treinbestuurder in Japan.

Tijdens mijn verblijf ik Tokyo nam ik veel de metro. Nu op een gegeven moment stond ik in de 1ste wagon, er is daar een raam waar je de treinbestuurder kan zien rijden. Nu viel het mij op, op een gegeven moment deed hij een rare beweging. Met zijn wijsvinger wees hij naar het raam en vervolgens naar 1 van zijn instrumenten’’ een scherm’’ Deze handeling werd telkens herhaald om de 4 a 5 minuten.

Ik vermoed dat dit een soort van ritueel is of iets degelijks?

Machinisten moeten alle seinen en controles “aanwijzen”, ten teken dat ze het gezien hebben. Naast het aanwijzen zeggen ze het ook hardop, alleen zal je dat in een trein met afgesloten cabine niet horen, in een tram bijvoorbeeld wel. Doel hiervan is oplettendheid af te dwingen en daardoor minder fouten te maken. Meer hierover: JR gestures | The Japan Times

1 like

Bedankt voor snelle info

Kijk,dat wist ik ook nog niet.Wij hadden ons dat ook al afgevraagd wat het zou betekenen.We waren er wel van overtuigd dat het een bedoeling had.En zie,de Wizard geeft het verlossende woord:-)

In Taiwan doen ze dat ook, want daar hebben de Japanners het treinsysteem ooit opgezet. Dat weet ik dan weer van het tv programma Railaway.