenzlauer Berg te bezoeken, die zijn vaak nog wel traditioneel en hebben leuke streekbieren op de tap staan.

Praag is een echte bierstad, met veel goede cafés en ook nog eens vriendelijke prijzen. Het bekendste etablissement is U Fleku (Křemencova 11), maar dit is echt 'n toeristenval. Je kunt beter je heil zoeken in één van de andere brouwcafés, die zijn goedkoper en minder toeristisch. Pivovarský Dům (Lípová 511/15) in de Nieuwe Stad is 'n goede. In U Medvidků (Na Perštýně 7) komen veel toeristen, maar ook locals. Het beste bier proef je boven. Een ander goed café is Pivovarsky Klub (Krizikova 17), vlakbij metrostation Florenc, waar je veel Tsjechische bieren kunt proeven, maar ook buitenlandse.

In Wenen drinken ze zowel bier als wijn. Brouwcafés zijn er genoeg in de Oostenrijkse hoofdstad. 'n Bijzondere is 1516 (Krugerstrasse 18), waar je behoorlijk uitgesproken bieren kunt proeven, best bijzonder voor Oostenrijk, waar ze meestal van degelijk en traditioneel houden. Ook 7 Stern Bräu (Siebensterngasse 19) schuwt het experiment niet, dus dit is zeker 'n interessant adresje voor lekker bier. Krah krah (Rabensteig 8) is dan weer wat normaler, maar ook goedkoper, en lekker efficiënt.

Eens je de Alpen over bent is 't wijn wat de klok slaat, al kun je zeker in Milaan nog wel de nodige bieren proeven. Noord-Italië heeft een interessante biercultuur, hoor ik altijd zeggen, maar hier weet ik te weinig van. In ieder geval kun je ook in Milaan degelijk lokaal bier vinden!