Treinkaartjes in Indonesië

Kunnen besteld worden tot 30 dagen voor de datum van vertrek. Kinderen tot 3 jaar reizen gratis. Kinderen van 3 t/m 10 jaar krijgen reductie in de Ekomi (3e) en Bisnis (2e) klasse, voor de Eksekutip (1ste) klas betalen zij de volle prijs. Indien men zonder kaartje reist en wordt betrapt dan betaald men 2x de prijs van het kaartje. Als men in zo een geval de conducteur een biljet in de hand drukt doet dat wonderen. :smiley: De vertrekdatum/tijd op een reeds besteld kaartje kan 1 keer veranderd worden. Dat kost 10.000 Rp, voor de eksekutip treinen, 6000 Rp voor bisnis en 2000 Rp voor ekonomi. Reeds gekochte kaartjes kunnen tot 30 minuten voor het vertrek van de trein geannuleerd worden tegen terugbetaling van 75% van het tarief.

Bij wijziging van de datum(vertrekdatum ) kan het meer dan 1x gebeuren.
Heb toen tot 2x toe gewijzigd.
Tenminste in 2007 en in Bandung .De ochtendtrein naar Yogya.
Mss zijn de regels inmiddels veranderd.

Mss :smiley: het is 2009 hoor, die regels heb ik niet zelf verzonnen, komen rechtstreeks van de PT KA. (achterkant ticket) Typisch SAWA op alles altijd reageren met verlopen info.

Dat klopt , de voorwaarden voor wijzigingen zijn inmiddels veranderd.
Zie hun site onder nr 4.
http://infoka.kereta-api.com/informasi/?id_con=11&subcat=persyaratan+angkutan+penumpang

In de site kan je ook de vervoersvoorwaarden van kinderen tot 10 jaar lezen.
Dit is belangrijk voor toeristen met kleine kinderen.

[ol]
[li]Tarif angkutan penumpang [/li]a. Usia kurang 3 tahun** tidak mengambil tempat untuk duduk sendiri,** untuk kelas Bisnis/Ekonomi bebas bea tarif, sedangkan kelas Eksekutif dikenakan 10 % dari tarif murni dewasa.

b. Usia kurang dari 3 tahun mengambil tempat untuk duduk sendiri, untuk kelas Bisnis/Ekonomi dikenakan tarif anak/reduksi C, sedangkan untuk kelas Eksekutif dikenakan tarif dewasa.
c. Usia 3 tahun sampai dengan kurang 10 tahun, untuk kelas Bisnis/Ekonomi dikenakan tarif anak/reduksi C, sedangkan untuk kelas Eksekutif dikenakan tarif dewasa.

d. Usia 10 tahun ke atas dikenakan tarif dewasa untuk semua kelas (Bisnis/Ekonomi dan Eksekutif)
[/ol]Voor belanghebbenden die de Bahasa Indonesia niet machtig zijn kan de vertaling vragen aan dhr Boomaap

Wat is de straf voor op het dak meereizen?

Met je kop tegen eventuele obstakels botsen als je niet tijdig wegduikt , en waarschijnlijk komt je alsnog in de krant .

Het wordt steeds maffer hiero,de Javaan van dit forum SAWA genaamd (SA Weet Alles) gaat, naar typische gewoonte van hen die denken dat ze iets zijn, anderen aan het werk zetten, omdat ze zelf daar te lui voor zijn.In Amsterdam zeggen we dan " Lik me … (je weet wel :D)

De website van PT KA zal nooit ge-update zijn, is typisch Indonesich, een variatie op Jam Karet. Moraal : Vertrouw nooit op Indonesiche websites. Overigens is SAWA :smiley: weer bezig discussies uit te lokken met info die hij bijeen gesurft heeft in Amsterdam Noord.

Ondanks dat ik in Amsterdam woon , is het logisch dat ik op grond van mijn ervaring(en) en “parate” kennis , al dan niet latent aanwezig bepaalde vraagteken stel als ik op eerste gezicht iets vreemds lees.

Kinderen tot 3 jaar reizen gratis. Kinderen van 3 t/m 10 jaar krijgen reductie in de Ekomi (3e) en Bisnis (2e) klasse, voor de Eksekutip (1ste) klas betalen zij de volle prijs

Volgens de site :
Tarif angkutan penumpang
a. Usia kurang 3 tahun** tidak mengambil tempat untuk duduk sendiri,** untuk kelas Bisnis/Ekonomi bebas bea tarif, sedangkan kelas Eksekutif dikenakan 10 % dari tarif murni dewasa.
Kinderen tot 3 jaar reizen gratis mits ze geen eigen plaats bezetten (moet dus op de schoot van de ouders zitten).
Dat geldt alleen voor de Ekonomie en Bisnis klasse.
Bij de Eksekutif betalen ze 10% van de volwassentarief.

Tenminste zo heb ik het begrepen uit de officiele site van de PT Kereta Api (Indonesische “NS”).

Mooier kan ik niet maken.
Of ik heb verkeerd “vertaald”.

In posting nr 4 heb ik duidelijk vermeld :
In de site kan je ook de vervoersvoorwaarden van kinderen tot 10 jaar lezen.
*Dit is belangrijk voor toeristen met kleine kinderen. *

Die “ parate” kennis leunt wel heel zwaar op Google zoals een manke op zijn krukken voortstrompelt.

Als er een verschil is tussen de aturan die PT KA op zijn kaartjes drukt en wat ze op hun site neerzetten dan kan u misschien contact opnemen met hun kantoor te Bandung. Ze zullen blij zijn met zo een alerte landgenoot, inmiddels een echte Amsterdamse djongos geworden. Hoewel als je Javanen op hun fouten wijst dan kan dat wel eens problemen opleveren, ze houden niet van kritiek, maar dat hoef ik u met al u ervaring niet uit te gaan leggen. Wie weet levert uw commentaar u nog een gratis kaartje op, kelas ekonomi Gambir – Depok of zo. :D, :D. Hoewel klagen bij Garuda heeft mij wel 4een een first class seat CGK - AMS opgeleverd.

Tussen dat eeuwige (en ontzettend vervelende!) geruzie van boomaap en surya atmadja door wil ik graag weten of het inderdaad zo is dat je tot 30 dagen voor vertrek treinkaartjes moet bestellen. Maw: kan dat niet ter plekke?

Kunnen besteld worden tot 30 dagen voor de datum van vertrek

Bedankt!

Volgens dit verhaaltje is het anders.

Call center secara sistem dapat melayani tiket mulai H-30(tiga puluh) sampai dengan H-1 (satu) sebelum keberangkatan KA.

M.a.w men kan bestellen vanaf 30 dagen voor vertrek tot 1 dag voor het vertrek.
Via een call center en ism een Indon. bank.
Voor buitenlanders zonder Indonesische bankrelatie/rekening of Indonesische relaties kan het waarschijnlijk niet.

Ik laat het via een reisburo/travelagent doen , kost iets meer (een paar eurie) maar dan zit je goed .Via de receptie van je hotel is ongeveer 2 eurie(in 2007)
Hoeft je niet zelf te bellen of zelf naar de loket te gaan.
De tickets wordt ook thuis(logeeradres/hotel) bezorgt tegen een kleine vergoeding .

Aanvulling :
Op de dag van vertrek kan je ook gewoon kopen a/h loket (tenminste een paar jaar geleden) . Alleen heb je mss de kans dat het uitverkocht werd .
Hangt ook af van de drukte.