Tokyo

Hallo,

Ik zit met volgende vraag:

Kunnen jullie wat tips geven voor de volgende buurten in Tokyo - wat er te zien is/ moet gezien zijn, beste restaurant buurten, beste buurten om iet te gaan drinken enzo.

Ik ben 3 dagen in Tokyo in september en het is dus redelijk krap. P.s. wij zijn 2 jonge mensen.

• Shinjuku
  • Shibuya
  • Ginza
  • Akhibara
  • Ueno
  • Iidibashi

alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden.
James

Hallo James,

hieronder een suggestie voor dingen om te doen of zien. Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Shinjuku

• uitzicht op Tokyo vanuit de Government Building
  • In Shinjuku staan grote electronicazaken. Het grootste filiaal van Yodobashi Camera staat in Shinjuku, leuk om eens te zien.
  • De Meiji schrijn

Shibuya

• Hét kruispunt

Ginza

• Voornamelijk een shoppingdistrict. Prada, Gucchi en aanverwante winkels hebben hier een filiaal.

Akihibara
Electronicawijk van Tokyo. Naast electronicawinkels vind je hier ook hobbywinkels en allerlei anime en game toebehoren.

Ueno

• Groot park met diverse musea en een dierentuin (o.a. met reuzenpanda’s).
  • Als je interesse hebt in de geschiedenis: het shitamachi (letterlijk: lage stad)museum ligt vlak bij het station.
    Hier laten ze zien hoe de gewone mens in Edo leefde. Het is een klein museum.

Voor meer onderdompeling in de geschiedenis van Tokyo als stad, kan ik het Edo-Tokyo museum aanbevelen.
Hiernaast ligt ook de Sumo hal van Tokyo. Op dagen dat er geen evenementen zijn, schijn je de hal te kunnen zien en/of naar een sumo museum te kunnen.

Je kunt ook een bezoek aan Tokyo Skytree overwegen.
Aan de voet van de Skytree staat Skytree Town, hier vind je oa veel winkels en restaurants.

• Iidabashi
    Deze wijk heb ik niet bezocht, en ik kan er ook weinig bijzonders over vinden.
    Wat was er wat je hier wilde zien?

Plaatsen om te eten en drinken kun je, zeker in Tokyo, overal wel vinden. Rond trein en metro stations vind je altijd wel restaurantjes. Ook hebben de meeste department stores een hele vloer ingericht met verschillende restaurants. Vaak is dit de bovenste etage(s), of de onderste.
Voor recensies ed kun je bij bento.com terecht.

Groeten,
Rebecca

Rebecca,

Bedankt voor de info, ik heb niets speciaals te zien in Iidabashi, maar vroeg me af of het de moeite zou zijn om eens langs te gaan.
Blijkbaar is er dus niet veel aan zal het bijgevolg ook niet in de planning worden opgenomen.

James

Hoi

Bij Iidabashi ligt Koishikawa Kourakuen, een grote Japanse tuin en daarnaast ligt de Tokyo Dome, een stadion met een dak voor honkbal en andere evenementen. Rondom de Tokyo Dome zijn ook wat attracties, zoals een attractiepark, en een spa. Ik ben niet in Koishikawa Kourakuen geweest, maar er zijn bekendere Japanse tuinen in Tokyo zoals Hamarikyuen Rikugien.

Shinjuku
Ook leuk om te zien zijn Kabukicho, Golden Gai (mijn foto’s) en Omoide Yokocho. Kabukicho is het red light district. Golden Gai is een wijkje met alleen maar kleine barretjes en Omoide Yokocho is een dun zijstraatje vol met kleine restaurants.
Katsukurais een van mijn favoriete restaurants in Shinjuku, hoewel ze uit Kyoto komen.

Ueno:
Ameyokocho is een lange winkelstraat met een marktsfeertje, ontstaan uit de zwarte markt vlak na WWII
Yamashiroya (link youtube filmpje) is een bekende speelgoedwinkel in Ueno met veel uniek/gek speelgoed. Goede plek voor leuke souvenirs.

Shibuya:
Love Hotel Hill
Voor sushi is Genki Sushi leuk en niet duur in Shibuya.

Het gemakkelijkste voor restaurants zijn inderdaad de bovenste verdiepingen van warenhuizen. Vaak hebben ze er ook aftakkingen van bekende restaurants. De menu’s zijn duidelijk zichtbaar, vaak ook met plastic voorbeelden bij de ingang en je hebt keuze uit verschillende restaurants op een plek.

Bedankt voor de informatie. Volgende week is het zover.

Even een andere vraag over Tokyo.

Wat is de gemakkelijkste/snelste manier van rondreizen in Tokyo? Metro of treinlijnen?
Kunnen deze treinen ook genomen worden met een JR-railpass?

Alvast bedankt voor de verdere info!

James

Om met je laatste vraag te beginnen: alleen de JR-treinen vallen onder de JRP, metro en andere spoorlijnen niet. Binnen Tokyo gaat het echter maar om kleine bedragen, waarvoor een JRP niet loont. Maar als je hem toch hebt…

Wat het meest praktisch ligt er maar net aan waar je moet zijn. De JR-treinen binnen centraal Tokyo beperken zich tot de Yamanote-ringlijn (en parallel lopende lijnen) en de Chuo/Sobu-lijn die die doorkruist van Tokyo/Kanda (Chuo Rapid) of Akihabara (Sobu local) naar Shinjuku. Daarmee kan je veel plaatsen in centraal Tokyo bereiken, maar voor bijvoorbeeld Asakusa of Roppongi kom je echter toch op de metro uit. Voor sommige plaatsen buiten centraal Tokyo kom je soms ook op spoorlijnen van andere maatschappijen uit, zoals Tobu, Tokyu of Odakyu, of ook de Yurikamome naar Odaiba.

Het makkelijkst is om daarvoor een Suica-pas te kopen, die geeft geen korting maar dan hoef je niet steeds losse kaartjes te kopen. Voor de metro en diverse andere lijnen zijn ook dagkaarten beschikbaar, maar die lonen meestal niet of nauwelijks. De Yurikamome is daar wel de uitzondering op, die heb je er met drie ritten al uit.

Ik zou Harajuku ook overwegen.