TiZi-n-Tichka - Wat voor auto?

Wij willen van Marrakech naar Ouerzazate over de N9. Deze route voert ons over de Tizi-n-Tichka 2300m hoog dwars door het Hoge Atlasgebergte.
Wat voor auto kunnen wij het beste huren? Volstaat een standaard auto o.a.
Suzuki - Alto of Kia - Picanto?
Waar moeten wij op letten op deze route?

Gr. CoPictures

1 like

Waar je op moet letten??
Dat je op de weg blijft rijden!!!lol2
De omgeving is zo fantastisch, dat je haast zou vergeten, om op te letten.
Op deze route zijn geen garages en uiteraard ook geen wegenwacht. Dus zorg dat je een goede auto krijgt. Een standaard auto voldoet prima en vergeet hem voor vertrek niet vol te gooien met diesel 67 cent of benzine. Neem ook 5 liter water mee voor als ie warm loopt. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Ik rijd deze weg vrij regelmatig met een Opel en heb nooit problemen.
Trek er wel een paar uur voor uit en geniet.
Hotel in Ouarzazate?? Hotel Royal nabij Dimitri in de hoofdstraat. 40 Dirham en schoon!!! (Neem in geen geval het hotel er tegenover, smerig…)
Wil je nog meer weten, dan vraag je het maar. Ik vertrek 6 oktober 2010.
Goede reis en een prettige tijd, :dag: Fred.

1 like

@ Fred: wij vertrekken 15 Oktober naar Marokko en gaan via fez afdalen via midelt-merzouga-todrakloof-dadeskloof-ouarzazate en dan nog een ronde in de anti-atlas.

Ik lees dat het met een kleine auto - wij denken een kia picanto te huren - goed over de tizi-n-tischka pas kunt rijden. Hoe zit het met de tizi-n-test. kun je dit met eenzelfde auto berijden?

Heb je nog tips voor autohuur? welke maatschappij is goed/goedkoop? wat is advies mbt verzekeringen? parkeren? en is het oke om de weg met een kaart (michelin) te rijden of is GPS absoluut noodzakelijk?

alvast bedankt voor de reacties!
veel groetjes :cheer:

Nog even een reactie op je vragen.
Als je in Midelt komt en je hebt nog niets gereserveerd, vraag dan naar Hotel Boughafer. Ligt achter de markt en het busstation. Heeft 3 soorten kamers met 3 verschillende prijzen, al wat je wilt. Eten om de hoek, het duurste is dan 20 dh.
Merzouga, wil je een kamelenrit en overnachten in een berbertent?? Woestijndansers bezoeken?? Laat het maar weten, 5 km VOOR Merzouga woont een vriend van me, die dit allemaal regelt en voor een belachelijke prijs. Merzouga is uiteraard ERG touristisch.
Todra kloof, blijf na het bezoek aan de kloof doorrijden. De weg is hier en daar slecht, maar te berijden. Ga tot Tamtatouchte en ga daar slapen. Verschillende hotels, maar neem het hotel LINKs, wat je als eerste tegenkomt IN Tamta. Heeft tevens een camping. Meer info??? Vraag maar.
De auto is geen probleem. Echter ik weet NIETS van verzekeringen, verhuur ed, want ik rijd zelf met mijn eigen auto als gids in Marocco.
Michelin kaart meenemen, gps zal wel niet werken. Ik heb een Garmin Nuvi gps, maar kan wel erop zien, waar ik ben, maar NIET waar ik naar toega. Misschien met andere merken van gps wel, maar dat weet ik ook niet.
Tevreden?? Succes, prettige dagen. Fred.

1 like

top fred! dank voor je snelle reactie…

Nog een paar vragen:

• Heb je soms een website voor hotel boughafer in midelt?
  • kamelenrit en overnachten in de woestijn willen we zeker ja! Is dat met een grote of kleine groep? en bestaat er ook een kans even op een sandboard te staan? heb je een website, telefoonnr of mailadres voor deze trip?
  • heb je een naam van het hotel in de todrakloof?
  • heb je meer/goede info over plaatsen onder marrakech in de anti-atlas? wat is hier leuk om te doen? sidi ifni, tafroute, amtoud, tarouddant, tata, tiznit…
  • nog leuke (hostel)overnachtingen of tips voor andere plaatsen?
  • zijn de watervallen van ouzoud de moeite om een dagje te bezoeken vanuit marrakech? en de watervallen van Iza outanane?

grtjs

Hallo Janine
Nee, ik denk niet, dat ze een webside hebben in Midelt.

De kamelentocht etc. wordt uitgevoerd door een vriend van mij. Zijn naam is Said, 22 jaar, student Universiteit Meknes. Afkomstig uit een Nomadenfamilie en woont nu ongeveer 5 km voor Merzouga. Ver weg van al het touristisch gedoe. Hij spreekt vloeiend Engels en Frans. Het geld wat hij voor de trip vraagt, gaat naar zijn moeder en vader, om het huis verder op te bouwen. Je kan daar slapen ((simpel)), heeft een zittoilet, warme douche en een stenen woning, ommuurd.
'sMorgens aankomen, ontbijt, trip naar de oase, trip naar het zoutmeer, bezoek aan dansers die wat opvoeren met muziek, lunch, uitrusten, om 17.00 uur staan de kamelen klaar en vertrekken jullie naar de woestijn, om daar te slapen. Tevens krijg je uiteraard een anvondmaal, door hem klaargemaakt in de woestijn. Ondergaande zon en opkomende zon. Volgende ochtend weer terug op de kameel, ontbijt en einde trip.
Dit geheel wordt uitgevoerd door Said alleen met jullie, dus geen andere touristen.. Het internet adres van Said is [EMAIL=“amsaido@hotmail.com”]amsaido@hotmail.com en je mag mijn naam noemen.
Ik maak reclame voor hem, omdat het een fijne familie is, die niet op het geld van de touristen uit is. Wil je wat luxers, zeg het maar, die weet ik ook, kijk dan maar eens op www.aubergedesud.com . Daar ben je dan fijn met Engelsen, Duitsers en Spanjaarden, allemaal tesamen en heerlijk aan de pils. Het is maar, wat je wilt.
In de Todrakloof zijn 2 hotels, je hoeft niet te reserveren, plaats genoeg. Yasmina en Gorges. Duur en onpersoonlijk. Als je doorrijd. kom je in Tamtatouchte, het 1e hotel LINKS van de weg, met de camping is het goedkoopste en PRIMA.

Sidi Ifni, niet voor mij, te touristisch. Tafrout is leuk, slapen in hotel Tanger rechts van de weg in het dorp bij de brug. Prachtige omgeving.
Tata, woestijnstadje, niets te doen. Tiznit, wel leuk, zilversmeden ed. Maar…Taroudant HET ALLERLEUKSTE. Trek daar maar een paar dagen voor uit. Neem een hotel bij Place Azarag of Place Tamaklatte.
Zondags GROTE souk. Goedkoop en erg, erg leuk. Ik heb er 3 jaar gewoond en gewerkt, ken het als mijn broekzak. Wordt denk ik het leukste van jullie reis. Van hieruit naar Agadir met de taxi, 25 dh, lekker naar het strand.

Koop in Marocco een simkaart voor je telefoon. Is veel goedkoper om naar Holland te bellen. Aanschaf is 3 euro, ha ha ha.((MEDITEL))
Mijn tel.nr. als ik in Marocco ben, is 0665.155.645 . Wij vertrekken op 6 oktober en blijven tot 31 oktober. Op 21 oktober komen we in Taroudant aan.
Ik ben gids voor 9 personen, maar na 10 dagen gaan ze weer terug naar Portugal en blijf ik de rest (dat is vanaf 12 oktober) alleen in Marocco. Misschien ontmoeten we elkaar ergens en drinken we een kopje thee??

De watervallen van OUZOUD zijn zondermeer een bezoek waard. En wel 2 dagen ook. Maar…erg touristisch en veel klevers, die met je meewillen. Maar erg mooi…

Ik stop, want ik kan wel een boek schrijven, ha ha ha
Even iets over mezelf…Ik ben geboren Haarlemmer, verhuisd naar Portugal 24 jaar geleden en verknocht aan Marocco:wub:, maar niet aan de grote steden. Gehuwd en 2 grote zoons. Ja, ik ben al 66 jaar… IK was werkzaam in Amsterdam bij de Gemeentepolitie, maar verkoos een vrij leven in Portugal en Marocco.
Ik ga heeeeeeeel vaak naar Marocco, de laatste jaren gids ik voor touristen, die niet de touristische plaatsen willen zien, maar het echte Marocco. Zij hoeven mij niets te betalen, maar moeten wel de diesel, hotelovernachtingen en het eten betalen voor me. Gelukkig ben ik niet veeleisend…

Dat was het dan, deze info kost je dus een kopje koffie of thee ha ha ha.
Groet uit Portugal, Fred.