Tolwegen

Hallo
Wij gaan in maart van Melbourne naar Cairns met de auto :cheer:
We hebben iets gehoord over tolwegen.
Hoe zit het hiermee, wat zijn de kosten, waar moet je betalen enz.
Kan iemand ons hier over informatie geven
Alle reacties van harte welkom.

Peter.

Mijn eerste reactie was ‘tolwegen???’ want ik ben ze nooit tegengekomen. En had er nog niet over gehoord ook. Toch blijken ze er te zijn volgens onze eigen ANWB:

In New South Wales zijn verschillende tolwegen:
[ul]
[ul]
[li]M1 Eastern Distributor[/li][li]M2 Hills Motorway[/li][li]M4 Western Motorway[/li][li]M5 Motorway[/li][li]M7 Western Sydney Orbital[/li][/ul]
[li]In New South Wales moet tol betaald worden voor de:[/li][ul]
[li]Sydney Harbour Bridge[/li][li]Sydney Harbour Tunnel[/li][li]Lane Cove Tunnel[/li][li]Cross City Tunnel[/li][/ul]
[li]In Queensland zijn verschillende tolwegen:[/li][ul]
[li]Gateway Motorway[/li][li]Logon Motorway[/li][/ul]
[li]In Queensland moet tol betaald worden voor de:[/li][ul]
[li]North-South Bypass Tunnel[/li][/ul]
[li]In Victoria moet tol betaald worden voor de:[/li][ul]
[li]CityLink[/li][/ul]
[/ul]Bron: www.anwb.nl

Prijzen staan er niet bij

1 like

Hallo,

Hier de website staat alles op http://www.eastlink.com.au/
Wij hebben de tolwegen nooit betaald omdat er ook altijd alternatieve routes zijn waardoor je om de tolwegen heen kan. Wij hadden een tom tom bij ons dus dan kun je dit instellen daarop.

Echt veel info kon ik online ook niet vinden…
Alleen wat reisverslagen waarin een aantal dollar werd opgenomen voor bepaalde tolwegen… en dan ging het om bedragen van 3 tot 5 dollar…
Dus niet echt iets om je zorgen om te maken, denk ik…
In de lonely planet kon ik er ook niks over vinden…

Ik heb er op het Internet ook weinig van gevonden.
Heb wel in verslagen gelezen, dat er snel en hoge boetes worden gegeven.
In de verslagen werd gesproken over $700,= (USA)!!!
We nemen de TomTom mee, kunnen we meteen kijken of die goed werkt in Australie.

vast overdreven van me, maar eh… je hebt wel ook Australie in je tomtom staan?

Ik zeg het maar, want de europe versie doet het niet eens in Tsjechie (zo ontdekten we bij de grens met tsjechie…)

Hebben we aan gedacht, gaan een kaartje aanschaffen met Australie.
Wij zijn dit jaar in Tsjechie geweest (en nog meer Oost-Europeesche landen) hadden totaal geen problemen met de TomTom

Meen je dat nou??

Wij waren in Oostenrijk, toen ik in Wenen voor de tent zat besloot ik alvast de bestemming voor de andere dag er in te zetten. (Brno, motoGP circuit) ik kies ´navigeren naar´- ´adres´ en vervolgens ´land´ en niks noppes, geen Tsjechie…
We hebben hem wel even aangezet in Tsjechie, en hij gaf aan dat we in een groot groen vlak reden. Een paar km voor de grens met Oostenrijk (terugweg) herkende hij weer een paar wegen, maar zonder naam, en vanaf de grens deed hij weer waar hij voor is aangenomen: de weg wijzen.

Het is een standaard TomTom Go Europa 4, aangeschaft in januari 2009

Kan me alleen tol herinneren over Sydney Harbour Bridge en de snelweg naar Melbourne. Houd je vooral in Victoria aan de max snelheid. Ze bekeuren hier graag en veel en de boetes zijn hoog.
Voor onze lange reizen naar de USA en naar Australia hebben we nog nooit een gps nodig gehad. Voor Australia gebruiken we de gedetailleerde Hema Maps.

Het is heel persoonlijk of je wel of niet een gps mee wil nemen. Wij sferen erbij maar goed ieder zijn ding. Wij hebben er in NZ ook mee rond gereden. Je worde er wel heel lui van omdat dat ding alles voor je doet.

Ben het helemaal met Moira eens.
Wij gebruiken voor al onze vakanties zowel de landkaarten als een GPS.
Op de kaart zetten we de route uit. De GPS gebruiken we voornamelijk om in de steden te navigeren. Ook het zoeken van een hotel mof camping gaat erg makkelijk met een GPS.
Als je de tolwegen wilt vermijden, gaat dit ook lekker simpel met een GPS.
Conclusie: GPS kan makkelijk zijn, maar een goede kaart is onmisbaar.

Peter.

In steden zeker gemakkelijk (heb er thuis ook een in de auto, en ja je wordt er lui van…). We hebben in Walmart gestaan en voor US$ 100,-- heb je er een maar voor het volgen van de byways (Blue Highways) en scenic highways kan je niet buiten een kaart. En ook niet buiten het notebook dat we bij ons hebben. Ik heb wel eens Google en Mapquest getest voor enkele routes, maar ons eigen oordeel was altijd beter vwb de te volgen route en de opgegeven reistijden zijn vaak ook niet erg accuraat.

Ik heb juist zulke goede ervaringen met het plannen van routes via Google maps, ik vond de opgegeven rijtijden behoorlijk goed kloppen met de werkelijkheid. Je moet alleen wel zelf je rusttijden er in verwerken natuurlijk. De één stop even voor een plas en sigaret, wij stoppen liever wat minder vaak maar dan wel meteen goed, dus lekker even wat eten en drinken en de benen strekken met een korte wandeling. Daar kan Google natuurlijk geen rekening mee houden.