zit op dit moment in chili en zag gisteren op het nieuws dat er een grote brand woed in het park en dat die erg moeilijk te blussen viel door de harde wind, ook werden alle toeristen geevacueerd dus als je deze reis in je planning hebt zitten zou ik even goed nakijken in hoeverre dit effect op je reis kan hebben.
succes
Volgends deze bron zal het nationaal park Torres de Paine gesloten zijn gedurende heel Januari 2012 om de branden efectief te kunnen bestrijden.
Op dit moment regent het in gebied, dus maar hopen dat er genoeg valt om de branden te blussen,
Dat ziet er niet best uit zeg… En daar komt ongetwijfeld nog bij dat de rook weer naar Argentinie waait. Hm, daar moet ik nog maar even niet aan denken, al genoeg trammelant nu met klanten die naar Torres zouden gaan en wat nu niet door dreigt te gaan. Maar goed, vooropgesteld natuurlijk dat het vreselijk is dat er wéér een grote brand is in het gebied ![]()
Volgens deze twitter bron gaat een deel van het park a.s. woensdag weer open.
ik zat bij de laatste 25 mensen die uit het park werden geevacuuerd !!!
wij liepen de o …wij hebben niks van de brand gemerkt.
aangezien de bergen er tussen zaten en de wind de anderuh kant op stond.
alleen dat we als een gek het park uit moesten lopen…
veel veel km lopen met een zware backpack.
maar de hele linkerkant en een stuk van het midden van de w is verbrand…
het vuur is ook nog een stuk naar beneden gegaan…
veder is het ook heel erg voor de mensen in porto nanatles…
want alles licht hier eeen beetjuh stil nu …
niks wordt meer verhuurd , geen campeer spullen verkocht . gidsen niks meer te doen enz enz…
pfffff hoop voor alle mensen hier dat het park weer snel open kan gaan…
ik zit te kijken naar touroperators die trekkings organiseren in Torres del Paine.
uit die paar waar ik mee gemaild heb of die hun prijzen of hun website vermelden trek ik de conclusie dat het duur is. rustig 2300 usd voor 5dagen.
of dergelijke prijzen in pounds, chili etc; maar in dezelfde orde. halve dag een kaak voor 100 usd.
voor een trekking, vind ik dergelijke prijzen redelijk belachelijk; het is geen intensieve cursus; het is ''wandelen". ok voor kayakken moet je een kayak hebben, maar dan nog.
De lol vergaat me bijna. Ik vraag me af hoe de ervaringen zijn met het boeken van dergelijke tours, meerdaagse excursies ter plaatse in punta arenas, of punta natales?
ik neig erna om er lokaal 2dagen voor uit te trekken voor het vinden van de juiste operator en metgezellen. Ik las dat er dagelijks een briefing plaatsvind in erratic rock in punta natales; misschien daar eerst maar eens heen en verder zien.
ik hoor graag hoe de ervaringen zijn met het lokaal boeken van tochten? wat redelijke prijzen zijn of hoe ik het anders tot een redelijk bedrag gereduceerd krijg ![]()
hey noorth,
nee die prijzen zijn helemaal niet zo hoog.
ja misschien als je van refugo naar refugo gaat !!!
dan slaap je normaal in bedden en koken de mensen maaltijden voor je !!
toen ik daar was had ik met mensen gesproken en die betaalden daar 500 us voor !!! dus eg niet zo hoog wat jij zei…
maar ga jij daar heen met je eigen tent enz dan is het helemaal niet zo duur. Als je al die spullen niet heb kan je het daar allemaal huren. het hele dorp is daar op gericht…
je bataald 1 x parkfee weet niet meer wat dat was maar eg niet veel…
dan betaal je soms om te camperen omdat sommige stukken van het park prive eigedom is !!! dat was geloof 3500 chileense peso per nacht !!!(als het goed was 3 campings)
maar das geloof alleen maar als je de o trek loopt !!!
koop ook je eigen eten in het dorp en niet in het park !!!
dat schild ook heel veel …daar vragen ze overal de hoofdprijs voor !!!
dus laat je niet afschrikken door die verhalen…
ga er gewoon heen en regel daar alles en dan komt alles goed !!!
gr mar
:vak02: