dat was dan toch buiten het seizoen, want die prijzen staan nu echt niet meer op die site…gaat toch wel zo’n 350 kosten naar ulaan bataar
Nee, het was tijdens het hoogseizoen (begin juli), maar was juli 2008.
Ik zit ook met hetzelfde idee. Ben van de week terug gekomen van 6 maanden Azie, dit was super dus ik ga nu een paar maanden werken en dan weer met de tas op pad. Mijn idee was om dit in Oktober te doen wanneer het wintertijd is, hard werken om alles zelf te regelen echt een uitdaging. Ik heb meerdere mensen gesproken onderweg die alles zelf geregeld hadden en voor een habbekrats klaar waren, dus nooit via een organisatie boeken dikke geldklopperij.
Ik kan me voorstellen dat als je nog niet zo’n doorgewinterde reiziger bent je graag je zaakjes laat regelen door een reisorganisatie. Ik ben zelf zo ook begonnen, maar de laatste jaren ben ik toch ook meer van het zelf regelen, omdat dit vaakt goedkoper is, je zelf bepaalt wat je gaat doen, dit in een hoger tempo kunt doen, ipv het vaak tergend langzame tempo van een groepsreis (valt bij deze treinreis mee natuurlijk, aangezien onze trein niet harder gaat) en geen problemen met evt een niet zo gezellige of chagrijnige groep (helaas ook al meegemaakt). Een leuke groep kan daar en tegen een mooie pre zijn (ook al eens meegemaakt)
Groot voordeel is dat je geen zorgen hebt en waarschijnlijk ook financieel beter gedekt bent. Het gaat hoe dan ook om veel geld. Nadeel van zelf alles regelen dat je, zeker met een krap/vol schema (wat wij nastreven) wel eens eventjes moet zweten als alles niet zo loopt als gepland.
Maar om even on topic te blijven is de transmongolie wel een reis die je denk ik prima zelf kunt regelen. Wij gaan half augustus. Vliegtickets idd met air berlin (heen vanaf dusseldorf in ons geval naar st petersburg) icm aeroflot (beijing terug, via moskou naar A’dam) voor 80 + 380 = 460 euro, inclusief taxen etc. We zijn al net iets te laat bij air berlin. Eerder waren de tickets 50 euro, dus dat is jammer. Goedkoper terug, incl. taxen heb ik nog niet gevonden. De treintickets zijn eenvoudig te regelen via ticketbureaus (evt ook aan loket, maar is niet aan te raden ivm door opkooppraktijken van organisaties en dus beperkte beschikbaarheid, tenzij je heel flexibel kunt reizen).
Bij een stop in Mongolie ben je ook wel enigszins afhankelijk van een “organisatie”, omdat Mongolie slecht/moeilijk zelf bereisbaar is.(niet onmogelijk natuurlijk, zeker als je tijd zat hebt) Wij hebben contact met een local in Ulaan Bataar, die voor ons een jeep + chauffeur regelt en het dringende verzoek niet langs tourist gercamps te rijden. Ik ben niet zo van die gemaakte toeristenverblijfjes (ook veel duurder) als ik dat kan vermijden. Vaak hebben transmongolierondreizen nog wat facultatieve dagen in Beijing, maar Beijing is een makkelijke stad (ben er al eerder geweest).
Als je voor je overnachtingen kiest voor budgethotels of hostels (gaan wij doen), dan bespaar je uiteindelijk wel veel geld.
ben benieuwd naar bevindingen van mensen met dezelfde plannen.
groet eric
Dag allemaal,
wij gaan ook de Transmongolie doen, maar dan anders.
Wij starten in Delhi, en willen dan via t noorden van India naar nepal, tibet en door China naar Beijing reizen.
In Beijing willen we op de trein stappen, en daarvoor ben ik nu naar een treinticket op zoek. of een manier om dat goed te regelen. We willen er een week of 2 in Mongolie uit (iemand nog tips om daar dingen te doen? behalve 14 dagen paardrijden (ik hou niet van paarden). en dan doorreizen naar Moskou en uiteindelijk einigen in st petersburg.
Wij hebben deze reis gepland staan voor april 2011-half juli 2011.
Ticket Delhi is gevonden, voor 371 euro.
Niks te doen in mongolie? In mongolie is genoeg te doen. Bossen, bergen, woestijn, een gigantisch meer! Genoeg te doen in mongolie! I love mongolie! En genoeg travelbureautjes in ulan bator om wat te regelen.
Maar nu even wat anders: kijk even op de site http://www.seat61.com over informatie over de transsiberie express.
Kun je in Mongolie ook zelf dingen doen? of is het OV en infrastructuur er niet of nauwelijks?